کد خبر: ۱۴۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۷ - 28 December 2018
بودجه ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ دارای دو بخش اصلی منابع و درآمد‌ها؛ مصارف و هزینه ها است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در بخش درآمدها دولت برای سال بعد، دو سقف درآمدی 407 هزار میلیارد و 447 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده که این درآمدها در سرفصل های مختلف هزینه خواهد شد.

از کل درآمدهای دولت 320 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری می شود و 62 هزار میلیارد تومان هم به طرح های عمرانی می رسد که ازاین مبلغ 1500 میلیارد تومان برای تسریع در گازرسانی به روستاها به ویژه در سیستان بلوچستان ، هرمزگان، جنوب کرمان و مناطق کم برخوردار هزینه خواهد شد.

دولت سال بعد حقوق کارمندان را 20 درصد افزایش می دهد تا قدرت خرید آنها را تقویت کند. افزایش حقوقی که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، آن را پلکانی می داند یعنی برای کسانی که حقوق کمتری دارند درصد افزایش بیشتر و برای دریافت کنندگان حقوق بالاتر، این درصد کمتر خواهد بود. ضمن اینکه مجلس در بررسی لایحه بودجه، بالا بودن نرخ تورم را در افزایش حقوق کارمندان مدنظر قرار خواهد داد. 

در لایحه بودجه 98، البته کارمندان با سقف حقوق تا 2 میلیون و 300 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
در حالیکه وام ازدواج همان 15 میلیون تومان امسال، پیش بینی شده، دولت اما سال آینده برای مسکن و اشتغال جوانها، طرحی تازه دارد، می خواهد با اختصاص 42 هزار میلیارد تومان، طرح های عمرانی به ویژه در بخش مسکن را فعال کند.

به گفته رئیس جمهور تحویل 900 هزار واحد مسکونی به متقاضیان شامل 400 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده و 500 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تا دو سال آینده انجام می شود که خود گامی در رونق اشتغال و صنعت مسکن خواهد بود.

منابع هدفمندی یارانه ها نیز در لایحه بودجه 98 از رشد 44 درصدی برخوردار بوده یعنی از 98 هزار و 800 میلیارد تومان در سال 97 به 142 هزار و 600 میلیارد تومان در سال 98 افزایش یافته. در این بین اما یارانه نقدی خانوارها بدون تغییر مانده است. ضمن اینکه اختیار حذف سه دهک بالای درآمدی به استانداران واگذار شده تا منابع حاصل از آن برای رفع فقر مطلق و تکمیل طرح های نیمه تمام همان استان هزینه شود.

همچنین برای کمک به معیشت مردم، سال بعد قیمت حامل های انرژی اضافه نمی شود. به گفته نوبخت مبنای قیمت حامل های انرژی همان قیمت امسال بنزین یعنی همان لیتری 1000 تومان در بودجه پیش بینی شده است.
همچنین دولت از منابع در اختیار خود 7000 میلیارد تومان برای کاهش فقرمطلق به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت می کند.

سال آینده دولت از محل درآمدهای نفتی، 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می دهد تا مانع از گران شدن مایحتاج مردم شود. دولت همچنین سعی دارد با افزایش نظارتها وتوزیع هدفمند کاری کند تا این کالاها با قیمت ارزان به دست مردم برسد. رویکردی که به گفته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اولویت توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه های زنجیره ای و به صورت متمرکز خواهد بود تا تخلف احتمالی در افزایش قیمت قابل تشخیص باشد.

در سال 98، عوارض خروج از مرزهای کشور بدون تغییر در مقایسه با امسال همان 220 هزار تومان و برای زائران تمتع و عمره 110 هزار تومان پیش بینی شده است. عوارض خروج از کشور زائران عتبات عالیات نیز برای مرزهای هوایی 37 هزار و 500 تومان و برای مرزهای زمینی و دریایی 12 هزار و 500 تومان خواهد بود.

در جدول توزیع استانی بودجه 98، خوزستان با 2 هزار و 600 میلیارد تومان در صدر و استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در رده های بعدی قرار دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: