کد خبر: ۱۶۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 01 September 2019
دنیای اقتصاد : به‌واسطه خوش‌بینی‌های سیاسی و افزایش جریان نقدینگی ورودی به بازار سهام، روز گذشته شاخص کل بورس تهران با شتاب بیشتری به پیشروی خود ادامه داد. به‌طوری که در نیمه نخست معاملات، شاخص کل بورس با رشدی در حدود ۶ هزار و ۶۰۰ واحدی به میانه کانال ۲۸۵ هزار واحد رسید. اما از اواسط ساعت کاری، با افزایش فشار فروش ناشی از شناسایی سود، دماسنج اصلی بورس تهران عقب‌نشینی کرد تا در نهایت رشد ۵۴۶۳ واحدی را تجربه کند.

در پی هجوم نقدینگی به سوی بورس تهران اغلب روزها شاهد رکوردشکنی‌های متعددی هستیم. روز گذشته نیز ارزش معاملات خرد بورسی (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید که از ۱۵ اردیبهشت رقمی بی‌سابقه است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش ارزش معاملات خرد به واسطه قوانین جدید بازار پایه باشد؛ به‌صورتی که طی روزهای اخیر شاهد کاهش فعالان این دسته از بازار سهام بودیم. همچنین در راستای افزایش ارزش معاملات، جهش قیمتی در اغلب نمادهای بورسی شکل گرفت. به‌طوری که در روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۲ درصدی توانست به بیش از ۵۹ درصد بازدهی از ابتدای سال جاری دست یابد. در همین راستا نماگر هم‌وزن نیز با تاثیر یکسان نمادها رشد ۵/ ۱ درصدی را تجربه کرد تا بازدهی این شاخص از ابتدای سال به ۱۳۷ درصد برسد.

دیروز باز هم این سهامداران حقیقی بودند که در سمت خرید سهام فعال‌تر ظاهر شدند. به‌طوری که خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۳۳ میلیارد تومان به سوی معامله‌گران حقیقی بود. در همین حال بورس‌بازان حقیقی در خرید سه نماد «فولاد»، «وغدیر» و «ومعادن» بیشترین فعالیت را داشتند. به‌طوری که مالکیت ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان از پرتفوی سهامداران حقوقی به معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در جهت مقابل حقوقی‌ها نیز در خرید «ختوقا»، «تیپیکو» و «البرز» اهتمام بیشتری به خرج دادند.

در همین راستا اواخر هفته گذشته در رایزنی‌های دولت با شرکت‌های قند و شکر، نرخ مصوب شکر سفید با افزایش ۳۵ درصدی از کیلویی ۳ هزار تومان به ۴۰۵۰ تومان رسید. در پی این افزایش نرخ، با توجه به زمان انتشار آن از سوی شرکت‌های قندی،نماد برخی از آنها روز چهارشنبه و دیگر شرکت‌ها نیز در روز گذشته متوقف شدند. البته شرکت‌هایی که زودتر گزارش افزایش نرخ را ارائه کردند در روز گذشته بدون دامنه نوسان برای کشف قیمت بازگشایی شدند. ۵ نماد گروه قند و شکر که در روز گذشته بازگشایی شدند عبارتند از «قشکر»، «قصفها»، «قشهد»، «قثابت» و «قنیشا». در این بین «قصفها» با رشد حدودا ۲۰ درصدی کشف قیمت شد. اما در ادامه بازار معاملات این نماد به‌شدت کاهش یافت و قیمت سهام قند اصفهان در آخرین معامله نزول ۵ درصدی را تجربه کرد. دیگر نماد قندی که در نیمه دوم معاملات با افت قیمتی مواجه شد «قنیشا» بود. این نماد در حالی بعد از افزایش نرخ ۳۵ درصدی شکر بازگشایی شد که در اثر فشار فروش و کمبود نقدینگی در این گروه در آخرین معامله افت ۵/ ۱ درصدی نسبت به روز کاری گذشته را تجربه می‌کرد.

در روز گذشته غول‌های کالایی بازار سهام ضامن رشد ۲ درصدی شاخص کل بودند. فولاد مبارکه اصفهان با رشد ۶/ ۴ درصدی ارزش بازار در طول ساعت کاری بورس تهران چند بار صف خرید را تجربه کرد. افزایش قیمت سهام «فولاد» موجب اثرگذاری مثبت ۶۶۲ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام شد. رتبه دوم و سوم اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران نیز در اختیار دو نماد «فملی» و «فارس» بود. «فولاد» و «فملی» طی ۴ روز اخیر افزایش قیمت‌های بالایی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در ماه گذشته این دو نماد به واسطه تلاطمات بازار جهانی و جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا افت قیمت بالایی داشته‌اند.«رمپنا» روز گذشته نیز رشد ۸/ ۴ درصدی را تجربه کرد تا با اثرگذاری مثبت ۳۱۳ واحدی در جایگاه چهارمین نماد موثر بر دماسنج اصلی بورس تهران بایستد. «رمپنا» که روز گذشته اغلب شاهد مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه بود از ابتدای سال جاری بازدهی ۱۳۷ درصدی را به ثبت رسانده است.

گروه فلزات اساسی در روز گذشته شاهد رشد ۲/ ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها بودند. به این ترتیب این صنعت پس از گروه فنی و مهندسی در جایگاه دوم برترین صنایع قرار گرفت. در همین راستا ارزش معاملات صنعت فلزی به بیش از ۲۴۲ میلیارد تومان رسید که موجب شد فلزی‌ها در روز گذشته پرمعامله‌ترین صنعت بورس تهران نام بگیرند.

خودرویی‌ها در یک ماه گذشته به واسطه اخباری مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی‌ها باری دیگر مورد اقبال بورس‌بازان قرار گرفته‌اند. در روز گذشته در حالی این صنعت در جایگاه سوم ارزش معاملات روزانه قرار گرفت که به واسطه عملکرد متفاوت نمادهای زیر مجموعه، شاهد رشد اندک ۲/ ۰ درصدی متوسط قیمت‌ها بود. در انتهای هفته گذشته رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدیدی سرزده از ایران خودرو بر تولید ۳ محصول جدید توسط این شرکت تا پایان سال جاری تاکید کرد. همچنین رحمانی تکمیل خودروهای کف پارکینگ، افزایش تیراژ تولید، افزایش عمق ساخت داخل و فروش اموال مازاد را از محورهای اصلی ایران خودرو عنوان کرد و گفت: مبنا بر این است که اموال و املاک غیرتولیدی هر چه سریع‌تر واگذار شود. این سیاستی است که مطلقا برای اجرای آن کوتاه نمی‌آییم.

سیمانی‌ها که در تیرماه مجوز افزایش بیش از ۳۰ درصدی نرخ سیمان خاکستری را دریافت کردند، در روز گذشته مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند. البته از میانه بازار فشار فروش موجب عقب‌نشینی قیمت‌ها شد. در حالی که قیمت پایانی اغلب نمادهای سیمانی در مدار مثبت بود، بسیاری از نمادها در آخرین معامله افت قیمتی را تجربه کردند. به واسطه افزایش نرخ سیمان، این دسته از شرکت‌ها در مردادماه رشد بسیار بالای درآمد نسبت به متوسط فصل بهار را تجربه کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: