کد خبر: ۱۷۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 15 April 2020
بانکداری ایرانی - همتی درباره بلاتکلیفی 4.8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در سال 97 گفت: مقدار زیادی از این ارزها برای واردات رفت و 4.8 الآن به 3 میلیارد رسیده که به‌معنای گم شدن نیست بلکه دلایلی دارد که اعلام شده از جمله عدم ورود کالاها، محاسبات گمرکی و... است.

بانکداری ایرانی -همتی درباره بلاتکلیفی 4.8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در سال 97 گفت:   مقدار زیادی از این ارزها برای واردات رفت و 4.8 الآن به 3 میلیارد رسیده که به‌معنای گم شدن نیست بلکه دلایلی دارد که اعلام شده از جمله عدم ورود کالاها، محاسبات گمرکی و... است.
 
به گزارش  بانکداری ایرانی، عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح برنامه‌های حمایتی نظام بانکی برای کنترل آثار اقتصادی کرونا و سایر مباحث پولی و ارزی پرداخت و اظهار داشت:‌ سود بانکی 18 درصد است ولی به رئیس جمهور و ستاد اقتصادی پیشنهاد دادم برای حمایت از بنگاه‌ های اقتصادی و تقویت طرف تقاضا بخشی از ذخایر بانک مرکزی معادل 25 هزار میلیارد تومان آزاد شود. این 25 هزار میلیارد تومان با 50 هزار میلیارد تومان سیستم بانکی تلفیق شد و نرخ 12 درصد به‌حساب آمد بنابراین کاهش نرخ سود وام یک‌میلیونی به‌ دلیل کمک بانک مرکزی با استفاده از ذخایر قانونی بود.
 
وی با اشاره به تقبل بار مالی 2 هزار میلیارد تومانی نرخ سود وام یک‌میلیونی از سوی دولت افزود: از طرف دیگر بانک مرکزی پیشنهاد افزایش مدت بازپرداخت به 30 ماه را داد که مورد تصویب دولت نیز قرار گرفت. قسط این تسهیلات نیز ماهانه 35 هزار تومان است. این وام دیگر نیاز به ثبت‌نام در سایت ندارد، وزارت رفاه به تمام افرادی که یارانه می‌گیرند،‌ پیامک می‌دهد اگر مایل به دریافت هستید از طریق پیامک اعلام کنید تا قبل از ماه رمضان این وام را دریافت کنند.
 
این مقام مسئول درباره وام یک تا دو میلیونی با سود 4 درصد به چهار میلیون قشر نیازمند که از سوی وزارت رفاه شناسایی می‌شود،‌ توضیح داد: خانوارهای تک‌نفره یک میلیون، دو و سه نفره 1.5 میلیون و بالای سه نفر نیز 2 میلیون تومان می‌گیرند.
 
همتی با تأکید بر اینکه عمده توجه به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است، عنوان کرد: به‌ازای هر کارگر سه میلیون تومان که برای سه ماه نیز 9 میلیون تومان به هر کارگر تعلق می‌گیرد اما برای مشاغلی که دولت تعطیلی آنها را دریافت می‌کند به‌ازای هر ده کارگر، 180 میلیون تومان با نرخ 12 درصد وام تعلق خواهد گرفت.
 
وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم نرخ رشد نقدینگی از 23 تا 24 درصد بیشتر نشود، ادامه داد:‌ خیلی امیدواریم تورم ایران در 22 درصد باقی بماند این با احتساب رکود نیست. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در رابطه با اقتصاد ایران بی‌ربط بود. کار را مدیریت می‌کنیم و نقدینگی را تحت کنترل داریم هم‌اکنون نرخ سود بین‌بانکی به 16.5 درصد رسیده و نرخ سود بین‌بانکی سیگنال مهمی برای تورم و سود بانکی است بنابراین نمی‌شود نرخ سود بین‌بانکی کاهش یابد ولی تورم بالا رود.
 
تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به 50 درصد می رسد
 
رییس بانک مرکزی گفت: از دی ماه نرخ سود بین‌بانکی را به 17.5 درصد رسانده بودیم اکنون چون عملیات بازار باز شروع شده، آثار خود را به‌جای گذاشته است. بازار سرمایه نیز جذب خوبی دارد و هدف این بوده تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به 50 درصد برسد که اکنون البته 15 درصد است ولی وزارت اقتصاد و رفاه به‌دنبال افزایش عرضه‌های اولیه هستند که بانک مرکزی هم به‌عنوان مسئول پولی و بانکی از این رشد بازار سرمایه استقبال می‌کند.
 
همتی درباره درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد: از تمام فرایندهای قانونی اطلاع داریم این تسهیلات فقط برای کرونا است و هیچ شرطی ندارد و بلافاصله باید پرداخت شود و تنها ضمانت برای مدت بازپرداخت است ضمن اینکه این حق ایران است است و 60 سال از این صندوق هیچ وامی نگرفته‌ایم.
 
وی تصریح کرد:‌ حتی اگر وام را هم ندهند هیچ اتفاقی نمی‌افتد جز اینکه ماهیت آنها برای جهان روشن می‌شود ضمن اینکه برخی گفته بودند قانون می‌خواهد درحالی که این فاینانس است و نیاز به قانون ندارد چراکه پیش‌بینی شده ولی اگر قطعی شد و نیاز به مجوز بود اشکالی ندارد از مجلس مصوبه می‌گیریم.
 
این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره رفع توقیف 1.6 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده بانک مرکزی توضیح داد:‌ میلیاردها دلار از این ذخایر در دنیا داریم که دنبال آن هستیم. همه این دارایی‌هایی را که غصب شده پس می‌گیریم. منابعی را که برای مردم لازم است تأمین می‌کنیم و داریم. در تمام بانک‌های دنیا منابع ارزی داریم که برخی تند و برخی کند همراهی می‌کنند. آمریکا دو میلیارد دلار از ایران خورده است که 1.6 میلیارد دلار نیز باقی مانده که بر این اساس تلاش گسترده‌ای شد دو حکم آمریکا را لغو کردیم. موضوع انتقال آن را هم حل کنیم چراکه این ذخایر دلاری است.
 
سرنوشت 4.8میلیارد دلار ارز 4200تومانی در سال 97
 
همتی درباره بلاتکلیفی 4.8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در سال 97 گفت: در سال 97 حدود 30 میلیارد دلار ارز بانکی تأمین مالی شد که 20‌ــ‌19 میلیارد ارز 4200تومانی بود و بعد از ماه ششم سیاست‌های ارزی تغییر کرد. مقدار زیادی از این ارزها برای واردات رفت و 4.8 الآن به 3 میلیارد رسیده که به‌معنای گم شدن نیست بلکه دلایلی دارد که اعلام شده از جمله عدم ورود کالاها، محاسبات گمرکی و... است.
 
وی درباره واگذاری اموال مازاد بانک ها و گزارش‌هایی مبنی بر اینکه فقط 40 درصد از اموال واگذار شده، گفت: این اعداد را قبول ندارم البته برخی را نتوانستند بفروشند و بعضاً املاک تملیکی هم به آن اضافه شده است. بانک مرکزی هر روز پیگیر این موضوع است و سال گذشته روند واگذاری بانک ها خیلی خوب بوده است.
 
برنامه بانک مرکزی برای بازار ارز
 
همتی با اشاره به ورود قیمت دلار در کانال 15 هزار تومان حتی در کانال‌های دلالی تصریح کرد: 2 سال است با بازار زندگی می‌کنیم، اردیبهشت 98 قیمت ارز 15200 تومان بود که به کانال 11 هزار تومان کاهش یافت ولی قیمت بنزین و کرونا باعث افزایش شد الآن قیمت رسمی صرافی‌ها حدود 15600 تومان است بنابراین نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. بازار ارز تحت کنترل است و ممکن است نوسانات به‌ دلیل جوهایی که در بازار ایجاد می‌کنند، شدت یابد. هیچ وقت نگفتم کسی ارز نخرد بلکه گفتم ریسک‌ها را مورد توجه قرار دهید برای بازار ارز برنامه داریم که اعلام نمی‌کنیم و در عمل مردم مشاهده خواهند کرد.
 
دعوت مردم به بورس 
 
وی با اشاره به روند صعودی بازار سرمایه در سال گذشته و هفته های آغازین سال جاری ادامه داد: وضعیت بورس خیلی خوب شده و مردم در آنجا سرمایه گذاری می کنند. ما هم مردم را تشویق می کنیم مردم وارد بورس شوند و به عنوان مسئول بانک مرکزی هر اقدامی برای رونق بورس خواهم کرد. 
معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: