کد خبر: ۱۲۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 16 January 2018
کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تا 15 روز دیگر گزارش اولیه تحقیق خود را درباره علت صداهای درون زمین در شهرستان سرابله استان ایلام تکمیل می کنند که به دنبال زمین لرزه بیست و یکم آبان ماه شنیده می‌شود.
 بانكداري ايراني -کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تا 15 روز دیگر گزارش اولیه تحقیق خود را درباره علت صداهای درون زمین در شهرستان سرابله استان ایلام تکمیل می کنند که به دنبال زمین لرزه بیست و یکم آبان ماه شنیده می‌شود.

به گزارش دوشنبه تارنمای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوب باختری کشور با اعلام این خبر افزود: با مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگاه بین‌المللی زلزله مشخص شد که این صداها منشا زمین‌لرزه‌ای ندارند و احتمال می رود ناشی از ریزش حفرات انحلالی در زیر زمین باشد که در ادامه، برخی زون‌های کارستی در مناطقی از شهر سرابله شناسایی شد.
به گزارش ایرنا، کارست* پدیده خوردگی و انحلال توده‌سنگ‌های کربناته از قبیل آهک، سنگ گچ و دولومیت است. این پدیده در سایر سنگ‌های انحلال‌پذیر مانند سنگ‌های سولفاته و کلروره اتفاق می‌افتد. کارست در سنگ‌های آواری نیز دیده می‌شود. 
«علی اژدری» توضیح داد سه گروه تخصصی از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به منطقه اعزام شدند. 
یک گروه مسوولیت تهیه نقشه زمین‌شناسی به مقیاس یک‌ده‌هزارم منطقه را به عهده دارد که در این نقشه سازندها و ساختارهای زمین‌شناسی و شکستگی‌ها به طور دقیق بررسی می‌شود تا وضع زمین‌شناسی منطقه مشخص شود.
مطالعات ژئو‎فیزیک برای مطالعه زون‌های کارستی و شناسایی ابعاد آن در حال انجام است. 
گروه سوم نیز برداشت‌های زمین‌شناسی برای تهیه مدل سه بُعدی ساختارهای زیرسطحی را به عهده دارد. 
به گفته اژدری، با تکمیل گزارش اولیه در 15 روز آینده، امکان پیش‌بینی‌های لازم برای مطالعات بعدی و برآورد میزان خطر و و ارائه راهکارهای مناسب درباره کاهش خطر احتمالی فراهم می شود.

** حفره های کارستی
مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوب باختری کشور تصریح کرد: صداهای درونی زمین بیشتر از بخش‌های جنوب‌شرقی شهر سرابله شنیده می‌شود که روی حفره‌های کارستی شهر قرار دارد.
به گفته اژدری گزارش مقدماتی، برآوردی از وضعیت زمین‌شناسی شهر و ابعاد و عمق زون‌های کارستی است تا بدانیم میزان خطر تا چه حد است و به برنامه‌ریزی مناسب برای شناسایی مناطق و ارائه راهکارهای اصولی کاهش خطرات یا دوری از مناطق پرخطر بپردازیم.
این کارشناس زمین‌شناسی گفت: حفره‌های کارستی با توجه به عمق و ابعاد، یکسری ناپایداری‌هایی را ایجاد می‌کنند که خطراتی را برای مناطق شهری و زیرساخت‌های عمرانی به دنبال دارند.
وی ادامه داد: ممکن است بلوک‌های سنگی که در شرایط عادی پایدارند، در نتیجه تکان‌های شدید ناشی از زمین‌لرزه، ناپایدار شده و باعث فرو ریختن به درون حفرات انحلالی شوند. 
به گفته اژدری، شهرها و مناطقی که روی سازندهای آهکی قرار دارند در معرض وقوع این پدیده اند و ممکن است پدیده رخ داده در منطقه سرابله استان ایلام برای آنها نیز تکرار شود.
به گزارش ایرنا، وقوع زمین لرزه ای با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) شامگاه یکشنبه بیست و یکم آبان استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
در این زلزله 620 نفر جان باختند و 12 هزار و 386 زخمی شدند و به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد شد.
براساس ارزیابی های انجام شده حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزیی دید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: