هومن یوسفی- مشاور و کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک ـ در یادداشتی که به مناسبت روز جهانی «مدیریت پروژه» نوشته و در اختیار ایسنا گذاشته، به این موضوع در صنعت گردشگری نگاهی اجمالی داشته و نوشته است: «نخستین پنجشنبه از ماه نوامبر روز جهانی مدیریت پروژه نام دارد. پروژهها مجموعهای از فعالیتهای سازمان یافتهاند که معمولا در راستای دستیابی به برنامهها و اهداف راهبردی و یا حل مشکلی خاص به کار میروند و مدیریت پروژه هم به کارگیری دانش، مهارتها و ابزار و فنون، به منظور برآورده ساختن الزامات و نیازهای یک پروژه است.
سفر و گردشگری یکی از مهمترین و پیچیدهترین فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی است که برنامهریزی در آن چالشهای بسیاری را برای مدیران این بخش به وجود میآورد.
وقتی موضوع گردشگری پایدار مطرح میشود، برنامهریزی هم معیارهای متفاوتی پیدا میکند و ناگزیر پروژههایی را باید تعریف کرد که بتواند از عهده این فرآیندهای پیچیده به خوبی بر آید.
به طور کلی گردشگری مجموعهای از فرصتها و تهدیدها را پیش روی مدیران این حوزه قرار میدهد.
ناپایداریهای اجتماعی و اقتصادی، رکود، حوادث غیرمترقبه، تغییرات اقلیمی و دخالت افراد ناکارآمد و ناشایست در برنامهریزیهای استراتژیک گردشگری چالشهای مهم این حوزه است.
گاهی نیز انتخاب نادرست روشهای موجود سبب میشود تا مدیران این حوزه نتوانند از پروژههای تعریف شده خود نتایج درستی بگیرند. وقتی تجزیه و تحلیلها در این حوزه درست نیست، برنامهریزیها ضعیف است و نظارت و ارزیابی مناسبی وجود ندارد نمیتوان انتظار نتیجه مناسبی برای این کار داشت.
زمانی که دنیا در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ تصمیم گرفت برای دست یافتن به اهداف مهم پایداری زمین تا سال ۲۰۳۰ تلاش کند، جامعه جهانی می بایست از یک الگوی مشترک برای برنامهریزیهای مدیریتی استفاده میکرد. در هر گرایش و تخصصی مدیران ممتاز به همکاری دعوت شدند تا بتوانند نسخه واحدی برای توسعه پایدار در زمینهای خاص بیابند.
در حوزه گردشگری پایدار هم دنیا از نسخهای مشخص رونمایی کرد و نامش را "مدیریت پروژه برای گردشگری پایدار" یا به اختصار PM4SD نامید. این نسخه مدیریتی یک ابزار مهم و بسیار انعطافپذیر است که میتواند موضوعات پیچیده حوزه گردشگری را به بخشهای سادهتر تقسیم کند و برای حل چالشهای آن راهحلهای درست ارائه دهد؛ راهحلهایی که بتواند برای همه افراد در حوزه گردشگری مفید باشد چه بازدیدکنندگان و چه جامعه میزبان.
مدیریت پروژه در گردشگری پایدار یعنی همان PM4SD، به مدیران برنامهریزی صنعت گردشگری کمک خواهد کرد تا بتوانند برنامهریزی درستی در مقصد داشته باشند. بتوانند از پروژه خود حمایت مالی کنند. بهرهوری خود را در کار افزایش دهند. ایدههای خود را به کارهای بنیادی تبدیل کنند. ایدههای تازهای در خصوص گردشگری ارائه دهند و در مواقع خطر مانند دوران رکود اقتصادی و یا تاثیرات سیاسی، حوادث طبیعی یا تروریستی بتوانند به بهترین شکل ممکن تهدیدها را کنترل و مدیریت کنند تا آسیب کمتری به پروژه تعریفشده وارد آید.
به طور حتم دنیا بدون پروژه ممکن نیست و مدیر یک پروژه باید بتواند بین تدارکات، منابع انسانی، زمان، هزینه، کیفیت و محدوده کار، تعادل درستی برقرار کند. مدیر پروژه برای این کار باید یک نگاه راهبردی به مسائل داشته باشد و با دیدی همه جانبه بتواند یک پروژه پیچیده گردشگری را که در دل خود پروژههای متعددی را نهفته دارد، ساده کرده و به انجام برساند، اما این فقط یک بخش ماجرا است. برای اینکه بتوان یک پروژه گردشگری را در یک کشور تعریف کرد و آن را به درستی به اجرا رساند باید صنعت گردشگری در آن کشور از بلوغی قابل توجه برخوردار باشد تا آمادگی پذیرش تغییرات و تحولات را در خود داشته باشد.
پروژه فقط مختص برنامهریزیهای حرفهای نیست. حتی در زندگی شخصی و روابط اجتماعی هم باید هر برنامهریزی را در قالب یک پروژه تعریف کرد و تمام فرصت و تهدیدها و مزایا و معایب را در آن جستوجو کرد تا به بهترین نتیجه مطلوب رسید. »