کد خبر: ۱۵۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - 08 March 2019

بانکداری ایرانی - وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد برقی کردن قطار مشهد-تهران منعقد شده اما با اشکالاتی مواجه شده و ما مذاکراتی داشتیم که در آینده نه چندان دور موانع قراردادی حل خواهد شد و ما ترتیبی خواهیم داد که این پروژه با سازوکار متفاوتی دنبال شود.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی شب گذشته در حاشیه مراسم افتتاح واحدهای مسکن مهر گلبهار در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما در برنامه داشتیم که ۱۵۰ هزار واحد از مسکن‌های مهر باقیمانده را در سال جاری به بهره‌برداری رسانده و تحویل مردم دهیم که تا اواسط بهار اجرایی خواهد شد. ما به صورت هفتگی شاهدیم که مسکن‌های مهر افتتاح می‌شود. در همین مقطع زمانی ۲۲۶۱ واحد در مشهد افتتاح شد که در گلبهار ۱۱۰۱ واحد به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان این‌که موضوع مهم در مسکن مهر این بوده که بخشی از آن خارج از مدیریت و اراده ما و در دست تعاونی‌هاست، عنوان کرد: این امر مشکلات حقوقی و قضائی را برای خریداران ایجاد کرده است. بخشی مربوط به وضعیت قراردادی بوده که به عنوان قراردادهای سه‌جانبه مطرح است، ما این قراردادها را تعیین تکلیف کردیم و پروژه‌ها در حال انجام است که تا پایان سال ۱۳۹۸ تحویل خواهند شد.

اسلامی افزود: تعدادی نیز فاقد متقاضی بوده که با استانداران و سازمان‌های امدادی مانند کمیته امداد و بهزیستی هماهنگ کردیم تا در اختیار اقشار تحت حمایت آن سازمان‌ها قرار داده شود. ما در پایان این دولت مسأله‌ای به نام مسکن مهر نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که مهم‌ترین اقدامات وزارتخانه برای سفرهای نوروزی هماهنگی با دستگاه‌های عضو ستاد سفر است، تصریح کرد: ناوگان‌های ما برای خدمت‌رسانی آماده‌سازی می‌شوند و در حداکثر آمادگی قرار می‌گیرند. برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه ریلی، جاده‌ای، هوایی و برای سفرهای دریایی و گردشگری صورت گرفته است. بخش دیگر آماده‌باش راهداران بوده که ۱۲ هزار راهدار با ۹۰۰۰ ماشین‌آلات و امکانات راهداری مهیا هستند و در خدمت مردم خواهند بود.

وی ادامه داد: با پلیس راهور و راه هماهنگی کردیم و قرار است که با کار عملیاتی مشترک سامانه‌های هوشمند را مراقبت کنیم و با علائم هشداردهنده و استقرار نیروی انتظامی نقاطی را که دارای آسیب‌پذیری و جزو اولویت‌های اول ما است، برای ایام نوروز فعال کنیم.

اسلامی اضافه کرد: نکته آخر هماهنگی‌های مربوط به ایجاد قابلیت برای حذف نقاط حادثه‌خیر بوده که در سال جاری حدود ۸۰۰ کیلومتر باند دوم ایجاد شده و از این مقدار حدود ۲۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و تمام تلاش سازمان راهداری و شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل این است که ۶۰۰ کیلومتر باقیمانده برای عید نوروز آماده شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره برقی کردن قطار مشهد-تهران، گفت: قرارداد قطار مشهد-تهران منعقد شده اما با اشکالاتی مواجه شده و مسائلی را در بحث فاینانس داشته که طرف تأمین فاینانس بعد از تحریم ملاحظاتی داشت و ما مذاکراتی داشتیم که در آینده نه چندان دور موانع قراردادی برطرف خواهد شد و ما ترتیبی خواهیم داد که این پروژه با سازوکار متفاوتی دنبال شود.

وی با بیان این‌که مذاکرات قراردادی و تفاهمات قطار مشهد-گرکان صورت گرفته است، عنوان کرد: این پروژه فاینانسی است و با موافقت‌های انجام شده، سهم ما برای تأمین فاینانس که ۱۵ درصد مبلغ قراردادها بوده، از صندوق توسعه ملی برداشته خواهد شد. این خط در دستور کار ماست و در حال مذاکره و پیگیری هستیم. امیدواریم این کنسرسیوم بتواند سریع مطالعات خود را شروع کند. هنوز مطالعات مهندسی این خط شروع نشده و در سطح برنامه است، باید مسیر را مطالعه و نقشه‌های آن را تهیه کنند و بعد وارد اجرا شود.

اسلامی بیان کرد: ما ۱۲ پروژه ریلی در سطح کشور داریم که در اولویت قرار گرفتند. تعدادی پروژه‌های کریدورهای ترانزیتی ما هستند که کمک می‌کند تا قدرت لجستیک خود را در کشور و سهم خود را از ترانزیت افزایش دهیم.

بهره‌برداری از میدان راه‌آهن مشهد

محمد اسلامی، همچنین در مراسم بهره‌برداری از میدان راه‌آهن مشهد اظهار کرد: بیش از هر موقع در این زمان نیازمند توجه به کیفیت زندگی شهری هستیم. ما به اندازه کافی از هنجارها کاسته و بر ناهنجاری‌ها افزوده‌ایم. تلاش روزافزون برای رسیدن به آسایش کردیم، اما وسایل آسایش مانع آسایش ما شدند.

وی ادامه داد: باید در مدیریت شهری به ضوابط و مقررات شهرسازی که ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم و حوائج ما دارد، بازگردیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید از عدم توجه ضوابط شهرسازی و ایجاد المان‌هایی که موجب سختی زندگی می‌شود و عوارضی مانند ترافیک و آلودگی هوا دارد فاصله بگیریم. بسیار امیدواریم که در تمام کشور شوراهای شهرها و شهرداران به این موضوع اعتقاد داشته باشند.

اسلامی با اشاره به این‌که «در تهیه طرح‌های جامع همواره به دو اصل مهم توجه می‌کنیم»، گفت: اولین مورد این است که اقتضائات فرهنگ آن شهر و ظرفیت‌هایش را برای رسیدن به کیفیت مطلوب مدنظر قرار بدهیم و دومین مورد مولدسازی ظرفیت‌هایی است که می‌تواند شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای شهر فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این دو مورد را به عنوان دو بال پیش‌برنده برای ارتقا کیفیت زندگی شهری در درجه اول اهمیت قرار دادیم.

وی بیان کرد: نگاه دیگری که در دستور کار داریم کنترل ساخت و سازهاست که جلوگیری کنیم از این‌که ساختمان‌ها به دست افراد غیر حرفه‌ای ساخته شوند. هم‌چنین کنترل شهرسازی را در دستور کار خود قرار دادیم تا با پای‌بندی به ضوابط معماری و معماری اصیل ایرانی و اسلامی از بی‌هویت‌شدن شهرها جلوگیری کنیم و هویت سازی و شخصیت‌سازی شهرها را همواره در دستور کار داشته باشیم.

اسلامی با اشاره به تقدیری که در این مراسم از یعقوب دانش‌دوست، طراح المان راه آهن صورت گرفت، عنوان کرد: کار ارزنده‌ای را انجام دادید. گرامی‌داشت و تکریم بزرگان همواره باید سرلوحه تکالیف ما باشد. مهمترین تکلیف بعد از تکریم ادامه دادن این تفکر است؛ خلق المان‌هایی که در تاریخ ماندگار باشد. هویت، باورها و شخصیت ما را پیش چشمان نسل حاضر و آینده به نمایش بگذارد و در مسیر رشد و توسعه نقش آفرینی کند. هم از آقای تقی زاده و هم آقای کلایی، شهردارانی که بنای خلق مجدد و احیای این آثار را داشتند، تشکر می‌کنم‌.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: