کد خبر: ۱۲۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - 15 February 2018
سرپرست گروه اعزامی جمهوری اسلامی ایران به نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی 'اکو'، ارائه کمک فنی اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای به کشورهای عضو اکو به ویژه 'ایران' را از مصوبات نشست اسلام آباد عنوان کرد.
بانكداري ايراني سرپرست گروه اعزامی جمهوری اسلامی ایران به نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی 'اکو'، ارائه کمک فنی اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای به کشورهای عضو اکو به ویژه 'ایران' را از مصوبات نشست اسلام آباد عنوان کرد.

«علی خانقائی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان عصر پنجشنبه در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی 'اکو'، در اسلام آباد پاکستان به خبرنگار ایرنا گفت:این اجلاس، مصوبات خوبی برای کشورهای عضو داشت و اعضای اکو نیز موظفند تا این مصوبات را در کشور خود اجرایی کنند.

وی با تشریح دستاوردهای این نشست برای کشورمان و ارائه گزارشی از حضور هیات ایرانی در این نشست گفت: توافق اصولی راه اندازی کریدور حمل و نقلی چند وجهی 'کابل-تهران-استانبول' انجام شد و مقرر گردید که نشست های کارشناسی در این خصوص در آینده نزدیک با هدف تنظیم اسناد این توافق برگزار شود.

وی ادامه داد: هیات جمهوری اسلامی ایران در این نشست اعلام کرد که در آستانه پیوستن به توافقنامه اروپایی حمل و نقل کالاهای خطرناک از طریق جاده و توافقنامه اروپایی حمل ونقل کالاهای فاسدشدنی است.

خانقایی اضافه کرد: پیوستن به این دو توافقنامه از توصیه های دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی( اکو ) اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای به تمامی کشورهای عضو اکو است.
سرپرست گروه اعزامی ایران به نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی 'اکو' همچنین تصریح کرد: در این اجلاس ایران با اشاره به پایان کار ساخت پل دوم مرزی سرخس که به صورت مشترک با ترکمنستان اجرا شده، اعلام کرد که با بهره برداری از این طرح آینده ای بهتری برای این منطقه مرزی رقم خواهد خورد و با افتتاح آن، دسترسی کامیون های کشورهای عضو به منطقه تسهیل می شود.
به گزارش ایرنا، ایران به تنهایی نیمی از سهم تردد ناوگان ترانزیتی در مرز سرخس را به خود اختصاص داده و به ترتیب ترکیه و ترکمنستان 18 و 12 درصد و تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و دیگر کشورها بقیه این سهم را به خود اختصاص داده اند. 
بر اساس اسناد بالادستی حجم مبادلات بین ایران و ترکمنستان باید به 10 میلیارد دلار برسد که توسعه زیرساخت ها مهم ترین بخش این برنامه است و در این بین اولویت اصلی ساخت جاده ترانزیتی مشهد-سرخس است. 
خانقایی همچنین در خصوص دیگر مصوبات و دستاوردهای نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی 'اکو'، گفت: در این اجلاس توافق شد که اتحادیه بین المللی جاده ای به منظور الحاق به موافقت نامه حمل و نقل کالاهای خطرناک، کمک های فنی خود را به کشورهای عضو اکو از جمله ایران ارائه دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در این نشست مصوب شد که با هدف کاهش هزینه های جابجایی کالا بین کشورهای عضو اکو، دولت های منطقه نسبت به کاهش هزینه های صدور روادید و افزایش تسهیلات کنسولی اقدام کنند، هرچند تاکنون توافقات خوبی نیز صورت گرفته است.
همچنین در این اجلاس مقرر شد که نشست آتی این کارگروه به میزبانی افغانستان در کابل برگزار شود.
نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی 'اکو' روز سه شنبه 25 بهمن ماه 1395 با حضور هیات ایرانی در اسلام آباد پاکستان گشایش یافت.
کارشناسان 10 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو ) در اسلام آباد پایتخت پاکستان گرد هم آمدند تا در مدت زمان سه روز برگزاری این اجلاس، راهکارهای رونق حمل و نقل جاده ای بین کشورهای عضو را بررسی کنند. 
اقتصادی کردن حمل و نقل جاده ای با توجه به افزایش هزینه های حمل ونقل در بین کشورهای عضو اکو از مهم ترین برنامه های این نشست بود.
قرار است نتایج نهمین جلسه کمیته همکاری های حمل و نقل جاده ای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) پس از جمع بندی در اجلاس آتی وزیران حمل و نقل اکو که سال آینده برگزار می شود، به تصویب برسد.
سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization)، (اکو) یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند.
پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. 
از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این 10 کشور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.
به مناسبت پیوستن افغانستان و کشورهای قفقاز و آسیای میانه از جمله ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان به سازمان اکو و افزایش اعضای این سازمان از سه کشور، ایران، پاکستان و ترکیه به ۱۰ کشور، روز هفتم آذر ۱۳۷۱به عنوان روز اکو نامگذاری شد.
این سازمان با جمعیت 330 میلیون نفر و مساحت هشت میلیون و 620 هزار کیلومتر مربعی خود از منابع غنی انرژی، معدنی و صنایع مختلف برخوردار است. 
توسعه منابع انسانی و اقتصادی به منظور بالا رفتن سطح زندگی مردم از اهداف اکو است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: