کد خبر: ۱۲۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 04 December 2017
با وجود آنکه یکی از تمرکزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت به حوزه معدن ایران با ذخایری غنی است، یکی از سنتی‌ترین و معروف‌ترین محصولات معدنی یعنی سنگ‌های قیمتی، بازارشان را در خارج و حتی داخل از دست داده‌اند و فیروزه‌ ایرانی به نام افغانستان و اسپانیا به دیگر کشورها صادر می‌شود.

بانكداري ايراني - با وجود آنکه یکی از تمرکزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت به حوزه معدن ایران با ذخایری غنی است، یکی از سنتی‌ترین و معروف‌ترین محصولات معدنی یعنی سنگ‌های قیمتی، بازارشان را در خارج و حتی داخل از دست داده‌اند و فیروزه‌ ایرانی به نام افغانستان و اسپانیا به دیگر کشورها صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، از قدیم‌الایام فیروزه ایرانی یکی از معروف‌ترین فیروزه‌های جهان بود که زینت‌بخش انگشترهای ارزشمند گران‌بها و بناهایی بزرگ و معروف بود. همچنین یکی از برندهای مشهور حوزه سنگ‌های قیمتی به شمار می‌رفت ولی حالا با وجود آنکه حوزه معادن و صنایع معدنی وارد دور جدیدی از تحول و توجه اقتصادی شده است، عملا سنگ‌های قیمتی رو به فراموشی رفته تا جایی که دیگر این نام پرآوازه برای مشتریان جهانی این بازار، غریب شده است.

معادن سنگ‌های قیمتی عملا این روزها در سرگردانی به سر می‌برند و حالا وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت فقط وظیفه حاکمیتی خود در قبال این معادن را مانند دیگر معادن کشور به انجام می‌رساند و خبری از برنامه و سیاست مشخصی در قبال آنها نیست.

آخرین ساختاری که برای سنگ‌های قیمتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است، ایجاد یک اداره در حوزه فرآوری سنگ‌های قیمتی در معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که این اداره فقط یک جلسه با کارشناسان سنگ‌های قیمتی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن داشته است و پس از آن خبری از آنها و حوزه سنگ‌های قیمتی نرسیده است.

رضا محرمی- کارشناس معدنی و سنگ‌های قیمتی- با اشاره به اینکه امروزه ایران ذخایری رو به افول دارد، گفت: دیگر مثل سابق ذخایر فیروزه ایران پرپیمان نیست و در حال کم ‌شدن است، البته در کنار آن معادن دیگری در دامغان و کرمان پیدا شده است لذا نمی‌توان گفت صرفا کاهش ذخایر، عامل ضعف در اقتصاد سنگ‌های قیمتی ایرانی است، بلکه موضوع نبود بازار تعریف شده و نبود سیاست دقیق در این حوزه به آن ضربه زده است.

از سوی دیگر موضوعی مانند اشتغال که در معادن سنگ‌های قیمتی به وسعت معادنی مثل سنگ‌آهن، سرب، روی و ... نیست، باعث شده این حوزه مورد کم‌لطفی قرار گیرد و از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شود که مجموعه این عوامل باعث شده امروز فیروزه‌های ایرانی با برند اسپانیا و افغانستان به دیگر کشورها صادر شوند و سنگ‌های قیمتی ایرانی مانند فیروزه و عقیق عملا جایگاه خود را در بازارهای خارجی و حتی داخلی از دست بدهند.

موضوعی که بیش از پیش، ‌ نابه‌سامانی وضعیت معادن سنگ های قیمتی را نشان می‌دهد این است که معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت علیرغم پیگیری های انجام شده ایسنا، آمار تفکیکی مشخصی از میزان اکتشاف، استخراج و عرضه سنگ های قیمتی نداشت که در اختیار بگذارد! و اعلام شد که "برای بدست آوردن آمار اشتغال به سراغ سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی بروید و برای بدست آوردن میزان عرضه سنگ‌های قیمتی به اتحادیه طلا و جواهر مراجعه کنید".
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: