کد خبر: ۱۲۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 30 December 2017
روند رو به رشد بورس در روزهای گذشته با تحلیل های متفاوت کارشناسان از جمله هشدار درباره شاخص سازی همراه شده است اما به گفته برخی فعالان بازار سرمایه، در صورت نظارت بر راه های احتمالی زد و بند می توان از روال معمول این بازار پررونق بهره برد.
بانكداري ايراني - روند رو به رشد بورس در روزهای گذشته با تحلیل های متفاوت کارشناسان از جمله هشدار درباره شاخص سازی همراه شده است اما به گفته برخی فعالان بازار سرمایه، در صورت نظارت بر راه های احتمالی زد و بند می توان از روال معمول این بازار پررونق بهره برد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رشد شتابان بورس در هفته های گذشته با رکوردشکنی های پی در پی همراه بوده است.
در چنین شرایطی برخی فعالان بازار سرمایه نسبت به این حالت هشدار داده و آن را حبابی دانسته اند اما گروهی دیگر می گویند قیمت های کنونی سهام هنوز با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارد و امکان رشد بیشتر فراهم است.
در این میان، گروهی نیز انگشت اتهام به سوی برخی صندوق های سرمایه گذاری گرفته و معتقدند آنها برای تقویت سهام خود، به مدیریت بازار و شاخص سازی اقدام می کنند که البته همه کارشناسان بازار سرمایه در این زمینه اجماع ندارند.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: طبیعی است زمانی که بازار رونق دارد مدیران صندوق ها به سراغ سهامی می روند که بتوانند از طریق آنها پرتفوی (سبد سرمایه گذاری) خود را تقویت کنند. 
«سعید اسلامی بیدگلی» تاکید کرد اگر این مساله بر اساس اصول اخلاقی بازار باشد، مانعی ندارد و افزود: در دنیا وظیفه مدیران پرتفوی ها این است که دارایی های خود را با حداکثر قیمت بفروشند و خارج شوند، البته به شرطی که از طریق زد و بند نباشد.
وی اضافه کرد: اگر در داخل از طرف نهاد ناظر، پیگیری ها انجام شود، مشکلات کمتر پیش می آید و کسی جرات زد و بند را به خود نمی دهد.

** دلایل رشد شاخص
اسلامی بیدگلی رشد شاخص بورس را قابل پیش بینی دانست و گفت: به دلیل مجموعه تحولات اقتصادی که در داخل و خارج کشور رخ داده شرایط برای رشد بازار مناسب شده است که از جمله آنها می توان به رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) و دلار اشاره کرد.
وی اضافه کرد: قیمت نفت افزایش یافته و شرکت ها نیز گزارش های خوبی از عملکرد خود منتتشر کرده اند.
اسلامی بیدگلی ادامه داد: یک جریان نقدینگی در کشور شکل گرفته است که اثر آن را در بازارهای مختلف مشاهده می کنیم؛ به عنوان مثال در آذرماه میزان معاملات مسکن حدود 20 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که نشاندهنده این نقدینگی است.
وی اضافه کرد: به دلیل نوع نقدشوندگی و اینکه حتی با رقم های کوچک می توان در بورس سرمایه گذاری کرد، بازار سرمایه و بورس مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند و بخشی از نقدینگی به این سو روان شده است.
به گفته وی، هر زمان شاخص بورس در حال رشد باشد و این رشد، چند روز متوالی ادامه داشته و میزان آن نیز قابل توجه باشد، تاثیر روانی بر جامعه می گذارد؛ به طوری که تمایل برای ورود به بازار سرمایه افزایش می یابد.

** جو روانی بورس در بلندمدت تخلیه می شود
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تاکید کرد در هر حرکت بنیادی شاخص، عوامل روانی نیز تاثیرگذار است اما درست نیست بگوییم شرایط بورس و شاخص، حباب گونه است.
اسلامی بیدگلی اضافه کرد: در بلند مدت، بخشی از جو روانی بازار سرمایه تخلیه می شود.
وی درباره احتمال اصلاح شدید و افت شاخص گفت: حباب زمانی رخ می دهد که سقوط شدیدی رخ دهد اما تصور نمی کنم چنین مساله ای اکنون در بورس اتفاق بیفتد.
«در شرایط فعلی حتی اگر بازار، وارد مرحله اصلاح شود، شاخص بورس کاهش زیادی نخواهد یافت».

** احتمال عبور از کانال 100 هزار واحدی 
اسلامی بیدگلی درباره چشم انداز فعالیت بورس درماه های آتی و امکان عبور از 100 هزار واحدی گفت: با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد شاخص از این مرز نیز عبور کند.
وی افزود: بازار سرمایه باید همیشه آماده جذب سرمایه ها گذاری و نقدینگی های جدید باشد. اگر به اندازه کافی ابزار مالی جدید، شرکت های آماده ورود و شرکت های در حال افزایش سرمایه داشته باشیم، در زمانی که جریان نقدینگی شدید باشد به راحتی می توان این منابع را از طریق توسعه بازار اولیه جذب کرد.
این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، نقدینگی های جدید سراغ سهام و ابزارهای مالی قدیمی که اشباع شده اند، نخواهد رفت، بلکه به سراغ ابزارهای مالی جدید می رود.
شاخص بورس که در پایان تابستان در کانال 85 هزار واحدی قرار داشت، در پایان فصل پاییز در میانه کانال 95 هزار واحدی ایستاد و سپس تا کانال 98 هزار واحدی نیز بالا رفت.
سقف تاریخی شاخص بورس نیز که سال 1392 در محدوده کانال 89 هزار واحدی ثبت شده بود، در فصل پاییز شکسته شد و به یک رکورد جدید تاریخی رسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: