تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - 05 June 2018
محققان دانشگاه ویرجینیاتک در آمریکا با استفاده از یک کاتالیزور جدید و پلیمر پلی استر توانستند یک جایگزین زیست تخریب پذیر برای پلی الفین ها بسازند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، پلی افلین ها انواع پلیمرهایی هستند که از یک الفین یا آلکن به عنوان مونومر در آن ها بهره گیری می شود و معمولا در جریان ساخت آن ها از کاتالیزور استفاده می شود.
یکی از بزرگترین چالش های ساخت پلیمرها کنترل شیمی فضایی این ترکیبات است. زمانی که چندمونومر برای ساخت یک زنجیره مولکولی بزرگ پلیمر به هم متصل می شوند، ایجاد ساختارهای یکسان برای زنجیره های جانبی که از زنجیره پلیمر اصلی منشعب می شوند، امری دشوار است. این زنجیره های جانبی بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی پلیمرها از جمله دمای ذوب آن ها تاثیرگذار هستند.
اکنون محققان راهکاری را برای کنترل شیمی فضایی پلی استرها ابداع کردند که امکان بهبود ویژگی های فیزیکی و شیمیایی پلیمرها را فراهم می کند. برای این منظور با استفاده از دو کاتالیزور Ni/Ir و Zn در یک فرآیند ساده توانستند پلیمری را بسازند که دارای وزن مولکولی بالا، پایداری گرمایی و قابلیت بلورینگی را دارد و در یک محلول پایه آبی تجزیه می شود.
به اعتقاد محققان با کنترل شیمی فضایی پلیمرها می توان مجموعه جدیدی از این مواد را تولید کرد که تا کنون امکان ساخت آن ها وجود نداشت. البته این پلیمر جدید در مرحله آزمایشات اولیه است و تا شناخت تمام ویژگی های این پلیمرها و تولید انبوه آن ها راه درازی باقی مانده است.
محققان امیدوارند در آینده شاهد جایگزینی این نوع پلیمرهای زیست تخریب پذیر با انواع پلیمرهای مورد استفاده در صنایع پلاستیک و زیست پزشکی باشند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
برچسب ها: آمریکا