کد خبر: ۱۲۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 10 February 2018
در شرایطی که سوریه امریکا را به جنایت جنگی متهم کرده است و روسیه از این حمله امریکا به‌شدت انتقاد می‌کند، وزیر دفاع امریکا معتقد است که نیروهای سوریه تحریک‌کننده انجام این حمله بوده‌اند.
 بانكداري ايراني -روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: در شرایطی که سوریه امریکا را به جنایت جنگی متهم کرده است و روسیه از این حمله امریکا به‌شدت انتقاد می‌کند، وزیر دفاع امریکا معتقد است که نیروهای سوریه تحریک‌کننده انجام این حمله بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: حمله مستقیم نیروهای امریکایی به نظامیان سوریه، به‌شدت باعث خشم روسیه و سوریه شده است. وزیر دفاع امریکا بعد از حمله گسترده هوایی به نیروهای متحد بشار اسد که برای بازپس‌گیری یک میدان نفتی به شرق رودخانه فرات آمده‌بودند ادعا کرد که امریکا از تصمیم سوریه برای حمله به این نقطه با وجود آگاهی در مورد حضور امریکایی‌ها در آن «گیج» شده است.

در عین حال با تحولات اخیر در سوریه به نظر می‌رسد نیروهای امریکایی و متحدان‌شان یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه در حال وارد شدن به سه نبرد مختلف در سه جبهه در برابر سوریه، ترکیه و نیروهای داعش هستند. بعد از بازشدن جبهه عفرین توسط ترکیه و تهدید این کشور به حمله در منبج، جایی که مستشاران امریکایی مستقر هستند، حملات انتقامی روسیه در ادلب بعد از هدف قرار گرفتن یک جنگنده روسی در کنار افزایش درگیری‌های ارتش سوریه با معارضان در غوطه شرقی دمشق و ادلب، حالا دیرالزور شاهد درگیری مستقیم سوریه و امریکاست. 

کمتر از یک ماه بعد از اینکه ایالات متحده اعلام کرد قصد دارد با تشکیل یک نیروی شبه‌نظامی جدید در خاک سوریه تا زمان نامعلومی حضور نظامی خود را در شرق و شمال شرقی سوریه تثبیت کند، جبهه‌های نبرد در سوریه که برای مدتی بعد از ایجاد مناطق کاهش تنش بر اثر ابتکار آستانه و فروپاشی داعش، اندکی آرام شده‌بودند، دوباره به شکل گسترده‌ای شعله‌ور شده‌اند. حال بعد از حمله ترکیه به خاک سوریه برای مبارزه با آنچه «حضور تروریست‌ها» در خاک سوریه می‌نامد، این‌بار نیروهای امریکایی در یک عملیات هوایی گسترده، نظامیان و شبه‌نظامیان طرفدار بشار اسد را در استان دیرالزور هدف گرفته‌اند. 

به گفته دولت دمشق در حملات نیروهای امریکایی ده‌ها نظامی طرفدار دولت و تعدادی از شهروندان غیرنظامی کشته‌شده‌اند. آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد 100 نیروی شبه‌نظامی نزدیک به دولت سوریه در این حمله هوایی کشته‌شده‌اند. پس از این عملیات وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد امریکا را به جنایت جنگی متهم کرد. وزارت دفاع روسیه هم در واکنش به انجام این عملیات در بیانیه‌ای نوشته است: «عملیات امریکا بار دیگر ثابت کرد که حضور نظامی غیرقانونی امریکا در سوریه برای نبرد با داعش نیست بلکه در واقع برای کنترل بر منابع اقتصادی و نفتی سوریه است.»

**حمله بی‌دلیل
در شرایطی که سوریه امریکا را به جنایت جنگی متهم کرده است و روسیه از این حمله امریکا به‌شدت انتقاد می‌کند، وزیر دفاع امریکا معتقد است که نیروهای سوریه تحریک‌کننده انجام این حمله بوده‌اند. واشنگتن‌پست نوشته است که هیچ نیروی امریکایی یا عضو شبه‌نظامیان کرد نیروهای دموکراتیک سوریه در این عملیات کشته یا زخمی نشده‌اند، در حالی که بی‌بی‌سی از زخمی شدن یک نیروی کرد خبر می‌دهد. به نوشته بی‌بی‌سی نیروهایی که در این حمله امریکایی‌ها هدف قرار داده‌اند متشکل از شبه‌نظامیان قبایل محلی هم‌پیمان دولت و گروهی از رزمندگان شیعه افغان بودند. 

جیم متیس، وزیر دفاع امریکا مدعی است که هم نیروهای روسیه و هم سوریه از قبل خبر داشتند که نیروهای دموکراتیک سوریه و مستشاران نظامی امریکایی در پایگاه نظامی که حرکت نیروهای سوریه به سمت آن آغاز شده است حاضر هستند. به نوشته واشنگتن پست جیم متیس در جمع خبرنگاران در پنتاگون هدف نیروهای سوریه را «گیج‌کننده» توصیف کرده است و گفته «واقعا نمی‌دانم چرا آنها این حمله را انجام دادند.» متیس ادعا کرده است که این عملیات ممکن است از سوی بخشی از نیروهای سوریه اتفاق افتاده‌باشد «که روسیه هیچ کنترلی بر روی آنها ندارد.» 

مسکو و واشنگتن برای هماهنگی و جلوگیری از ایجاد درگیری رودرروی نیروهای دو کشور، یک خط ارتباطی مستقیم دارند. به گفته سرهنگ توماس وائل، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری امریکا در سوریه، از این خط تماس برای هماهنگی با روس‌ها قبل از انجام عملیات استفاده شده است و پس از چراغ سبز روسیه مبنی بر اینکه هیچ نیروی روسیه در منطقه حضور ندارد حمله انجام شده است.

بر اساس گزارش‌ها امریکا با استفاده از هلیکوپترهای هجومی آپاچی، بمب‌افکن‌های تهاجمی AC-130 و جنگنده‌های اف-15 به نیروهای وفادار به دولت سوریه حمله کرده‌اند. به گزارش رویترز احتمالا هدف عملیات نیروهای نظامی نزدیک به دولت سوریه، بازپس گرفتن میدان نفتی کوشام در شرق رودخانه فرات بود. این میدان نفتی که روزانه 30 هزار بشکه نفت تولید می‌کند، یکی از منابع نفتی در استان دیرالزور است که در زمان تسلط داعش توسط این نیروها برای تامین مالی استفاده می‌شد، اما اکنون در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی امریکا قرار دارد. به گزارش بی‌بی‌سی نیروهای سوریه با استعداد 500 نفر با پشتیبانی توپخانه و خمپاره در حال پیشروی به سمت این میدان نفتی بودند که توسط نیروهای امریکایی متوقف شدند.

**نگرانی از جنگ تازه در واشنگتن
آخرین سفیر امریکا در دمشق به‌شدت نسبت به عملیات اخیر امریکا بر علیه نیروهای سوریه انتقاد کرده است. به گزارش واشنگتن‌پست، رابرت اس فورد که اکنون به عنوان پژوهشگر مسائل خاورمیانه در اندیشکده خاورمیانه واشنگتن فعالیت می‌کند گفته است: «امریکایی‌ها از طریق راهبرد دیپلماتیک موفق شده‌اند که خود را نسبت به همه نیروهای درگیر در بحران سوریه بیگانه کنند و حالا در شرایطی قرار دارند که چه ایران، چه ترکیه و چه سوریه معتقدند هر آنچه امریکا آنجا انجام می‌دهد، بد است.»

تیم‌کین، سناتور دموکرات به واشنگتن‌پست می‌گوید: «من به‌شدت نگران این هستم که دولت ترامپ عامدانه بدون اینکه هیچ اجازه‌ای از کنگره داشته‌باشد یا حتی هدف روشنی تعریف کرده‌باشد، در حال گسترش رویارویی‌ها به یک جنگ تمام‌عیار است.» جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا اما چنین نگرانی‌ای را قبول ندارد، او می‌گوید که امریکا به هیچ‌وجه قصد ندارد وارد یک نبرد گسترده در سوریه شود و تنها هدف امریکا در خاک سوریه «مبارزه با داعش» است. وزیر دفاع امریکا در عین حال تهدید کرده است که احتمال وقوع درگیری وسیع‌تر وجود دارد: «اگر درگیری وسیع‌تری رخ دهد ما مجبور خواهیم شد که نیروهای‌مان را به آن سوی رودخانه فرات ببریم و با نیروهای طرفدار دولت رودررو شویم.»

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،11،21
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: