کد خبر: ۱۴۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - 23 October 2018
قائم مقام وزیر امور خارجه هند گفت: بندر چابهار در مسیر ارتباطی هند به آسیای میانه قرار دارد و می توانیم این بندر را به کانون فعالیت های ترانزیتی خود تبدیل کنیم و به همین دلیل بی صبرانه منتظر افتتاح طرح های راه آهن چابهار- زاهدان و خواف- هرات هستیم.
تیرو مورتی در نشست شورای هماهنگی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار با تاکید بر اینکه همکاری های سه جانبه ترانزیتی به فعالیت های مسالمت آمیز و آبادانی منطقه منجر می شود، افزود: پیشنهاد های ایران برای تسهیل و بهبود ترانزیت از چابهار ، مورد نظر دولت هندوستان و قابل اجرایی سازی و عملیاتی شدن است.

وی با بیان اینکه هند بنیانگذار کریدور شمال - جنوب محسوب می شود، از انعقاد کنوانسیون عشق آباد خبر داد و گفت : چالش های زیادی در منطقه وجود دارد که لازم است فعالانه و با همکاریهای منطقه ای به حل آنها بپردازیم تا مردم و شهروندان کشورهای منطقه از مزایای این همکاری ها بهره برداری کنند.

مورتی با کانونی و پر اهمیت خواندن بندر چابهار در ارتباط کریدورهای ترانزیت شمال - جنوب و شرق - غرب و با اشاره به افزایش صادرات کالاها و محموله های ترانزیت هند به افغانستان در یک سال گذشته پس از افتتاح فاز اول چابهار گفت: هند مشتاقانه آماده است تا تعهداتش را نسبت به ایجاد راههای مواصلاتی جاده ای و راه آهن از چابهار به زاهدان به انجام برساند.
قائم مقام وزارت امور خارجه هندوستان گفت: وزارت حمل و نقل دریایی در نظر دارد به صورت فعالانه، جریان بار و مسافر در مسیر ترانزیتی چابهار را هدایت کرده و با همکاری سایر کشورهای منطقه از جمله ایران، برنامه ریزی کند.

قائم مقام وزیر امور خارجه هند گفت: این موافقتنامه با تمرکز بر بندر راهبردی چابهار و با چشم انداز گسترش حمل و نقل ترکیبی ، در دست اجراست که بر مبنای تاریخ کهن روابط اقتصادی بین سه کشور ایران ، هند و افغانستان شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ریزه کاری های ابتدایی امضای موافقتنامه ممکن است سرعت پیشرفت کار را کند اما هر چه دقت کار در ابتدا بیشتر باشد در نهایت مطمئن تر می توان همکاری ها را ادامه داد، بنابراین باید مناسبات امضای موافقتنامه به صورت گام به گام عملیاتی شود.

مورتی در پایان تعهد کامل هند را به موافقتنامه چابهار اعلام کرد.
قائم مقام وزیر امور خارجه هند همچنین در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اهمیت راهبردی بندر چابهار در صادرات کالاهای این کشور به افغانستان گفت: در صورت گسترش خطوط ریلی می توانیم سالانه میلیون ها تن کالا و بار را از بندر بمبئی بارگیری کرده و از طریق این بندر به خط آهن ایران رسانده و از آن طریق به سایر نقاط کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای اروپایی برسانیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: