کد خبر: ۱۲۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۶ - 01 January 2018
بررسی اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در لایحه بودجه۹۷ نشان می‌دهد بودجه این سازمان برای سال آینده ۷۵۹ میلیارد و ۳۶۴میلیون تومان پیش بینی شده که فقط ۱.۳ درصد از بودجه سایر دستگاه‌های آموزشی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

بانكداري ايراني - بررسی اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در لایحه بودجه۹۷ نشان می‌دهد بودجه این سازمان برای سال آینده ۷۵۹ میلیارد و ۳۶۴میلیون تومان پیش بینی شده که فقط ۱.۳ درصد از بودجه سایر دستگاه‌های آموزشی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

 در شرایطی که اشتغال به عنوان بحران در کشور تلقی می شود می طلبد که مسئولان در بودجه 97 نگاه ویژه تری به این موضوع داشته باشند.، اما در بودجه سال97 مشاهده می کنیم یکی از اصلی ترین چالش های بازار کار یعنی مهارت آموزی به نیروی کار،مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

این درحالی است که بارها علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها راه برون رفت از تله فقر در جامعه را مهارت آموزی می داند. با تمام این اوصاف اما مشاهده می کنیم که از کل بودجه آموزشی کشور تنها 1.3 درصد سهم مهارت آموزی، یعنی سازمان آموزش فنی و حرفه ای شده است.

آمارها حاکی از این است که حدود 37 تا 40 درصد فارغ التحصیل جویای کار در کشور وجود دارد که از میان تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی از بی مهارتی رنج می برند وهیچ مهارتی برای ورود به بازار کار ندارند.

در این میان طی این سال‌ها برای اشتغالزایی و کاهش جمعیت بیکار، از  عوامل مختلف تاثیر گذار از جمله رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، نرخ بهره وری و غیره سخن گفته می‌شود اما کمتر مسئولی به موضوع تقویت و ارتقای سطح مهارت فردی جوانان برای ورود به بازار کار اشاره می‌کند، حال آنکه سهم بودجه ناچیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان نهاد متولی ارائه آموزش‌های مهارتی مورد نیاز بازار کار به جوانان قابل تامل است.

بررسی اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در لایحه بودجه97 نشان می‌دهد بودجه این سازمان برای سال آینده 759 میلیارد و 364میلیون تومان پیش بینی شده که  فقط 1.3 درصد از  بودجه سایر دستگاه‌های آموزشی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

 این درحالی است که مسئولان سازمان فنی و حرفه ای بیان می کنند که 700 آموزشگاه دولتی تحت پوشش این سازمان است که حدود 12 هزار آموزشگاه آزاد را تحت نظارت دارد که بعضاً از تجهیزات فرسوده و بعضاً از رده خارج را دارا هستند و برای افزایش سطح کیفیت ارائه آموزش های مهارتی نیازمند به به روز رسانی دارند.

یکی از اثرات منفی این کاهش بودجه درباره ضعف در تکنولوژی و تجهیزات فرسوده در آموزشگاه ها است که منجر به کاهش انگیزه جوانان در مسابقات جهانی مهارت می شود. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت جوانان در مسابقات جهانی مهارت، چیزی جز ضعف در تکنولوژی و تجهیزات فرسوده  آموزشگاه ها نباشد.

به گزارش  تسنیم، در بودجه سال آینده اعتبارات مربوط به تأمین و به روز رسانی تجهیزات کارگاهی آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای تحت عنوان بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان با کاهش 9.5 میلیاردی معادل 19.35درصد از 49 میلیارد و 342 میلیون مصوب سال 96، در لایحه بودجه سال آینده به 39 میلیارد و 794 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

از آنجایی که به گفته ی مسئولان و کارشناسان اقتصادی مهارت آموزی نکته مهمی در مسیر توانمند سازی کارجویان است ضرروت دارد که مسئولان برای کمک به فضای اشتغالزایی در کشور بودجه آموزش مهارت را بازنگری کنند.
برچسب ها: مهارت آموزی ، بودجه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: