کد خبر: ۱۳۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - 07 June 2018
'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن راهی آمریکا شده است تا درباره تعرفه های اعمالی واشنگتن علیه توکیو و مساله کره شمالی با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت و گو کند.
بانکداری ایرانی ـ  'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن راهی آمریکا شده است تا درباره تعرفه های اعمالی واشنگتن علیه توکیو و مساله کره شمالی با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت و گو کند.

به گزارش ایرنا این سفر که از روز چهارشنبه شروع شده است یکی از مهمترین دیدارهای آبه از آمریکا است زیرا درست یک هفته قبل از دیدار سران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور، انجام می شود.
البته هنوز مشخص نیست که ترامپ و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی موفق به حتمی کردن این دیدار شوند اما مشخصا ژاپن نمی خواهد در این شرایط در حاشیه قرار گیرد.
نخست وزیر ژاپن از جمله کسانی است که بارها تاکید کرده است فشارها و تحریم ها علیه کره شمالی باید آنقدر ادامه یابد تا این کشور برنامه هسته ای اش را به طور قابل تایید رها کند.
افزون بر این، این کشور بارها از آمریکا خواسته است تا در صورت انجام دیدار سران مساله ربوده شدگان ژاپنی توسط جاسوسان کره شمالی در دهه های 70 و 80 را مطرح کند.
از سوی دیگر ترامپ در روزهای اخیر تا اندازه ای مواضع خود را تعدیل کرده و برای نخستین بار قبل از دیدار سران گفته است که ترجیح می دهد در شرایط فعلی از عبارت بیشترین فشارها بر کره شمالی استفاده نکند.
همین مساله باعث نگرانی توکیو شده است مبنی بر اینکه مبادا ارتباطات فزاینده کره شمالی و آمریکا باعث شود تا اتحاد نظامی ژاپن و آمریکا سست شود.
موضوع دیگری که آبه مسلما درباره آن با ترامپ گفت و گو خواهد کرد مساله تعرفه هایی است که رییس جمهور آمریکا می خواهد روی فراورده های آلومینیومی و فولاد وارداتی از ژاپن اعمال کند.
توکیو تهدید کرده است اگر چنین کاری صورت گیرد و ترامپ نخواهد ژاپن را از این تعرفه ها معاف کند این کشور دست به اقدامات تلافی جویانه بر روی کالاهای وارداتی از آمریکا خواهد شد.
دیگر نگرانی نخست وزیر ژاپن این است که مبادا آمریکا بخواهد روی خودروهای وارداتی از ژاپن نیز تعرفه های بیشتری اعمال کند که این می تواند باعث افزایش هزینه های خودروسازان ژاپنی شده و قدرت رقابت آنها را در بازار آمریکا کاهش دهد.
ژاپن به رغم روابط بسیار نزدیک نظامی که با آمریکا دارد و با وجود اینکه یکی از پیروان پر و پا قرص راهبردهای آمریکا در منطقه است اما در روزهای اخیر شاهد فراز و فرودهای زیادی در روابط با آمریکا بویژه در بخش تجاری بوده است.
کاهش ارتباطات تجاری این دو کشور می تواند فضا را برای چینی ها هموارتر و بازتر کرده و باعث شود تا آنها به دنبال پر کردن جای خالی ژاپن بوده و جای این کشور را در روابط تجاری با آمریکا بگیرند اگرچه اختلافات تجاری چین با آمریکا هم کم نیست.
افزون بر اینها آبه قرار است در اجلاس رهبران جی 7 نیز در کانادا در روز شنبه شرکت کند که انتظار می رود صحنه رویارویی کشورهای اروپایی با آمریکا باشد.
کشورهای اروپایی و کانادا هم در زمره اهداف آمریکا هستند و مشمول تعرفه های تجاری شده اند و این باعث شده است شکاف بین طرفین روز به روز بیشتر شود و احتمال می رود دنیا شاهد یک نبرد تجاری گسترده بین اروپا و آمریکا در روزهای آینده باشد.
برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا ، ژاپن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: