بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل «آقای فرش» اعلام کرد: اظهار نظر در خصوص هایپرهای فرش، تبلیغات و قیمتگذاری فرش در حیطه وظایف و تخصص اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی نیست.
به گزارش «تابنباک»، چندی پیش، هادی کمالیان، رئیس اتحادیه فرش ماشینی در مصاحبه ای پیرامون مسائل صنعت فرش عنوان کرد که تبلیغات هایپرها،بدون نظارت اتحادیه فرش ماشینی، مشکل ساز است. به دنبال انتشار این مصاحبه، علی فرهی، مدیرعامل مجموعه آقای فرش یکی از هایپر مارکت های مطرح فروش فرش ماشینی به این اظهارات واکنش نشان داد و در زمینه نحوه کار فروشگاه های بزرگ فرش ماشینی و مسائل مطرح شده توضیحاتی را در اختیار رسانه ها قرار داد.
مهندس علی فرهی در این باره گفت: اخیرا رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران طی مصاحبه ای عملکرد هایپرمارکت های فرش را زیر سوال برده و مطالبی را عنوان نموده که از منظر کارشناسی صحیح نیست. بدیهی است هیچ اتحادیه یا سازمانی نباید در اموری که در آن تخصصی ندارد اظهار نظر نماید. اظهار نظر در خصوص هزینه های هایپ رها ، تبلیغات ، قیمت گذاری فرش در حیطه وظایف و تخصص اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی نیست و هر کدام متولی و ساز و کار مربوط به خود را دارد ضمن آنکه اساسا هایپر ها و فروشگاه های زنجیره ای تحت پوشش اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای هستند بنابراین ضمن پاسخ به موارد مطروحه ایشان توصیه می کنیم ایشان در حوزه کاری خودشان اظهار نظر نمایند تا مصرف کنندگان با اظهارات غیر کارشناسی دچار گمراهی نشوند.
فرهی در پاسخ به سئوالی در زمینه نحوه قیمت گذاری محصولات در فروشگاه های بزرگ فروش فرش ماشینی گفت: هایپر های فرش، اعتبار صنعت خرده فروشی فرش ایران و عامل اصلی توسعه بازار فرش کشور هستند. اعتبار هستند چون هایپرهای فرش، با دارا بودن یک فروشگاه چند هزار متری، تنوع بسیار بالایی از محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند و فروشگاه هایی شکیل، ضابطه مند، با نیروهای آموزش دیده و محصولاتی با قیمت گذاری اصولی و صحیح هستند.
هایپرها هرگز نمیتوانند قیمت را غیرواقعی اعلام کنند، چراکه بسیار زیر ذره بین هستند. توقعاتی که مشتریها از هایپرها دارند با توقعاتی که از اصناف یا فروشگاه های کوچک دارند قابل قیاس نیست ؛ هرچند که در اصناف هم قیمتها، قیمتهای صحیحی است، اما انتظاری که یک مشتری از یک فروشگاه بزرگ و ضابطه مند، به لحاظ قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و حتی برخورد دارد، بسیار متفاوت و بیشتر از آن چیزی است که از یک فروشگاه کوچک انتظار دارد. طبیعتا هایپرها روی قیمتهای خود نظارت لازم را دارند. ضمن اینکه آنها توانسته اند با ارتباطات صحیحی که با بانکها درزمینۀ تسهیل شرایط فروش دارند، زمینه را برای خرید اقساطی، چک یا حتی مشارکت در طرحهای خرید کالای ایرانی فراهم آورده و به مصرف کنندگان محصولات ایرانی وام بدهند. تمامی این عوامل کمک های شایانی به توسعه بازار کرده و آن را به یک بازار قوی، قانون مند و علمی تبدیل کرده است. فرضا شما اگر به یک هایپر فرش مراجعه کنید، میبینید که از همان ابتدا از شما سؤال میکنند: چطور با ما آشنا شدید؟ نحوه برخوردها علمی و نیروهای فروش آموزش دیده هستند، از طرفی فضا به نحوی طراحی شده که باب میل و مناسب یک خانواده باشد؛ امکانات جانبی مثل پارکینگ، رستوران ها در اختیار مشتریان قرار گرفته و همچنین در مکان یابی فروشگاه ها، مسیرهای اتوبانی و بدون ترافیک را انتخاب شده است تا دسترسی مراجعان با سهولت بیشتری انجام گیرد.
وی در خصوص مباحث بیان شده در زمینه نظارت کیفی بر محصولات این فروشگاه ها بیان داشت: تقریبا تمام هایپرهای شناخته شده، روی فرشهایشان گارانتی و ضمانت دارند؛ درصورتیکه گارانتی دادن روی فرش ماشینی، امر متداولی نیست و مشتریها هم پیش ازاین، انتظاری برای گارانتی گرفتن روی فرش نداشتند. اگر مواردی به لحاظ کمبود کیفی در محصولات باشد، به تولید کننده عودت داده میشود، چراکه اعتبار یک هایپر، بزرگترین سرمایه آن است.
در چند سال اخیر هایپرها نه تنها سودی نکرده اند، بلکه گاهی حتی زیان هم داده اند، اما در مقابل توانسته اند برندینگ خوبی ایجاد کنند. در چند سال ابتدایی، سود و درامد خود را حذف کرده و در مقابل توسعه و معرفی برندشان را به دست آورده اند.
مهندس فرهی در خصوص هزینه های این فروشگاهها و تاثیر آن بر قیمت محصولات گفت: هزینه های فروشگاه های زنجیرهای به نسبت فروششان بالا نیست. اگر هزینه های یک فروشگاه زنجیرهای را به صورت کلی، نسبت به یک فروشگاه ۵۰۰ یا ۲۰۰ متری مقایسه کنید، بالاتر است، اما هزینه را به نسبت فروش می سنجند و طبعا هزینه ی یک کارخانه ۱۰۰ هزار متری نسبت به کارگاه ۱۰ هزار متری بالاتر است، اما میزان تولید آن کارخانه ۱۰۰ هزار متری هم به مراتب بالاتر است.
هایپرها در مکان یابی فروشگاه ها مناطق بورس و گران قیمت را برای اجاره انتخاب نمی کنند تا هزینه کمتری پرداخت کنند، در مقابل هزینه های تبلیغاتشان بالاست. ضمن آنکه به واسطه حجم خرید بالا می توانند فرش را به قیمت مناسب تری مستقیما از تولیدکنندگان خریداری نمایند (حدود ۱۰% پایین تر) بنابراین هایپرها با هزینه کمتر اجاره و قیمت خرید پایین تر نسبت به مغازه داران کوچکتر می توانند هزینه تبلیغات بیشتری داشته باشند. فرش ماشینی کالای ضروری مردم نیست ضمن آنکه این محصولات تابع مد بوده و بر اساس هنر به کار رفته و برند محصول ارزش متفاوتی دارند.
زمانی که عرضه کالایی بیش از تقاضای آن است، عرضه کنندگان همیشه سعی میکنند آن کالا را با بهترین قیمت عرضه کنند، بنابراین قیمت گذاری کالا صحیح نیست، ضمن اینکه طبعا اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی صلاحیت تخصصی برای قیمت گذاری ندارند، و فرضا اگر بنا بر قیمت گذاری فرش ماشینی باشد، لازم است توسط افرادی که کارشناس تولید هستند انجام شود، مثل اتحادیه فرش ماشینی کاشان و یا انجمن صنایع نساجی ایران، اما به هر صورت طرح این موضوع اساس ا صحیح نیست و مطابق قانون این محصول مشمول قیمت گذاری نمی باشد.
از طرف دیگر اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران اعلام نموده که تبلیغات شهر با مجوز اتحادیه باشد این سخن غیرکارشناسی است و نمیدانم چرا این موضوع را گفته اند. شما فرض کنید چند ده هزار کارخانه، بخواهند برای دریافت مجوز، به اتحادیه های صنفی مراجعه کنند ! صدا و سیما شورای باز بینی دارد که بسیار نسبت به مسائل تبلیغاتی حساسیت دارد و همینطور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بیلبوردهای تبلیغاتی و امور چاپی نظارت دارد. هم به لحاظ فنی و هم مذهبی ایرادات بسیاری را وارد میکنند.
فرهی در پایان در زمینه مشکلات بوجود آمده برای اصناف به واسطه حضور فروشگاه های بزرگ گفت: باطل کردن جواز کسب، فقط مختص صنف فرش ماشینی نیست و در همه اصناف دیده میشود و علت آن نیز وجود هایپرها نیست، هایپرها بیش از آنکه بخواهند از بازار سهم بگیرند به آن اضافه کردهاند این مسائل ناشی از کسادی بازار ،نوسانات اقتصادی رکود حاکم است، که در کنار شرایط اقتصادی کشور، تحریم ها و مسائل متعدد باعث بروز مشکلات برای همه از جمله کسبه شده است.
طبق بررسی هایی که انجام داده ایم در هرکجا که هایپرها ایجاد شده اند با تبلیغات موثر و تسهیل شرایط فروش ،حجم بازار حداقل ۲۰% رشد داشته در حالیکه میزان کمتری از این توسعه بازار به فروشگاه های بزرگ اختصاص یافته است. در پایان باید بگویم کسبه صنف فرش ماشینی، برای ما محترم هستند. کسانی که در این صنف کار میکنند، از کاسبان معتبر و خوش نام هستند اما شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست لذا فعالیت اقتصادی را دشوار و رقابت را بیشتر نموده است. معتقدم در این شرایط رقابت ها نباید غیر حرفه ای و غیر اخلاقی باشد و با طرح موضوعات خلاف واقع جایگاه اجتماعی و اخلاق حرفه ای خود را زیر سوال ببریم بلکه باید ب دنبال راهکارهای سازنده بود تا انشاء... بتوانیم این بحران ها را سپری کنیم.