بانكداري ايراني ـ دبیر کل پیشین بورس اوراق بهادار با اعلام این خبر که فروشگاههای مختلف در کشور محصولات داخلی ایرانی را با برچسبهای خارجی با چند برابر قیمت عرضه میکنند، گفت: علاوه بر اینکه دولت باید مجامع شرکتها را ملزم به خرید کالای ایرانی کند، رسانهها هم باید فرهنگسازی را در دستور کار خود قرار دهند.
احمدمیرمطهری در گفتوگو با فارس، با اشاره به شعار حمایت از کالای ایرانی که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، اظهار داشت: دولت باید به جد در بازار مصرف تولیدات داخلی ورود کند و تمام خریدات شرکتهای دولتی از طریق کالاهای ساخت ایران ملزم شوند.
وی افزود: بسیاری از کالاهای خارجی که وارد میشوند، مشابه داخلی دارند و هیچ منطقی وجود ندارد که از تولیداتی که خارجی هستند استفاده شود.
دبیر کل پیشین بورس با اشاره به اینکه دولت به عنوان مصرفکننده عمده باید در پروژههای مهم و بزرگ خود از تولیدات داخلی استفاده کند، گفت: اخیراً در هیأت مدیره یکی از شرکتها که حضور داشتم، جلوی خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی داشتند را گرفتم و این امکان در تمام هیأت مدیرههای شرکتهای دولتی وجود دارد.
میرمطهری معتقد است که مردم کالاهای داخلی را با برچسب برندهای خارجی به چند برابر قیمت میخرند در حالی که درباره برندهای ایرانی و کیفیت آنان اطلاعی ندارند.
دبیرکل پیشین بورس تأکید کرد: رسانهها به ویژه صدا و سیما باید بر روی کیفیت کالاها و عرضه و مصرف محصولات داخلی فرهنگسازی کند.
وی با ذکر مثالی درباره خرید خود از کالاهای داخلی، گفت: 10 سال پیش برای خرید یک شلوار به یکی از فروشگاههای قشم مراجعه کردم و متوجه شدم که این محصول در پلاسکوی تهران خریداری شده و با یک برچسب خارجی در قشم به فروش میرسد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که هیچ یک از محصولاتی که برچسب برندهای اروپایی و آمریکایی دارند در آن کشورها تولید نمیشوند، گفت: عمده این محصولات در کشورهایی نظیر ترکیه و بنگلادش تولید میشوند. در حالی که کالاهای مشابه این محصولات با کیفیت بالاتر و قیمت بهتری در داخل تولید و توزیع میشود.
میرمطهری گفت: فرهنگسازی و اطلاعرسانی پیرامون تولیدات داخلی باید از دولت شروع شده و مردم آن را الگوی خود قرار دهند.