به گزارش
مهر، شرکت نفت دولتی مکزیک، پیمکس، اخیراً در مورد ممنوعیت واردات بنزین توسط بخش بین المللی خود اعلامیهای را صادر کرده است که این امر موجب تشدید نگرانیها در مورد چشم انداز مازاد عرضه در آسیا وضعیت بازار سوخت موتور شده است.
این نگرانیها در اواخر دو هفته قبل، با حدس و گمانها حول توقف پرداختهای شرکت دولتی نفت مکزیک به زیرمجموعهاش، PMI، برانگیخته شد. مؤسسه انرژی پلاتس مطرح کرد که شنیدهها حاکی از آن بود که شرکت نفت دولتی مکزیک بر واردات سوخت زیرمجموعه اش شرایط اضطراری اعلام کرده است، گرچه جزئیات بیشتری توسط این شرکتها بیان نشده است.
افت ۱۲ درصدی واردات بنزین مکزیک
این موضوع به علت کاهش شدید تقاضای مکزیک برای بنزین و فراوردههای نفتی، در پی اعمال محدودیتهای تردد در سطح بین المللی با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا رخ داد. طبق دادهها، مجموع فروش بنزین از شرکت نفت دولتی مکزیک و بخش خصوصی، آخرین بار در هفته منتهی به ۲۷ مارس با افت ۱۲ درصد به پایینتر سطح سال یعنی ۷۰۱ هزار بشکه در روز رسیده بود.
پس از آن شرایط وخیمتر شده، بطوری که با ظرفیت محدود ذخایر خشکی این کشور، تانکرهای رنج متوسط (MR) حامل بنزین تا یک ماه تمام منتظر تخلیه باقی ماندند. به گفته منابع معتبر این کشور با مشکل مازاد عرضه روبرو است و ظرفیت مخازن ذخیره آنها تکمیل شده است. قرار است که محدودیتهای تردد در مکزیک تا پایان ماه مه ۲۰۲۰ برداشته شود. با تلاش مکزیک جهت مدیریت موقعیت مازاد عرضه، محمولههایی که معمولاً از آسیا به مکزیک فرستاده میشوند در منطقه معطل باقی خواهند ماند.
رشد ۳۷.۶ درصدی صادرات بنزین چین
از شروع سال جاری میلادی، شرکت نفت دولتی مکزیک خریدار بنزین آسیا بوده است، چرا که قیمتهای کم این محمولهها باعث جذابیت آن برای این کشور شده است. در ماه مارس شرکت ۵ الی ۶ محموله بنزین از آسیا خریداری کرد که انتظار میرفت تا آوریل تخلیه شوند.
مکزیک همچنین چهارمین خریدار بزرگ بنزین چین در ماه مارس بود، بطوری که دادههای چین ۳۷.۶ درصد رشد سالانه در صادرات بنزین (۱۴۱ هزار متریک تن) را نشان میدهد. با بازتاب تضعیف بازار بنزین آسیا، انتظار میرود که بازار آن در آینده نزدیک در ساختار کانتگو شدید باقی بماند. به گفته منابع فارغ از اینکه بنزین در حال حاضر چقدر ارزان باشد، برای خرید محدودیت وجود دارد، چرا که اجاره مخزن ارزان نیست و همچنین میزان تقاضا روند کاهشی دارد.