کد خبر: ۱۳۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 30 April 2018
مال باختگانی که پیشتر نیز بار‌ها و بار‌ها تجمع برگزار کرده و کوشیده‌اند به این وسیله گوش شنوایی برای شنیدن دردهایشان یافته و به کمک آن به سپرده‌هایشان دسترسی پیدا کنند، بار دیگر دست به تجمع زدند.
 مال باختگانی که پیشتر نیز بار‌ها و بار‌ها تجمع برگزار کرده و کوشیده‌اند به این وسیله گوش شنوایی برای شنیدن دردهایشان یافته و به کمک آن به سپرده‌هایشان دسترسی پیدا کنند، بار دیگر دست به تجمع زدند.

به گزارش «تابناک»، با رقم خوردن اتفاقات وسیع، اما پراکنده در دی ماه سال گذشته، بسیاری از تحلیل‌گران، تجمع‌های پرشمار مال باختگان موسسات مالی اعتباری و بی توجهی مسئولان به آن‌ها را پیش‌درآمد اعتراضات فراگیر می‌خواندند. نکته‌ای که اگرچه بسیاری بر آن اذعان داشتند، اما خیلی زود فراموش شد.

این را می‌شود از تکرار تجمعات اعتراضی دریافت که آخرین نمونه از آن امروز صبح در تهران آغاز شد و برای چند ساعت ادامه یافت. تجمع مال باختگان موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) و شرکت تعاونی توسعه کشاورزی البرز مقابل یکی از ساختمان‌های وزارت جهاد کشاورزی در یکی از معابر شلوغ و پرتردد در مرکز تهران.

تجمعی تکراری که هربار توجه بسیاری از رهگذران و خودرو‌های عبوری از خیابان ولیعصر (عج) را به خود جلب می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد که چگونه ممکن است موسسه‌ای مالی شکل بگیرد، سرمایه شهروندان را بگیرد و بعد به مشکلات فراوان دچار شود و هیچ به هیچ؟ مگر نه اینکه این موسسات از نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی مجوز می‌گیرند و نهاد‌های نظارتی در خصوص مشکلات آن‌ها مسئولند؟
 

سوالی بزرگ که بسیاری از مال باختگان هم بر آن تاکید دارند چراکه نمی‌توانند بپذیرند پولشان را نزد نهادی گذارده‌اند که همه مجوز‌های قانونی را داشته، اما وقتی به مشکلی برخورد کرده، به ناگاه «موسسه غیرمجاز» معرفی شده و سپرده گذارانش با همه مشکلات به امان خدا سپرده می‌شوند. انگار نه انگار که دایر کردن یک مغازه بی دریافت مجوز‌های قانونی ممکن نیست، اما موسساتی که غیرقانونی معرفی می‌شوند، شعبات پرشماری در سراسر کشور دارند.

موضوعی که بر اساس آن، بسیاری از شرکت کنندگان در تجمع‌های اعتراضی معتقدند نباید «مال باخته» لقب گیرند چراکه در موسسات قانونی سپرده گذاری کرده اند نه اینکه ریسک کرده و مالشان را به افراد غیر سپرده باشند که احتمال باختنش در میان باشد. درست مثل آن‌هایی که در بانک‌ها سپرده دارند.

نکته‌ای قابل تامل که ظاهرا مسئولان برایش توضیح و پاسخی ندارند. درست مثل اعتراضات این افراد که پاسخی نمی‌یابد و رسیدگی نمی‌شود. افرادی که برای بازگشت سرمایه‌هایشان راه‌های قانونی را به روی خود بسته می‌بینند و مجبورند با اعتراض و برگزاری تجمع در خیابان، حق و حقوق خود را طلب کنند. تجمع‌هایی که ظاهرا تاثیر خاصی هم ندارند.

وضعیتی که موجب شده معترضان به نهایت استیصال برسند و ترجیح دهند به جای در دست گرفتن بنر‌های اعتراضی، شعار سر دهند. شعار‌هایی مانند «هیهات من الذله» که امروز مال باختگان دو موسسه مالی اعتباری وابسته به وزارت کشاورزی سردادند، بلکه مسئولان را وادار به واکنش نموده و مشکلشان را چاره نمایند
00:0000:18
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: