بانکداری ایرانی ـ شماری از کامیون داران روز چهارشنبه نسبت به آنچه 'کم بودن نرخ کرایه ها' خواندند، در برخی شهرستان ها اجتماع و رسیدگی به مشکلات صنفی خود را خواستار شدند.
به گزارش ایرنا، کامیون داران با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک، حق بیمه رانندگان در سال های اخیر و پایین بودن نرخ کرایه تاکید کردند که قیمت حمل بار باید افزایش یابد.
آنان می گویند که کرایه حمل و نقل کامیون ها طی چند سال اخیر هیچ تغییری نکرده ولی تورم باعث افزایش هزینه ها شده و وضعیت معیشتی آنان با مشکل روبرو شده است.
** جمعی از کامیون داران استان اصفهان با حضور در مسیر اصفهان - شاهین شهر خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی و بیمه ای خود شدند.
این افراد دلیل متوقف کردن کامیون های خود در جاده اصفهان - شاهین شهر(از پُل خورزوق تا پُل گز) را رسیدگی به مشکلات صنفی خود از جمله پایین بودن نرخ کرایه، نبود بار، نرخ بالای بیمه و گرانی قطعات یدکی عنوان کردند.
کامیون داران استان اصفهان علاوه بر مطالبات عمومی رانندگان، رسیدگی به مشکلاتی مانند کاهش مبلغ حق بیمه رانندگان، عدالت در توزیع بار در بنادر و مجمتع های بزرگ تولیدی را از خواسته های خود ذکر کردند.
** جمعی از رانندگان کامیون استان سمنان با اجتماع در محوطه پایانه های حمل بار سمنان، افزایش نرخ کرایهها را خواستار شدند.
مدیرعامل انجمن صنفی رانندگان سمنان و حومه درباره این اجتماع گفت: نرخ کرایه حمل بار از سال 1392 تاکنون در این استان ثابت مانده بود ولی پرداختی رانندگان در بخش های مختلف افزایش بیش از 50 درصدی داشت.
نورالله محمودی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که رانندگان امروز فقط خواستار تعیین عادلانه نرخ کرایه بار در استان هستند، افزود: فشار افزایش هزینه ها در بخش هایی مانند تعمیرات، تامین قطعات مصرفی کامیون داران مانند لاستیک و روغن در سال های اخیر به رانندگان زیاد است و مسوولان باید فکری برای رانندگان برای تامین هزینه کنند.
** جمعی از کامیون داران شهرستان های آزادشهر، مینودشت و گالیکش در شرق استان گلستان در اعتراض به وضعیت حمل و نقل در میدان جمهوری شهر آزادشهر دست از کار کشیدند.
این افراد به دلیل مشکلات وضعیت حمل و نقل و وضعیت اقتصادی خود، حدود 50 دستگاه کامیون را در یکی از ضلع های میدان جمهوری شهر آزادشهر متوقف کرده و خواستار رفع مشکلات خود شدند.
به گفته آنها، برخی از کامیون داران و رانندگان مطالبات چند صد میلیون ریالی از شرکت های باربری نظیر آبادان و خلیج فارس داشته و با گذشت چندین ماه مطالبات خود را دریافت نکرده اند.
کامیون داران و رانندگان همچنین با تاکید بر اینکه دوستداران و خادمان کشور هستند، محاسبه نرخ بار بر مبنای تن بر کیلومتر را خواسته اصلی خود عنوان کردند.
** حدود 50 تن از کامیون داران شهرستان خرم آباد با حضور در محل پایانه بار این شهرستان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.
آنها علت اعتراض خود را بی توجهی برخی مسئولان نسبت به خواسته های صنفی و تطابق نداشتن هزینه های حمل بار با میزان تورم موجود در کشور اعلام کردند.
یکی از این افراد کاهش تناژ بار را یکی از خواسته های کامیون داران عنوان کرد و گفت: سالهاست که این میزان در حال افزایش است درحالیکه این مساله از یک طرف باعث استهلاک شدید کامیون ها و از سوی دیگر موجب حمل بار بدون رعایت استانداردهای لازم می شود.
یکی دیگر از کامیون داران لرستانی در نظر نگرفتن سختی کار در سنوات بیمه را از دیگر مشکلات کامیون داران عنوان کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز خواسته رانندگان را تغییر در برخی قوانین بیمه و تغییر در اوزان بار عنوان کرد.
عباس شرفی با بیان اینکه خواسته رانندگان لرستانی در سریع ترین زمان ممکن رسیدگی می شود، اظهار داشت: چندین جلسه درخصوص رفع این مشکل برگزار کرده ایم و تا ساعات دیگر تصمیمات خود را نسبت به رفع مشکلات و دغدغه های کامیون داران اعلام خواهیم کرد.
** جمعی از کامیون داران شهرستان شهرضا از توابع اصفهان برای دومین روز متوالی با حضور در حاشیه کمربندی این شهر، خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی و بیمه ای خود شدند.
این افراد، پایین بودن نرخ کرایه، نبود بار، نرخ بالای بیمه و گرانی قطعات یدکی را از مهمترین مشکلات صنفی خود عنوان کردند.
کامیون داران شهرضا علاوه بر مطالبات عمومی رانندگان، رسیدگی به مشکلاتی مانند کاهش مبلغ حق بیمه رانندگان، عدالت در توزیع بار در بنادر و مجمتع های بزرگ تولیدی را از خواسته های خود ذکر کردند.
این رانندگان همچنین نصب دستگاه سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ) بر روی کامیون ها را اقدامی غیر کارشناسی دانسته و تاکید کردند قبل از این اقدام باید ساختارهای لازم تامین گردد.
** کامیون داران خراسان شمالی روزهای سه شنبه و چهارشنبه با اجتماع در برخی از شهرهای استان خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند.
مدیرعامل تعاونی کامیون دارن گرمه و درق در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات اصلی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بار، کاهش نرخ کرایه ها است.
محمدجواد محمودیان اظهار داشت: در سال های اخیر نه تنها نرخ جابه جایی کالا افزایش نیافته بلکه کاهش یافته است به طوری که در 2 سال گذشته، نرخ جابه جایی هر تن کالا از خراسان شمالی به بندرعباس از یک میلیون و 100 هزار ریال به 800 هزار ریال رسیده و این رقم، صرفه اقتصادی فعالیت برای راننده را تحت شعاع قرار داده است.
وی افزود: با این تورم ، گرانی ها و افزایش قیمت ها، فعالیت با این نرخ، صرفه اقتصادی ندارد زیرا راننده هزینه های زیادی برای سوخت، استهلاک و خرابی های خودرو متحمل می شود.
** تعدادی از رانندگان مهریزی، بعلت آنچه 'کم بودن نرخ کرایه ها' اعلام کردند به مدت 2 ساعت در خیابان روبروی کارخانه کاشی پرسپولیس در پنج کیلومتری مسیر این شهر به یزد حاضر شدند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کامیون داران مهریز گفت: خواسته رانندگان، فقط صنفی و با هدف رسیدگی به این مشکل بود و در کمال آرامش هم خاتمه یافت.
محمد علی زارع افزود: مشکل کامیون داران مهریز با جلسه هایی که تا بحال با حضور مسوولان در استان و مهریز در خصوص افزایش کرایه و سایر مسائل بوده مورد بررسی قرار گرفته است.
وی گفت: رانندگان در خدمت نظام و انقلاب اسلامی هستند و اگر اعتراضی است فقط صنفی است که قطعا توسط مسوولان در حال پیگیری است و مشکلی نیست.
** حدود 100 نفر از رانندگان کامیون شاهرودی نیز روز گذشته/سه شنبه/ در این شهرستان رسیدگی به مشکلاتشان را از سوی مسوولان امر خواستار شدند.
آنان با بیان این که چند سال گذشته قیمت کامیون ها، وسایل و قطعات یدکی به شدت افزایش یافته است ، در عین حال کرایه آن ها به مدت بیش از پنج سال هیچ افزایش نیافته است.
** جمعی از کامیون داران ساوجی با اجتماع در میدان امام حسین (ع) این شهرستان خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند.
مدیرکل حمل و نقل و راهداری شهرستان ساوه در این خصوص گفت: خواسته کامیون داران رسیدگی به موضوعاتی چون لزوم افزایش کرایه ها و اصلاح برخی مسایل در حوزه حمل و نقل است.
ابراهیم مردانی افزود: در این راستا نشستی به معاون امور عمرانی فرمانداری برگزار شد و قرار است به زودی خواسته های صنفی کامیون داران به صورت تخصصی ارزیابی شود.
وی در خصوص تعیین نرخ کرایه های حمل و نقل بار توسط کامیون ها گفت: افزایش کرایه های حمل بار باید از طریق مبادی قانونی و کارگروهی با حضور نمایندگان اداره صنعت، معدن و تجارت، باربری ها و رانندگان مصوب و اجرایی شود.