کد خبر: ۱۳۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 19 May 2018
هنوز مشخص نیست که منظور پوتین از خروج نیروهای خارجی کدام کشورها هستند؛ اما پوتین اعلام کرد که خروج این نیروها از سوریه به جنگ در این کشور پایان خواهد داد. در سوریه برخی نیروهای خارجی حامی اسد هستند که روسیه یکی از آن کشورها است. در طرف دیگر نیز ترکیه و آمریکا قرار دارند که در این جنگ داخلی حضور پیدا کرده‌اند.
دنیای اقتصاد : رئیس‌جمهوری سوریه یک دیدار غیرمنتظره از روسیه داشت. بشار اسد روز پنج‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در شهر سوچی دیدار کرد. به نوشته نیویورک‌تایمز، پوتین اعلام کرد که برای برقراری روند صلح در این کشور، نیروهای مسلح خارجی آماده خروج از خاک سوریه هستند. هنوز مشخص نیست که منظور پوتین از خروج نیروهای خارجی کدام کشورها هستند؛ اما پوتین اعلام کرد که خروج این نیروها از سوریه به جنگ در این کشور پایان خواهد داد. در سوریه برخی نیروهای خارجی حامی اسد هستند که روسیه یکی از آن کشورها است. در طرف دیگر نیز ترکیه و آمریکا قرار دارند که در این جنگ داخلی حضور پیدا کرده‌اند.

پوتین در این دیدار تاکید کرد که سوریه توانسته است در این جنگ پیروزی‌های قابل‌توجهی به‌دست آورد. با شروع فرآیند سیاسی، نیروهای مسلح کشورهای خارجی، خاک جمهوری عربی سوریه را ترک خواهند کرد. اسکای نیوز انگلیسی زبان هم درباره دیدار این دو رئیس‌جمهوری نوشت که هر دو متفق‌القول تاکید داشته‌اند هم‌اینک زمان برداشتن گام‌های دوجانبه است. در خبری که رسانه‌های روسی منتشر کردند به نقل از اسد آمده است که سوریه هم‌اینک باثبات‌تر از گذشته شده است. آنها تصریح کردند که بشار اسد گفته است که پیشرفت‌های قابل‌توجهی در جنگ با تروریست‌ها به‌دست آمده و درها بر روی فرآیندهای سیاسی باز شده است. بشار اسد به ندرت به سفر می‌رود؛ اما از ابتدای آغاز جنگ داخلی سوریه این سومین بار است که به روسیه سفر می‌کند و هر سه بار نیز به عکس سایر سفرهای دیگر دیدار اسد آشکار و علنی بوده است.

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز در این راستا خبر داد رئیس‌جمهوری سوریه در این دیدار آمادگی‌اش را برای مذاکرات سیاسی در سوریه برای حل‌وفصل بحران چند ساله این کشور اعلام کرد. به گزارش راشا تودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و بشار اسد، همتای سوری وی در سوچی با یکدیگر دیدار کردند. محوریت این دیدار گفت‌وگو و رایزنی درباره شرایط منجر به تسهیل امکان تحقق صلح در سوریه بود و بشار اسد از تصمیم خود برای بازنویسی قانون‌اساسی کشورش خبر داد. در جریان این دیدار رهبران دو کشور درباره ضرورت افزایش تلاش‌ها برای ارائه خدمات انسان دوستانه در سوریه به رایزنی پرداختند. اسد و پوتین همچنین درباره بهبود وضعیت اقتصادی سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کردند. به گفته سخنگوی کرملین، پوتین در این دیدار به اسد به خاطر پیشرفت‌های قابل ملاحظه در روند مبارزه با گروه‌های تروریستی در خاک سوریه تبریک گفت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که اسد به پوتین گفته دمشق دائما از روند سیاسی که موازی با مبارزه با تروریسم باشد، حمایت می‌کند. به گفته پسکوف، اسد تصریح کرد که باید شرایط بیشتر برای احیای روند سیاسی فراگیر و اجرای نتایج نشست‌های آستانه و کنفرانس گفت‌وگوی سوریه در سوچی فراهم شود. پوتین نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار اسد گفت که با رئیس‌جمهوری سوریه در مذاکراتمان به بررسی مساله تروریسم و گروه‌های تروریستی موجود در سوریه به‌طور خاص پرداختیم. وی با تحسین دستاوردهای ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم، به تصمیم اسد برای اصلاح قانون‌اساسی اشاره کرد و گفت: روسیه از این تصمیم حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه با ابراز امیدواری درباره موفقیت و مشارکت سازمان ملل و دیگر کشورها در حل بحران سوریه، به اسد پیروزی‌های ارتش سوریه در جنگ با تروریسم را تبریک گفت. اسد نیز از پوتین و دولت روسیه به‌خاطر حمایت از ملت سوریه در جنگ با تروریسم تشکر کرد.

وی گفت: ما بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم از روند سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم؛ چراکه این اقدام در موازات با عملیات مبارزه با ترورسیم ضروری است. ما می‌دانیم این مساله آسان نیست؛ چون در جهان کشورهایی هستند که تمایلی به ثبات در سوریه ندارند. با این وجود ما، شما و دوستانمان با قدرت به ادامه روند صلح سوریه تا رسیدن به راهکاری دائمی ادامه می دهیم. دیدار بشار اسد پس از دیدار نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از سوریه صورت می‌گیرد. روسیه مهم‌ترین حامی بشار اسد به‌حساب می‌آید. رئیس‌جمهوری روسیه از سال ۲۰۱۵ اجازه استقرار نیروی هوایی کشورش به منظور حمایت هوایی از ارتش سوریه را صادر کرد. به همین منظور زمانی که اسد از اصلاح قانون‌اساسی سوریه خبر دارد، از ولادیمیر پوتین به‌دلیل حمایت‌های همه‌جانبه پوتین تشکر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: