کد خبر: ۱۲۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 03 March 2018
شاخص کل بورس امروز (شنبه) تحت تاثیر افت قیمت گروه فلزی و کانی های فلزی با افت 573 پله ای به جایگاه 97 هزار و 388 واحدی عقب نشینی کرد.
 بانكداري ايراني  ـ  شاخص کل بورس امروز (شنبه) تحت تاثیر افت قیمت گروه فلزی و کانی های فلزی با افت 573 پله ای به جایگاه 97 هزار و 388 واحدی عقب نشینی کرد.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه در هفته های گذشته گروه فلزات و کانی های فلزی از جذابترین گروه های بازار بودند و زمینه رشد شاخص را فراهم کردند، اما در معاملات امروز، روندی نزولی در پیش گرفتند به طوری که با افت شدید خود، شاخص بورس را نیز پایین کشیدند.
مهم ترین عامل کاهش نرخ سهام فلزات، تصمیم دونالد ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فولاد به آمریکا بود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که هفته آینده تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش خواهد داد.
این تصمیم آمریکا، البته بورس های آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داده است به طوری که شبکه خبری سی ان بی سی دیروز اعلام کرد: در پی اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، شاخص بورس داوجونز بیش از 500 واحد سقوط کرد.
شاخص سهام صنعتی داو جونز با بیش از 500 واحد کاهش، درآمد حاصل از صعود هفته های پیشین خود را از دست داد.
ترامپ امروز در نشستی با مدیران شرکت های فولاد و آلومینیوم آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد به 25 درصد و آلومینیوم به 10 درصد تغییر خواهد کرد.
بر این اساس در معاملات امروز بورس تهران نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و آپ (آسان پرداخت پرشین) در معاملات امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.
همچنین در معاملات امروز بورس 2 میلیارد و 410 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 610 میلیارد ریال در 75 هزار و 2292 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد 182 واحد کاهش یافت، اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 43 واحد بالا رفت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 32 واحد رشد کرد، اما شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 596 واحد پایین آمد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند 503 واحد و شاخص بازار دوم بورس 713 واحد افت کرد.
گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 221 میلیون سهم به ارزش 284 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش 172 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 156 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 151 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 140 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

**افت 12 پله ای آیفکس
داد و ستدهای فرابورس ایران دوازدهمین روز از اسفندماه 96 با افزایش حجم و ارزش معاملات و افت شاخص پایان یافت.
در بازارهای 9 گانه فرابورس 674 میلیون سهم و اوراق به ارزش 2 هزار و 723 میلیارد ریال خرید و فروش شد که این میزان داد و ستد در مقایسه با آخرین روز کاری هفته قبل از نظر حجم و ارزش به ترتیب 88 و 67 درصد افزایش داشته است.
شاخص کل فرابورس ایران نیز به افت 12 واحدی تن داد که بیشتر بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی رقم خورد. 
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، شراز (پالایش نفت شیراز) و شاوان (پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص ایفا کردند.
در بازار اوراق با درآمد ثابت یک میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار میلیارد ریال خرید و فروش شد و «سخاب6» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت.
همزمان در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز نزدیک به 93 هزار ورقه تسه به ارزش حدود 62 میلیارد ریال دست به دست شد و قیمت اوراق در بازه 631 هزار تا 673 هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت.
برچسب ها: بورس ، شاخص کل بورس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: