کد خبر: ۱۲۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - 26 January 2018
امروزه شاهدیم که اثر فقر خاک از اثرات کاهش بارندگی بر کشور بیشتر بوده است؛ یعنی در صورتی که پدیده آبشویی در خاک اتفاق افتد، مواد آلی خاک از افق‌های بالایی به داخل خاک نفوذ می‌کند و از دسترس خارج می‌شود.
 بانكداري ايراني -امروزه شاهدیم که اثر فقر خاک از اثرات کاهش بارندگی بر کشور بیشتر بوده است؛ یعنی در صورتی که پدیده آبشویی در خاک اتفاق افتد، مواد آلی خاک از افق‌های بالایی به داخل خاک نفوذ می‌کند و از دسترس خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل یاوری - مدیرکل دفتر فنی امور مراتع کشور - صبح امروز در جلسه حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع که در مرکز آموزش شهید غفاریان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وظیفه ذاتی سازمان جنگل‌ها و مراتع حفاظت از منابع طبیعی کشور بوده تا پوشش گیاهی، آب، خاک و جنگل‌ها مدیریت شود به طوری که اجازه بهره‌برداری به هر شکل ممکن صادر نشود.

وی ادامه داد: باید از تغییر کاربری‌های منابع طبیعی جلوگیری شود. با توجه به رسالت سازمان جنگل‌ها و مراتع موظفیم از این اصل حافظت شود که تغییر کاربری انجام نشود و در صورت ایجاد، فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی گردد.

مدیرکل دفتر فنی امور مراتع در خصوص مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های اخیر باعث شده گونه‌های گیاهی خشک شوند و عوامل انسانی تاثیر مهمی بر آتش‌سوزی دارد. با توجه به عرصه وسیع مراتع کشور، روش‌های مختلفی برای کسب اطلاع از وضعیت آن وجود دارد که یکی از این روش‌ها تصاویر ماهواره‌ای است که البته این تصاویر همیشه در اختیار نبوده و درسترسی قابل توجهی به آن نداریم. روش دیگر که آن ‌هم مشکلاتی به همراه دارد، استفاده از پهباد به منظور انتقال سریع گزارش است.

یاوری در خصوص بهترین شیوه مهار آتش تصریح کرد: بهترین کار استفاده از جوامع محلی بوده به این صورت که آن‌ها را آموزش دهیم و توانمند سازیم و مراتع را به آن‌ها واگذار کنیم.

وی در خصوص وضعیت مراتع و دامداری در آن ادامه داد: ۷۴.۸ میلیون هکتار مرتع در ایران وجود دارد که ظرفیت مراتع مجاز ما براساس پوشش گیاهی در اقلیم‌های مختلف ۳۵ میلیون واحد دامی است. در حال حاضر میزان دام موجود در مراتع ۲.۲ برابر استاندارد بوده که این مقدار بیش از ظرفیت مجاز محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی امور مراتع عنوان کرد: از کل مراتع کشور ۷.۸ میلیون هکتار شامل پوشش گیاهی خوب با تراکم بیش از ۵۰ درصد است. همچنین ۲۱.۹ هکتار از مراتع با کیفیت متوسط با تراکم ۲۵ الی ۵۰ درصد و مابقی مراتع ضعیف با تراکم کمتر از ۲۵ درصد است.  

یاوری با بیان اینکه ظرفیت تولید علوفه در مراتع کشور ۹ میلیون تن است که به دلیل خشکسالی‌های اخیر حدود یک میلیون تن از این مقدار کاهش پیدا کرده، تاکید کرد: با توجه به اینکه اقتصاد و معیشت نزدیک ۵ میلیون نفر و ۹۴۶ هزار خانوار به صورت مستقیم وابسته به مرتع است، از این حیث برای مرتع اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.

وی درباره ارزش ریالی مراتع کشور تصریح کرد: ارزش بازاری مراتع ما حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴ برابر این مبلغ کارکرد غیراقتصادی زیست‌محیطی همانند تولید آب، اکسیژن و... دارد. در واقع در مراتع ما ارزش‌های غیربازاری به مراتب نسبت بیشتری به ارزش اقتصادی آن دارد.

مدیرکل دفتر فنی امور مراتع در خصوص به دست آوردن آب از مراتع گفت: ۷۴.۸ میلیون هکتار مرتع موجود است که بیش از ۹۰ درصد آب کشور از این مراتع تامین شده و اگر رطوبت حاصل از این آب نباشد، فعالیت میکرو ارگانیسم‌ها قطع شده و گیاهان حذف و در نتیجه خاک فقیر می‌شود.

یاوری گفت: افق زراعی ما در حدود ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر اولیه خاک بوده که اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد و با از بین رفتن این افق، گیاهان با کاهش رشد مواجه خواهد شد و بیابان شکل می‌گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: