کد خبر: ۱۶۹۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۸ - 27 December 2019
  بانکداری ایرانی -وزیر کار ترکیه اعلام کرد حداقل حقوق خالص ماهیانه‌کارگران در سال آینده میلادی ۲۳۲۵ لیر (۳۹۲ دلار) خواهد بود که ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
 
 به گزارش  تسنیم به نقل از بلومبرگ،  پس از اینکه نارضایتی از اقتصاد به حزب حاکم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در انتخابات داخلی آسیب رساند، حداقل حقوق در ترکیه که مربوط به یک سوم نیروی کار این کشور می‌شود، 15 درصد برای 2020 افزایش یافت.

 وزیر کار ترکیه اعلام کرد حداقل حقوق خالص ماهیانه در سال آینده میلادی 2325 لیر (392 دلار) خواهد بود که نسبت به 2021 لیر در 2019 افزایش یافته است. نرخ تورم در ماه نوامبر 10.56 درصد بود. نرخ تورم ترکیه از بالاترین حد 25 درصد در اواخر 2018 پس از یک شوک ارزی در تابستان آن سال، تا به امروز به طور یکنواخت پایین آمده است.

 رکود اقتصادی به همراه افزایش تورم در 2018 دلیل اصلی شکست حزب حاکم اردوغان در انتخابات داخلی ترکیه در اوایل سال جاری میلادی بود. بزرگترین شکست برای اردوغان ناکامی در انتخابات شهرداریهای استانبول و آنکارا بود.

 طبق تحقیقات کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری ترکیه، حدود 10 میلیون کارگر معادل تقریباً یک سوم از 33 میلیون نیروی کار ترکیه، حداقل حقوق را دریافت می کنند.

مورات بیردال، استاد دانشگاه اقتصاد استانبول گفت:« این یک حقوق پایه برای تمام کارگران است. طی سال گذشته، به خاطر از دست رفتن قدرت خرید، درآمدها به شدت کاهش یافته است. تغییر سبد تورم در سال های اخیر بدان معناست که کارگران نسبت به آنچه ارقام رسمی نشان می دهند، آسیب جدی تری دیده اند».

 ارگون آتالای، دبیر مالی کنفدراسیون اتحادیه های کارگری « ترک ایش» در سخنرانی خود در پنجم دسامبر خواستار حداقل حقوق ماهیانه 2578 لیر شد. رجب طیب اردوغان در بیستم دسامبر اعلام کرد تصمیمی که می‌گیرد هم به نفع کارگران است و هم کارفرمایان.

 آخرین اطلاعات رسمی نشان می دهد حدود 4.6 میلیون کارگر در ترکیه بیکار هستند. نرخ بیکاری ترکیه غیر از بخش کشاورزی 16.4 است در حالیکه بیکاری جوانان 26.1 درصد ثبت شده است.
برچسب ها: کارگران ، ، ترکیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: