کد خبر: ۱۴۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 25 December 2018
رئیس کانون صرافان از آزاد شدن دریافت حوالجات ارزی از صرافی‌ها خبر داد.
رضا ترکاشوند ­در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: سیستم توزیع ارز که قبلا فقط از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و مستقیما در سامانه نیما انجام می‌شد، با اصرار کانون صرافان و فعالان­­ اقتصادی از طریق سیستم‌های بانکی و صرافی‌ها آزاد شد.

در ابتدا سیستم توزیع ارز از طریق پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و مستقیما در سامانه نیما انجام می‌شد در حال حاضر که ابعاد کار را بدست آوردند و عرضه و تقاضا را می‌دانند صراف‌ها به این فعالیت برگردانده شدند، زیرا صراف‌ها در بحث جابجایی پول در دنیا چابک‌تر هستند و فعالیت انتقال کالا به داخل کشور را تسریع می‌کنند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تصمیم گرفت همه صرافی‌هایی که مشتری نیمایی دارند یعنی افرادی که فرآیند ثبت سفارش خود را انجام داده و تایید خود را از وزارت صمت گرفته و همچنین­ بانک مرکزی به آن‌ها ارز تخصیص داده­­ می‌توانند از طریق یک صرافی اقدام به خرید کنند.

ترکاشوند گفت: صرافی می‌تواند از طریق بانک‌های عامل که شعب ارزی دارند برای فرد درخواست کننده خرید کند.

وی افزود: در گذشته ارز را از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها می‌خریدیم، ولی در حال حاضر این ارز را از بانک مرکزی که بخشی از منابع خودش و بخشی از منابع پتروشیمی هاست خریداری می‌کنیم.
ترکاشوند­ادامه داد: قبلا به صورت مستقیم صرافها­حوالجات خود را از بانک مرکزی خریداری ­و از طریق بانک‌های عامل اقدام می‌کردند؛ در حال حاضر مجددا همان سیستم فعال شده و با وجود صرافی‌ها می‌توانیم فعال‌تر و چابک‌تر عمل کنیم، زیرا صرافی‌ها همیشه جزئی از فرآیند فعالیت بانک مرکزی هستند.

تسویه حساب شرکت‌ها و افزایش سفر‌ها دو عامل گرانی دلار
رئیس کانون صرافان همچنین درباره گرانی دلار در ­چند روز اخیر گفت: طی روال هر سال با شروع سال جدید میلادی زمان تسویه حساب شرکت‌هایی است که با کشور‌های خارجی کار می‌کنند و همچنین افزایش سفر‌ها باعث می‌شود که ما در این برهه زمانی افزایش قیمت داشته باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: