کد خبر: ۱۶۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۸ - 31 December 2019
 
 بانکداری ایرانی بر اساس بخشنامه بانک مرکزی از سوم خرداد ۹۹ سرویس برخط سامانه سیاح راه‌اندازی می‌شود و افتتاح هرگونه حساب در بانک‌ها و موسسات اعتباری منوط به دریافت شماره پیگیری از سامانه سیاح خواهد بود.

به گزارش  مهر، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده است که بانک مرکزی بر اساس تکالیف مقرر در بند ب ماده ۲ آئین نامه مستندسازی وجوه در کشور و ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، موظف به راه‌اندازی سامانه حساب‌های مشتریان و ارائه فهرست کلیه حساب‌های محکومین در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به مراجع قضائی شده است. بر این اساس و پیرو بخشنامه شماره ۹۷.۱۳۰۹۶۳ مورخ ۱۳۹۷.۰۴.۲۳ در خصوص ارسال اطلاعات حساب‌های موجود به سامانه سیاح (فاز دوم) به استحضار می‌رساند مستند فنی سامانه در درگاه خدمات الکترونیک بانک مرکزی به آدرس portal.pbn.net جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم درج شده است.

در این راستا و با توجه به حساسیت‌های موجود جهت ارتباط بر خط سامانه‌ها برای افتتاح حساب اشخاص، خواهشمند است دستور فرمائید اقدامات و موارد ذیل حسب زمان بندی قید شده، مدنظر قرار گیرد:

۱. با توجه به لزوم درج کد شهاب در فیلدهای اطلاعاتی سامانه، ضروری است اقدامات لازم جهت تخصیص شناسه شهاب صاحبان حساب به کلیه حساب‌های حقیقی و حقوقی نزد آن بانک در اسرع وقت صورت پذیرد.

۲. اطلاعات حساب‌های موجود نزد آن بانک / مؤسسه اعتباری می‌بایست همانند روال سابق در پایان هر ماه به صورت دسته‌ای ارسال شود، به گونه‌ای که حداکثر تا پایان روز ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹، کلیه حساب‌های موجود در سامانه مذکور ثبت شده باشد.

۳. کلیه سرویس‌های بر خط سامانه می‌بایست تا پایان بهمن ماه سال جاری توسط واحد فناوری اطلاعات آن بانک تست شده و نتیجه آن به صورت کتبی به اداره اطلاعات بانکی اعلام گردد.

۴. بانک / مؤسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است کلیه شماره پیگیری‌های اخذ شده از سامانه سیاح را به حساب‌های مشتریان در سامانه‌های داخلی خود اختصاص داده و در سوابق نگهداری نماید.

۵. از ابتدای روز ۳ خرداد سال ۱۳۹۹ سرویس بر خط سیاح راه اندازی شده و افتتاح هر گونه حساب در آن بانک / مؤسسه اعتباری غیر بانکی، منوط به دریافت شماره پیگیری از سامانه سیاح می‌باشد.

۶. پس از راه‌اندازی سرویس بر خط، آن بانک / مؤسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه، هر گونه تغییر وضعیت حساب‌های ارسالی قبل از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ را در سامانه سیاح از طریق سرویس تغییر، اعمال نماید.

۷. فراخوانی سرویس تغییر به صورت روزانه می‌بایست صرفاً برای حساب‌هایی که ابزار برداشت و یا وضعیت آنها تغییر کرده است، صورت پذیرد.

۸. مشخصات و شماره تماس نماینده مطلع آن بانک در ارتباط با سامانه فوق، به قید فوریت به این بانک اعلام گردد.

بر اساس این گزارش، مسئولیت هرگونه نقص اطلاعاتی سامانه مذکور بر عهده آن بانک خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: