کد خبر: ۱۷۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - 06 April 2020
بانک مرکزی موضع خود را درباره «حذف ایران از وام‌بگیران IMF» تشریح کرد و اعلام کرد که مذاکرات برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول ادامه دارد و به دلیل برخی چالش‌ها طولانی شده است.
بانک مرکزی موضع خود را درباره  «حذف ایران از وام‌بگیران IMF» تشریح کرد و اعلام کرد که مذاکرات برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول ادامه دارد و به دلیل برخی چالش‌ها طولانی شده است.

روز گذشته بانک مرکزی  در تکذیبیه دوم نیز تاکید شده ایران از لیست دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول کنار گذاشته نشده است، بلکه چالش‌هایی برای دریافت وام از این نهاد بین‌المللی وجود دارد. رسانه‌های خارجی در روزهای گذشته فهرست کشورهای نامزد دریافت وام را منتشر کردند که نامی از ایران در بین این کشورها دیده نمی‌شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داده که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، کمک‌های فوری خود را به کشورهای در حال توسعه و کم درآمد در سراسر جهان آغاز کرده است که این کشورها بتوانند تلاش خود را برای نبرد با ویروس به سرعت در حال گسترش کرونا افزایش دهند. نکته مهم اینکه در بین کشورهای منتخب دریافت این وام، نامی از ایران آورده نشده است. این در حالی است که ایران از حیث درگیری با این بیماری، یکی از بیشترین آمار آلودگی به ویروس کرونا را به نام خود ثبت کرده است. در آسیا نام کشورهایی نظیر افغانستان، کامبوج، هند، قرقیزستان، مالدیو، یمن، تاجیکستان و پاکستان دیده می‌شود.

در آمریکای جنوبی نیز نام کشورهایی نظیر آرژانتین، اکوادور، هائیتی و پاراگوئه وجود دارد. ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام ۵ میلیارد دلاری را کرده است. نبود اسم ایران در بین کشورهای منتخب دریافت وام، باعث شد که برخی تایید کنند پرونده ایران برای دریافت وام از صندوق بسته شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌دلیل وجود چالش هایی، رویه دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول طولانی‌تر از سایر کشورها خواهد شد. یکی از این چالش‌ها این است که در سال‌های گذشته ایران و صندوق بین‌المللی پول، همکاری مالی نداشتند؛ اگرچه در سال‌های اخیر هیات نظارتی از صندوق برای بررسی وضعیت ایران با بانک مرکزی همکاری می‌کردند، اما این همکاری به شکل غیرمالی و توصیه‌های اقتصادی بوده است. در نتیجه این موضوع باعث شده که همکاری مالی با ایران نیاز به پیش زمینه‌هایی باشد و فراهم کردن این مقدمات نیاز به زمان دارد.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول خود نیز باید ارزیابی خود را از وضعیت اقتصاد ایران ارائه کند تا تایید کند که آیا در شرایط کنونی اقتصاد ایران به این میزان وام نیاز دارد یا خیر؟ همچنین آیا ایران قادر به بازپرداخت این وام‌ها است؟ علاوه بر این موارد، تحریم‌های آمریکا نیز درباره دریافت مبالغ و ارتباط بانکی ایران با سایر کشورها ایجاد مشکل کره است و بسیاری از بانک‌ها برای ارتباط بانکی با ایران از سوی آمریکا تهدید شدند.

به نظر نمی‌رسد که آمریکا در شرایط کنونی، موافق پرداخت این وام از سوی صندوق بین‌المللی باشد و کارشکنی‌های خود را در این زمینه عملی خواهد کرد. مجموع این چالش‌ها باعث شده که اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران با دشواری‌هایی روبه‌رو شده باشد؛ اما از سوی سیاست گذار پولی این فرآیند ادامه دارد و نام ایران از فهرست وام گیرندگان صندوق بین‌المللی پول کنار گذاشته نشده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: