کد خبر: ۱۵۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - 06 March 2019
پنجمین اجلاس سران سازمان‌های مرجع دریایی کشور‌های عضو اکو (HRMO) در تهران آغاز شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پنجمین اجلاس سران سازمان‌های مرجع دریایی کشور‌های عضو اکو به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری است.

سازمان همکاری‌های ­اقتصادی منطقه‌ای (اکو) یک سازمان اقتصادی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۴۱ با ابتکار سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه با محوریت امور نظامی و دفاعی تشکیل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییر نام به اکو با هدف بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشور‌های عضو و حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت کرد.

نوسعه حمل و نقل، ارتباطات و همچنین تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در کشور‌های عضو از دیگر اهداف اکو است.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی کشور‌های افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند و این سازمان هم اکنون ده عضو دارد.

هم‌اکنون ۱۰ عضو سازمان اکو، حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت، از امکانات نفت، گاز و صنعت برخوردارند و مقر اصلی آن، در تهران است.

از میان ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی ECO، هفت کشور محصور در خشکی هستند و تنها سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه به آب‌های آزاد دسترسی دارند، بر همین اساس کشور‌های عضو نیازمند همکاری این سه کشور برای ترانزیت کالا‌های خود از طریق دریا به سایر نقاط دنیا هستند.

تاکنون چهار نشست سران سازمان‌های مرجع دریایی کشور‌های عضو اکو (HRMO) برگزار شده ­است که جمهوری اسلامی ایران میزبان دو دوره از این نشست‌ها در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ بوده است.
برچسب ها: اکو ، سازمان اکو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: