کد خبر: ۱۶۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 01 September 2019
بانکداری ایرانی ـ تراز فعالیت‌های بانکی در واقع همان تفاوت درآمدهای ناشی از اعطای تسهیلات و سود سپرده های پرداختی است. بر همین اساس این تراز در مردادماه سالجاری برای بانک های «کارآفرین»، «پارسیان» و «صادرات» منفی و برای بانک های «خاورمیانه»، «ملت» و «پست بانک» مثبت ثبت شده است.

بانکداری ایرانی ـ  بانکداری ایرانی ـ تراز فعالیت‌های بانکی در واقع همان تفاوت درآمدهای ناشی از اعطای تسهیلات و سود سپرده های پرداختی است. بر همین اساس این تراز در مردادماه سالجاری برای بانک های «کارآفرین»، «پارسیان» و «صادرات» منفی و برای بانک های «خاورمیانه»، «ملت» و «پست بانک» مثبت ثبت شده است.
 
طبق بررسی های خبرنگار بانکداری ایرانی؛ تراز مردادماه نماد «وبصادر» متعلق به بانک صادرات در مردادماه سالجاری منفی بوده است به گونه ای که هر سهم در حالی که ۱۰۴۳۸ میلیارد ریال درآمد دارد به سود پرداختی ۱۳۰۵۶ میلیارد ریالی رسیده و تراز آن فعلا ۹۹۷۴ میلیارد ریال است که منفی شده است.
 
«وکار»، بانک کارآفرین هم در تراز مردادماه ۱۵۶۳ میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده و ۱۴۷۸ میلیارد ریال سود تسهیلات داشته که تراز منفی را نشان می دهد و در ۵ ماهه نیز تراز آن ۳۸۵ میلیارد ریال منفی بوده است.
 
«وپارس»، بانک پارسیان هم در مرداد ماه 98 تراز منفی داشته است. این سهم 8252 میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی و 10397 میلیارد ریال سود پرداختی سپرده دارد و در مجموع 5 ماهه نیز 12337 میلیارد ریال تراز منفی است.
 
تراز «وپست»، اما در این ماه عملکرد مثبتی داشته است. بنحوی که ۸۵۰ میلیارد ریال سود سپرده و ۹۷۹ میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی داشته و در طول ۵ ماهه سالجاری ۱۱۶۲ میلیارد ریال تراز مثبت برجای گذاشته است. 
 
از دیگر ترازهای مثبت نمادهای بانکی در بورس متعلق به «وخاور» بانک خاورمیانه است که در مردادماه با درآمد ۱۱۷۴ و سود سپرده‌های ۶۹۰ میلیارد ریالی تراز مثبت را به ثبت رسانده و در مجموع ۵ ماهه نیز ۲۳۹۶ میلیارد ریال تراز مثبت داشته است.
 
ثبت تراز عملیاتی مثبت ۹۰۱ میلیارد تومانی «وبملت»
اما در این میان بررسی ها نشان می دهد بانک ملت جز معدود بانک‌هایی بوده که در بیشتر اوقات تراز درآمدی مثبت داشته است. «وبملت» در دوره یک ماهه مبلغ 2.08 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی شناسایی و مبلغ 1.18 هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری پرداخت کرده که با این حساب در پنجمین ماه سال 98 تراز عملیاتی مثبت 901.4 میلیارد تومانی را ثبت کرده است. 
 
عملکرد بانک ملت در بین بانک های مورد بررسی بهترین شرایط را داشته است.
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: