کد خبر: ۱۲۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - 28 January 2018
پرونده جمهوری اسلامی ایران از روی میزکار در اتاق بیضی شکل دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده تکان نمی‌خورد.
بانكداري ايرانيروزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: پرونده جمهوری اسلامی ایران از روی میزکار در اتاق بیضی شکل دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده تکان نمی‌خورد.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: یک سال نخست دولت ترامپ با سر و کله زدن با ابعاد هسته‌ای این پرونده و برجام به اتمام رسید و به نظر می‌رسد که ترامپ سال دوم را با پررنگ کردن تبلیغات و ادعاها درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران آغاز کرده و در این مسیر حتی یک روز را هم از دست نمی‌دهد. 

سال ٢٠١٨ با تمدید مشروط تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران و پاس دادن توپ حفظ برجام به زمین اروپا آغاز شد و با کشاندن اعضای دایم شورای امنیت به واشنگتن برای بازدید از لاشه موشک شلیک شده از سوی یمن به ریاض ادامه دارد. موشکی که عربستان سعودی ادعا می‌کند مشخصات ایران را بر بدنه دارد و البته سازمان ملل براین ادعا اما و اگرهایی را مطرح کرده است. 

به گزارش رسانه‌های امریکایی، واشنگتن قصد دارد پرونده آزمایش‌های موشکی ایران و کمک‌های ادعایی نظامی تهران به حوثی‌ها را به شکل جدی‌تری در شورای امنیت دنبال کند و به همین منظور اعضای شورا روز دوشنبه از نیویورک به واشنگتن می‌روند تا لاشه‌های تجهیزاتی را که نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل ادعا دارد از طریق ایران در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته از نزدیک ببینند. 

یکی دیگر از برنامه‌های هیلی و ١٤ همکار وی در شورای امنیت ناهار کاری با دونالد ترامپ در کاخ سفید است. ناهار کاری که از هم‌اکنون می‌توان گفت مهم‌ترین سوژه روی میز آن، ابعاد متفاوت پرونده ایران است. این دومین بار در یک سال گذشته از دولت ترامپ است که وی با اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت ناهار کاری صرف می‌کند. 

دولت ترامپ در چندماه اخیر بارها و بارها پرونده ایران را به بهانه‌های متفاوت اعم از آزمایش‌های موشکی یا آغاز ناآرامی‌ها در برخی از شهرهای تهران به شورای امنیت برده و البته هربار با دستان خالی‌تر از گذشته بازگشته است. 

نیکی هیلی که چندماه نخست دولت ترامپ سال ٢٠١٧ را صرف تخریب برجام کرد و حتی برای تحت فشارقرار دادن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده بود از جدی نگرفته شدن ادعاهایش در شورای امنیت به ستوه آمده و به دنبال نشان دادن به قول خودش اسناد قوی به اعضای شورای امنیت دال بر فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه است. 

برخلاف سال نخست دولت ترامپ که وی تمام تلاشش را برای تخریب تمام و کمال برجام به کار گرفت، سال دوم با چندگام همزمان آغاز شده تا شاید این‌بار در ضرب‌الاجل ماه مه، دیگر نیازی به تمدید تعلیق اجرای تحریم‌های هسته‌ای ایران نباشد و رویای ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران محقق شود. 

نیکی هیلی در حالی لاشه‌های موشکی را که ریاض ادعا می‌کند از سوی یمن شلیک شده به اعضای شورای امنیت نشان می‌دهد که مقام‌های متفاوت در ایران تاکنون بارها و بارها هرگونه انتقال این تجهیزات را رد کرده‌اند. تاکنون تمام تلاش‌های نیکی هیلی برای محکوم کردن ایران به بهانه‌های متفاوت در صحن شورای امنیت با شکست و البته یکصدایی در حمایت از برجام همراه شده و بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که تلاش‌های جدید واشنگتن نیز با توجه به حق وتویی که روسیه در شورای امنیت در اختیار دارد، ره به جایی نخواهد برد. 

نیکی هیلی ادعا می‌کند که فعالیت‌های موشکی ایران در تناقض با قطعنامه ٢٢٣١ است و این در حالی است که ایران و برخی کشورها مانند روسیه می‌گویند که موشک‌های بالستیک ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را که در قطعنامه ٢٢٣١ ممنوع شده ندارند. 

نیکی هیلی می‌گوید که شورای امنیت باید اقدام به تصحیح و تقویت بندهای مندرج در قطعنامه ٢٢٣١ درباره فعالیت‌های موشکی ایران کند یا قطعنامه جدیدی صادر کند که در آن هرگونه فعالیت ایران در حوزه موشک‌های بالستیک ممنوع شود. این قطعنامه به فرض تبیین نیز به ٩ رای موافق و نبود رای وتو از جانب کشورهای بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و امریکا نیاز دارد. 

از سوی دیگر قطعنامه‌ای که درباره یمن وجود دارد هرگونه انتقال تجهیزات به حوثی‌ها را ممنوع کرده است. سازمان ملل می‌تواند با استناد به این قطعنامه، افراد یا کشورهایی را که این قطعنامه را زیر پا می‌گذارند تحریم کند که البته این اقدام به ١٥ رای مثبت نیاز خواهد داشت.

همزمان با تلاش‌های نیکی هیلی برای پررنگ کردن بحث فعالیت‌های موشکی ایران در شورای امنیت، شبکه فاکس نیوز با دسترسی به گزارشی که بنیاد دفاع از دموکراسی در حال تدوین برای انتشار دارد ادعا کرده که ایران از زمان حصول توافق هسته‌ای با گروه ١+٥ در سال ٢٠١٥ تاکنون برنامه موشک‌های بالستیک خود را دنبال کرده و حتی موشک‌هایی با قابلیت هسته‌ای آزمایش کرده است که به اعتقاد برخی منتقدان نقض توافق هسته‌ای محسوب می‌شود. 

به ادعای این گزارش، ایران از زمان حصول توافق هسته‌ای تاکنون ٢٣ موشک آزمایش کرده است که ١٦ مورد آن قابلیت هسته‌ای دارند. 

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،11،8
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: