کد خبر: ۱۶۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - 04 August 2019
بانکداری ایرانی ـ بانک صادرات ایران برای حمایت از تولید، طرحی ابتکاری را مجددا راه اندازی کرده که می‌تواند در خروج از رکود تورمی اقتصاد ایران مفید بوده و باید الگوی دیگر بانک‌های ایرانی باشد تا با هم و دست در دست تولید را رونق داده و همچنین ایران را از شرایط فعلی اقتصاد خارج کنند.

  بانکداری ایرانی ـ   بانک صادرات ایران برای حمایت از تولید،  طرحی ابتکاری را مجددا راه اندازی کرده که می‌تواند در خروج از رکود تورمی اقتصاد ایران مفید بوده و باید الگوی دیگر بانک‌های ایرانی باشد تا با هم و دست در دست تولید را رونق داده و همچنین ایران را از شرایط فعلی اقتصاد خارج کنند.
 
به گزارش  بانکداری ایرانی ، طرح منحصر به فرد بانک صادرات به نام «طراوت»،  بر اساس الگوی بین‌المللی اسناد اعتباری (ال‌سی بک تو بک) طراحی شده و می‌تواند برای تولید کننده این فرصت را قائل شود که علاوه بر برخورداری از امکانات تامین مالی بالا ، در صورت برخورد با مشکلات زمان کافی برای برون‌رفت از مشکلات خود را داشته باشد. 
 
در واقع، با توجه به شعار اقتصادی سال 98 ، طرح طراوت یک طرح اعتباری ویژه رونق تولید است که واحدهای تولیدی به پشتوانه آن می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه به خریداران بفروشند و همچنین مواد اولیه مورد نیاز خود را به‌صورت نسیه خریداری کنند. 
 
روش کار این گونه است که خریداران در صورت نداشتن نقدینگی کافی می‌توانند، در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار که ازسوی شعب بانک صادرات و در قالب عقد خرید دین صادر می‌شود، محصولات موردنیاز خود را از تولیدکنندگان خریداری کنند، بنابراین در این طرح واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه و حداکثر ۳۶۰ روزه و در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع واحد تولیدی از سوی خریدار به فروش برسانند. 
 
همچنین خریداران مواد اولیه واحدهای تولیدی در این طرح امکان خرید نسیه تا ۶ ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی را دارند. براساس این طرح دریافت‌کننده ال‌سی  داخلی می‌تواند با پشتوانه قرار دادن این ال‌سی دریافتی نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کند و  آن را پشتوانه‌ای برای خرید مواد اولیه خود قرار بدهد. 
 
در همین رابطه ، معاون اعتباری بانک صادرات معتقد است: «در صورت رشد تسهیلات دهی و منابع بانک هم ، همواره بخشی از تولید  در استفاده از منابع بانکی برای تامین مالی خود با مشکلاتی مواجه هستند و این مساله، نتیجه‌ای جز کاهش تولید و از دست رفتن استمرار تولید و تعدیل نیرو نخواهد بود. و با توجه به این محدودیت‌ها بانک صادرات تصمیم گرفت طرح اعتتاری و خرید  و فروش نسیه را فعال کند. »
 
وی می‌افزاید: «اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد این بود که استمرار تولید در سال ٩٨ با مشکل مواجه خواهد شد. دلیل این امر این است که خرید و فروش نسیه و اعتباری کالا و مواد اولیه واحدهای تولیدی حذف شده و در کنار آن نیز استفاده از اعتبارات خارجی برای واحدهای تولیدی دچار مشکل شده است. یعنی خرید و فروش‌ها در واحدهای تولیدی تنها به صورت نقدی صورت می‌گیرد. بنابراین نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. در بهترین شرایط سرمایه در گردش مورد نیاز از ١٠٠ واحد پولی به ٢٠٠ واحد پولی  رسیده است. »
 
بر اساس این گزارش ، نکته مثبت و جالب توجه طرح این است که در این طرح هم تقاضای کالای ایرانی افزایش یافته، هم تولیدکننده برای تولید بیشتر و نسیه‌فروشی با حجم بیشتر تشویق شده و هم هزینه تامین مالی برای واحدهای تولیدی کاهش یافته است. اصولا شعار این طرح این است که چنانچه واحدهای تولیدی اجناس خود را در قبال گشایش اعتبار ریالی بانک صادرات ایران به صورت نسیه به خریداران خود بفروشند، این بانک بدون نیاز به ضامن و وثیقه به اتکای این ال‌سی نسبت به پرداخت تسهیلات ریالی یا تنظیم ال‌سی جدید برای فروشنده اقدام ‌می‌کند.
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: