بانکداری ایرانی ـ انتقال مسئولیت ساخت راهآهن قزوین ـ رشت به شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران باعث شد گمانهزنیهایی درباره کاهش اختیارات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مطرح شود؛ شرکتی که از نظر منابع مالی دولتی نیز طبق بودجه سنواتی سالانه با کاهش اعتبار مواجه شده است.
به گزارش ایسنا، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از اواسط دهه ۸۰ و به منظور اجرا و مدیریت پروژههای عمرانی در حوزه حمل و نقل آغاز به کار کرد، تاکنون مدیریت تعداد زیادی از این پروژهها را برعهده داشته است. این شرکت که در ابتدا بنا بود در همه حوزههای حمل و نقلی پروژههای زیرساختی را در دستور کار خود داشته باشد به دلیل عدم نیاز کشور از یک سو و مسائل تخصصی و متنوع از سوی دیگر عملا در دو حوزه بنادر و فرودگاهها پروژه خاصی را اجرایی نکرد تا بخش قابل توجهی از تمرکزش به حوزه راهسازی و ساخت خطوط ریلی معطوف شود.
با توجه به اهمیتی که این دو حوزه برای دولتهای یازدهم و دوازدهم داشته شرکت ساخت در پنج ساله گذشته اقدامات قابل توجهی را به مرحلهی اجرایی رساندهاند که پیگیری پنج پروژه اولویتدار ریلی، زدن رکورد بیشترین ریلکشی در طول یک برنامه یکساله، پیگیری کار آزادراههای نیمه تمام مانند تهران – شمال و اصفهان به شیراز و چهارخطه سازی پروژههای راههای احتمالی مانند فیروزکوه و هراز بخشی از این اقدامات است.
در شرایطی که به نظر میرسد با توجه به تعداد زیاد پروژههای کلنگزنی شده در طول سالهای قبل شرکت ساخت لااقل برای دو دهه آینده حتی با این حساب که پروژه جدیدی کلنگزنی نشود کارهایی برای اجرا دارد، انتقال مسئولیت پروژه راهآهن قزوین – رشت از شرکت ساخت به شرکت راهآهن و کاهش بودجه این شرکت گمانهزنیهایی را درباره برنامهریزی برای کاهش نفوذ این شرکت در پروژههای عمرانی به وجود آورده که البته مدیرعامل این شرکت این موضوع را به طور قطع تکذیب میکند.
در همین رابطه خیرالله خادمی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل – به ایسنا گفت: در طول ماههای گذشته نه تنها مسئولیتها و پروژههای شرکت ساخت کاهش نیافته، بلکه حدود ۱۰۰ پروژه راهی که تاکنون در اختیار وزارتخانه بوده به شرکت ساخت واگذار شده است. در کنار آن ما بیش از ۱۰۰ پروژه عمرانی دیگر نیز در نقاط مختلف کشور در دست پیگیری و ساخت داریم که قطعا تمامی آنها نیاز به پیگیری داشته و نمیتوان توقع داشت که ناگهان رها شوند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا کار ساخت نهایی راهآهن قزوین – رشت به شرکت راهآهن واگذار شد، اظهار کرد: خوشبختانه این پروژه ریلی که یکی از اصلیترین و در عین پیچیدهترین پروژههای عمرانی کشور به حساب میآید، پیشرفتی نزدیک ۹۹ درصدی داشته و با پایان زیرسازی تنها کشیدن ۳.۵ کیلومتر ریل جدید در آن باقیمانده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، بخش اجرایی پروژه تقریبا کار خاصی ندارد و این انتقال با هدف دیگری صورت گرفته است.
خادمی با اشاره به تداوم راهآهن رشت به سمت شهر آستارا و سپس اتصال با راهآهن کشور آذربایجان، توضیح داد: طبق برآوردهای صورت گرفته برای ساخت این پروژه نیاز به جذب منابع مالی خارجی وجود دارد و در این زمینه مذاکرات مثبتی نیز با طرف آذربایجانی صورت گرفته است. با توجه به اینکه در این مذاکرات بنا شده شرکت راهآهن از طرف ایران قراردادها را به امضاء برساند از اینرو با انتقال این پروژه ادامه ساخت آن در فاز بعدی از سوی راهآهن پیگیری خواهد شد.
وی افزود: قطعا انتقال پروژهای که بخش قابل توجهی از آن از سوی شرکت ساخت انجام شده به یک شرکت دیگر هزینههایی را به همراه خواهد داشت، زیرا این انتقال چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی قدری طولانی میشود، اما به هرحال این تصمیمی بوده که اتخاذ شده و قطعا تمام هدف مجموعه وزارت راه و شهرسازی خدماترسانی به مردم در بهترین و کوتاهترین شکل ممکن است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تکذیب هرگونه خبر در رابطه با کاهش اختیارات یا متوقف شدن فعالیتهای شرکت ساخت، اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر تعداد زیادی پروژه زیربنایی در اختیار دارد که کار روی تمامی آنها ادامه خواهد داشت.