کد خبر: ۱۳۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - 29 May 2018
«آیدی کوهین» پژوهشگر مطالعات راهبردی 'بگین-سادات' دوشنبه شب، مدعی شد که حمایت تاجران و سرمایه داران یهودی و صهیونیست از تل آویو، دلیل اصلی سقوط ارزش لیر واحد پول ملی ترکیه است.
 بانکداری ایرانی ـ «آیدی کوهین» پژوهشگر مطالعات راهبردی 'بگین-سادات' دوشنبه شب، مدعی شد که حمایت تاجران و سرمایه داران یهودی و صهیونیست از تل آویو، دلیل اصلی سقوط ارزش لیر واحد پول ملی ترکیه است.

به گزارش ایرنا، کوهین در حساب رسمی خود در توئیتر خطاب به رئیس جمهوری ترکیه نوشت: تنها 48 ساعت از اهانت به سفیر ما در فرودگاه استانبول نگذشته بود که لیر ترکیه به پایین ترین سطح خود در تاریخ این کشور رسید، (اردوغان) مگر شما اطلاع ندارید، نیمی از ثروت دنیا در دست قوم یهود قرار داد که اولین حامی اسرائیل هستند.
پس از کاهش بی سابقه ارزش لیر این کشور،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از مردم کشورش خواست، برای کمک به پول ملی، دارایی خود به ارزهای خارجی دلار و یورو را به لیر تبدیل کنند.
افزایش نرخ انواع ارز در بازار ترکیه که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که لیر واحد پول این کشور در 6 ماه گذشته یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.
بهای هر دلار آمریکا در اوایل سال جاری میلادی 3.7 و بهای هر یورو 4.5 لیر بود، در معاملات روزهای اخیر هر دلار آمریکا به قیمت 4.70 لیر و هر یورو نیز به نرخ 5.50 لیر داد و ستد شد.
روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از 24 اردیبهشت 97 و همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و شهادت 64 فلسطینی رو به تیرگی گذاشته است.
آنکارا یک روز پس از آن (25 اردیبهشت) در اعتراض به اقدامات صهیونیست ها در فلسطین اشغالی، سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا را احضار کرد و از وی خواست، خاک ترکیه را ترک کند.
ترکیه همچنین سفیران خود را از تل آویو و واشنگتن برای رایزنی درباره آخرین تحولات نوار غزه فراخوانده بود.
وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در روز انتقال سفارت آمریکا به قدس، با انتشار بیانیه ای کشتار فلسطینی ها توسط رژیم جنایتکار اسرائیل را محکوم کرد و سکوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور خواند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: