کد خبر: ۱۵۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - 29 January 2019
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون، ۵۰۰۰ حلقه چاه غیمجاز در استان تهران پر شده است، با این وجود هنوز ۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در قالب طرح تعادل‌بخشی باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به پرشدن آن‌ها اقدام کنیم.

بانکداری ایرانی - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون، ۵۰۰۰ حلقه چاه غیمجاز در استان تهران پر شده است، با این وجود هنوز ۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در قالب طرح تعادل‌بخشی باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به پرشدن آن‌ها اقدام کنیم.

محمدرضا خانیکی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که برای چاه‌های غیرمجاز تکلیف قانونی مشخص شده است، اظهار کرد: براساس قانون باید چاه‌های فاقد پروانه پس از گذراندن مراحل قانونی پر شود و اجازه بهره‌برداری به این چاه‌ها داده نشود، در همین راستا، تاکنون شرکت آب منطقه‌ای تهران اقدامات متعددی را انجام داده است.

وی درباره نصب کنتورهای هوشمند روی کنتورهای دارای پروانه نیز گفت: هدف از نصب کنتورهای هوشمند نظارت بر بهره‌برداری این کنتورهاست، به‌گونه‌ای که برداشت از این چاه‌ها به صورت سامانه‌ای و هدفمند صورت بگیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران، با اشاره به اهمیت توجه و کنترل آب‌های زیرزمینی ابراز کرد: در حال حاضر، ۴۴ هزار حلقه چاه در استان تهران وجود دارد که حدود ۱۲ هزار و ۵۰ حلقه چاه دارای پروانه و حدود ۳۲ هزار حلقه چاه فاقد پروانه هستند.

به گفته‌ی خانیکی، تاکنون ۱۳۵۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های پروانه‌دار نصب شده است و درباره چاه‌های کشاورزی نیز برنامه‌ریزی ها برای نصب کنتور هوشمند صورت گرفته که بتوانیم کم‌ترین برداشت را از آب‌های زیرزمینی کشور داشته باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که با توجه به شرایط موجود در دشت‌های تهران، باید اصلاح و تعدیل پروانه صورت گیرد، تصریح کرد: تنها در این شرایط است که می‌توانیم جلوی کسری مخزن و برداشت‌های بی‌رویه که به فرونشست زمین منجر می‌شود را بگیریم.

از سوی دیگر اما میبدی - مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو - چندی پیش درباره اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری، اظهار کرده بود: تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی در تمام استان‌ها، تهیه فهرست چاه‌های حفر شده فاقد پروانه تا قبل از پایان سال ۱۳۸۵، ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و تهیه دستورالعمل‌های مورد نیاز برای تشریح نحوه تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری، از جمله اقدام‌های انجام شده در این زمینه است.

وی، با اشاره به رسیدگی به وضعیت چاه‌های فاقد پروانه در دو محدوده "الف" و " ب" اضافه کرد: در محدوده‌های مطالعاتی "الف" که دارای ظرفیت آب قابل تخصیص برای تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری حفر شده تا پایان سال ۱۳۸۵ هستند و مصارف فعلی مجاز کشاورزی کمتر از آب قابل برنامه‌ریزی دشت است، حداکثر تا سقف ۵۰ درصد آب‌دهی زمان بازدید، پیشنهاد آب‌دهی خواهد شد؛ هم‌چنین پروانه برای اینگونه چاه‌ها با حداکثر آب‌دهی ۱۸ لیتر در ثانیه بلامانع اعلام شده است.

سالیان متمادی است که در ایران با روند کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و تبعات آن مواجهیم. براساس بررسی‌ها در زمینه آب‌های زیرزمینی، به‌صورت جمعی رقمی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن دشت‌ها برداشته شده است، بنابراین برای تعادل بخشی باید فرصت مناسبی به آن داد که به مرور زمان با تغذیه درست این رقم به سفره‌ها بازگردد.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، باید در برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت سفره‌ها کاسته شده و به منابع آبخوان اضافه شود. براین اساس برنامه‌های متعددی در قالب اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی برای دستیابی به این مهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: