کد خبر: ۱۲۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - 08 February 2018
همه این‌ها در حالی است که کمتر از صد متر آن سوتر از محل حادثه، در میدان ولیعصر (عج) که شماری از خودرو‌های آتش نشانی و امدادی پیرامون آن هم متوقف شده‌اند، مراسم آتش بازی در دستور کار عده‌ای دیگر از مسئولان قرار دارد و هربار که صدای شلیک یا انفجار وسایل آتش بازی طنین انداز می‌شود، برخی تصور می‌کنند که ساختمان در حال سوختن فروپاشیده و به آوار تبدیل شده است!
 بانكداري ايراني -تابناک در یادداشتی آورده است:همه این‌ها در حالی است که کمتر از صد متر آن سوتر از محل حادثه، در میدان ولیعصر (عج) که شماری از خودرو‌های آتش نشانی و امدادی پیرامون آن هم متوقف شده‌اند، مراسم آتش بازی در دستور کار عده‌ای دیگر از مسئولان قرار دارد و هربار که صدای شلیک یا انفجار وسایل آتش بازی طنین انداز می‌شود، برخی تصور می‌کنند که ساختمان در حال سوختن فروپاشیده و به آوار تبدیل شده است!

در این یادداشت آمده است: نه دهه فاطمیه، نه آلودگی شدید هوا و نه حریق هولناکی که حدود ۳۶ ساعت است اطفا نشده، هیچ یک نمی‌توانند مانع از آتش بازی شوند؛ تنها کافی‌ است مسئولان بخواهند ثابت کنند دهه فجر را گرامی داشته‌اند!
در حالی که شدت آلودگی هوای تهران مسئولان را مجاب کرده تا برای سومین روز پیاپی، به تعطیلی مدارس و تشدید محدودیت‌های ترافیکی رأی دهند، در یکی از آلوده‌ترین مناطق تهران برای دومین روز متوالی آتش‌بازی وسیع در دستور کار قرار گرفت؛ آتش بازی همراه با صدا‌های مهیب که بسیاری تصور می‌کردند، ناشی از تکرار حادثه پلاسکو باشد!

در میدان ولیعصر (عج) و در حفره‌ای که در حاشیه راه اندازی ایستگاه مترو در این میدان ساخته شده و «ایوان انتظار» لقب گرفت، طی دو روز اخیر مراسمی در جریان است که به شدت اهالی منطقه را نگران کرده است. مراسم آتش بازی که حادثه رقم خورده در نزدیکی این میدان و اخبار ناخوشایندی که از آن به گوش می‌رسد، سر و صدا‌های آن به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد.

درباره حادثه‌ای سخن می‌گوییم که دو روز است بسیاری از مأموران آتش نشانی تهران را با تمام تجهیزات روانه این میدان کرده، اما تلاش شبانه روزی ایشان هنوز به پایان آن منجر نشده است؛ حریق ساختمان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو که بو و دود ناشی از آن را تا کیلومتر‌ها آن سوتر می‌توان استشمام کرد و دید.


رویدادی که برخی مسئولان بر این باورند، شاید به فروریختن این سازه منجر شود، چون درجه حرارت قسمت‌های پایینی آن تا ۴۰۰ درجه گزارش شده، سازه اسکلت فلزی و قدیمی آن عایق بندی نشده و در برابر حرارت به شدت آسیب پذیر است، آب بسیاری برای اطفای حریق آن به طبقات زیرین سازه ریخته شده و ترک‌های نقش بسته بر در و دیوار طبقات فوقانی نوید اتفاق شومی را می‌دهد.

آتشی که البته آتش نشانان از زمان آغازش تا کنون با رعایت همه جوانب احتیاط می‌کوشند مهار و اطفایش کنند، اما ایجاد حفراتی در طبقات سازه برای خروج دود و حرارت و حتی حفاری زمین برای سرازیر کردن آب شبکه توزیع شهری هم نتوانسته پایان بخش آن باشد و از این روی، برخی بر این باورند فرجامی شبیه پلاسکو در انتظار این سازه کهنسال خواهد بود؛ سازه‌ای که مشابه پلاسکو گفته می‌شود در خصوص ایمنی آن بار‌ها هشدار داده شده بود، اما کسی این هشدار‌ها را جدی نگرفت.

این حادثه به قدری نگران کننده است که از شب گذشته تخلیه ساختمان‌های مجاور این سازه در دستور کار قرار گرفته و تمامی تدابیر برای کاهش خسارات ناشی از فروپاشی و آوار شدن ساختمان دیده شده است؛ تدابیری که در پس زمینه شان، خاطره بسیار تلخ پلاسکو قرار گرفته و حتی شنیده‌ها حکایت از تصمیماتی برای محدود کردن حضور آتش نشانان در درون این سازه دارد؛ تصمیمی که می‌تواند اطفای حریق را به تأخیر بیندازد، اما در مقابل جان آتش نشانان قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد.

همه این‌ها در حالی است که کمتر از صد متر آن سوتر از محل حادثه، در میدان ولیعصر (عج) که شماری از خودرو‌های آتش نشانی و امدادی پیرامون آن هم متوقف شده‌اند، مراسم آتش بازی در دستور کار عده‌ای دیگر از مسئولان قرار دارد و هربار که صدای شلیک یا انفجار وسایل آتش بازی طنین انداز می‌شود و انعکاس آن تا کیلومتر‌ها آن سوتر می‌رود، برخی تصور می‌کنند که ساختمان در حال سوختن فروپاشیده و به آوار تبدیل شده است!

تصوری که ظاهرا برای دایر کنندگان و سفارش دهندگان آتش بازی مناسبتی هیچ محلی از تأمل نداشته و ندارد که اگر داشت، بحران مهار نشده صدمتری محل آتش بازی برایشان مهم جلوه می‌کرد و دست از کار می‌کشیدند؛ بحرانی که معلوم نیست انتهای آن چگونه خواهد بود؛ با تکرار پلاسکو یا به ثمر نشستن تلاش‌های یک و نیم روزه آتش نشانانی که جانشان را کف دست گرفته اند.

نکته مهمی که ظاهرا در مقابل تلاش عده‌ای از مسئولان برای نشان دادن تلاششان برای گرامیداشت دهه فجر، بی اهمیت جلوه کرده است؛ درست مثل بی اهمیت جلوه کردن مصادف شدن فجر انقلاب در سال جاری با ایام دهه فاطمیه. مثل بی اهمیت جلوه کردن آلودگی هوا که دایر کردن آتش بازی در آن چیزی شبیه شوخی تلخ نیست.

آتش بازی که زمان زیادی تا نسخه آخر سالی آن نمانده است؛ همان نسخه‌ای که چهارشنبه سوری نام دارد و تا یکی دو سال پیش همه آن را مردود می‌دانستند و سعی داشتند اشکالات فراوانش را برشمرند و حالا مدتی است که تاکید دارند در برگزاری اش امنیت رعایت شود و هراس انگیز نباشد، ولی برخی به نام دهه فجر نوع هولناکش را رسما برای عموم رونمایی می‌کنند؛ آن هم درست بیخ گوش حادثه‌ای که هنوز مهار نشده و آتش نشانان، نیرو‌های پلیس، مسئولان شهری و امدادگران برای کاهش آسیب هایش به صف شده‌اند و از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند!

تابناک/17بهمن 96
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: