بانكداري ايراني - روزنامه شهروند در گفت وگو با محمدعلی نجفی شهردار تهران وضعیت برج دزاشیب، بزرگراه شهید شوشتری و حمل و نقل عمومی را بررسی کرد و نوشت: بررسی تخلف برج دزاشیب را به شهرداری منطقه واگذار شده و راهکار حل مشکل چند کیلومتر حاشیه ساز بزرگراه شهید شوشتری را عبور از زیرزمین است.
در ادامه این گفت وگو می خوانیم: ٩٧روز از آغاز فعالیت «محمدعلی نجفی» در کسوت شهردار تهران میگذرد؛ روزهایی که سمت وسوی اخبار شهری به تغییرات مدیریتی و همچنین بررسی میراث 12ساله محمدباقر قالیباف اختصاص داشت و کمتر به برنامههای مدیران جدید پرداخته شد. شورای پنجم شهر تهران هم اواخر شهریور امسال، با رأی به دوفوریت طرح ارایه گزارش ١٠٠روزه، نجفی را ملزم به ارایه کارنامه عملکرد قالیباف کرد که قرار است این گزارش در روزهای آینده منتشر شود.
نزدیک یک هفته پیش از انتشار این گزارش که قرار است جزییات جامعی از میزان دارایی و بدهی های شهرداری تهران منتشر کند، شهردار تهران درباره سه موضوع پرحاشیه به «شهروند» توضیح داد. او از برجی گفت که در محله دزاشیب تهران ساخته شده و پیش از این گزارش هایی درباره تخلف آن منتشر شده و همچنین برنامه تیم جدید مدیریت شهری برای بزرگراه پرحاشیه «شهید شوشتری». شهردار تهران گفت که او این را هم گفت که بزرگراه شهید شوشتری تکمیل خواهد شد و بعد از آن شهرداری تهران، بزرگراه جدیدی در پایتخت نخواهد ساخت.
** تخلف دزاشیب آشکار شود برخورد میکنیم
24 مرداد امسال و در آخرین روزهای مدیریت «محمدباقر قالیباف» بر پایتخت ایران، روزنامه شهروند در گزارشی به تخلف 13طبقهای یک برج در شمال تهران و در یک کوچه 6متری پرداخت که با وجود تمام پیگیریها، مدیریت وقت شهرداری حاضر به پاسخگویی در اینباره نشد. اگرچه در روزهای بعد، عملا تلاش پیمانکار برای اضافه کردن چهارطبقه تازه به این برج به در بسته خورد و شهرداری منطقه مانع از این کار شد. ماجرای برج دزاشیب به روزهای پایانی سال٩٢ برمیگردد که کلنگ این پروژه زمین خورد. مجوز این ساختمان برای ١٦طبقه روی زمین و ٨طبقه زیر زمین بود اما مالک ٩طبقه به صورت خلاف روی آن ١٦طبقه ساخت، ساختمان به ٢٥طبقه روی زمین رسید و در آخرین روزهای مرداد هم اسکلت گذاری برای ساخت ٤طبقه دیگر را هم شروع کرد که با پیگیری رسانهها و اهالی محل، ساخت این 4طبقه تعطیل شد ولی 9طبقه غیرقانونی دیگر همچنان درحال ساخت است.
در روزهای پس از انتشار گزارش، تعدادی از اعضای شورای چهارم تهران، با تذکراتی در صحن شورا خواهان پیگیری و مقابله با این تخلف شدند که این تلاشها هم تاکنون نتیجه مشخصی نداشته است. با تغییر مدیریت شهرداری اهالی محل باز هم پیگیر این موضوع شدند که براساس گفتههای شهردار تهران، پیگیری این پرونده به شهردار منطقه واگذار شده است. حالا محمدعلی نجفی، شهردار تهران درپاسخ به این پرسش «شهروند» که آینده این برج و تخلف آن چه خواهد شد، میگوید: «درباره برج دزاشیب، ما گفتیم که خود شهرداری منطقه گزارش کاملی تهیه کند و اگر قطعیت پیدا کند که بدون جواز اقدامی صورت گرفته، حتما با آن برخورد شود و برخورد میکنیم.» آن طور که شهردار تهران میگوید؛ در روزهای آینده گزارش کاملی درباره این برج و نحوه برخورد شهرداری با آن منتشر خواهد شد.
** راهکار نجفی برای بخش پرحاشیه بزرگراه شوشتری
مدت هاست که تکلیف بزرگراه شهید شوشتری و چندکیلومتر از آنکه از جنگل سرخهحصار میگذرد، نامشخص است و در دوسال گذشته عملا این پروژه به حال خود رها شده است. پس از تغییر معاونان شهرداری تهران و در اواسط مهر امسال، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در نخستین نشست خبری خود یکی از اولویت های تیم جدید شهرداری را تکمیل دو بزرگراه شهید شوشتری و شهید رستگاریمقدم اعلام کرد. یکی از دو بزرگراهی که به گفته معاون حمل ونقل شهرداری تهران، بالاتر از نزدیک به هزار پروژه نیمه کاره و در اولویت اصلی شهرداری تهران قرار گرفته، ساخت بزرگراه شهید شوشتری است که در دوسال گذشته و در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، روند ساخت آن به دلیل مشکلات محیط زیستی متوقف شده بود.
اوایل مرداد امسال «علیرضا جاوید»، معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره آخرین وضع این پروژه گفته بود که «به دلیل عبور این بزرگراه از محدوده جنگل سرخهحصار، دغدغههایی درباره حفظ درختان جنگل سرخهحصار مطرح است و به همین دلیل هم بیش از 2سال است که موفق به اخذ مجوزهای سازمان محیط زیست برای تکمیل پروژه شهید شوشتری نشدهایم.» با این حال و پس از تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران، تکمیل این پروژه یکی از اولویت های اصلی قرار گرفته است که با توجه به انتقادهای این تیم از بزرگراهسازی و همچنین تأکید آنها بر دغدغه های زیست محیطی، این اولویت بندی سوال برانگیز میشود. گرایش سیاسی مدیران قبلی شهرداری تهران با سازمان محیط زیست متفاوت بود اما در چند ماه گذشته رابطه خوبی بین شهرداری و سازمان محیط زیست برقرار شده که همین موضوع باعث ایجاد نگرانی برای فعالان محیط زیست شده که نکند این همراهی، منجر به آسیب های زیستی محیطی شود.
شهردار تهران چه برنامهای برای این پروژه دارد و تکلیف پرونده مخالفت سازمان محیط زیست با تکمیل این بزرگراه به کجا رسیده است؟ شهردار تهران در پاسخ به این پرسش «شهروند» هم میگوید: «این بزرگراه، مشکل زیست محیطی دارد و ما امیدواریم به توافقی دراینباره برسیم. فکر میکنم قابل طرح و حل باشد، چون بخشی از این بزرگراه را محیط زیست اصرار دارد که از زیرزمین رد شود که به محیطزیست بالا لطمهای وارد نشود.» نجفی ادامه میدهد که شهرداری هم موافق این راهکار است: «ما هم اجمالا موافق این مسأله و برنامه هستیم و قرار شد در یک کمیته بررسی شود و فکر میکنم قابل بررسی است.»
** مترو همچنان در اولویت شهرداری است
خط 7 عمیقترین مترو تهران به طول 27کیلومتر با 23 ایستگاه است که 20خرداد توسط قالیباف افتتاح شد و 8 آبان با حکم نجفی از دسترس خارج شد؛ مدیران جدید شهرداری و بسیاری از کارشناسان شهری افتتاح این خط را سیاسی دانستند و از غیر ایمن بودن آن سخن گفتند. شهردار تهران در روز تعطیلی این خط، زمان لازم برای ایمنسازی آن را ٦ماه دانست و اظهار امیدواری کرد که پیش از تعطیلات نوروز خط 7 در اختیار مردم قرار گیرد. او پیش از آن و در زمان نامزدیاش برای شهرداری تهران، یکی از مهمترین برنامه خود را توجه به حمل ونقل عمومی بیان کرد که این توجه به بزرگراه سازی از میان چندصد پروژه ناتمام، انتقاداتی را به همراه داشته است.
او در پاسخ به این پرسش «شهروند» که «انتظار میرفت تیم جدید مدیریت شهری تأکید روی گسترش مترو داشته باشد تا ساخت بزرگراه» هم میگوید: «مترو از نظر ما اولویت دارد. ولی این بخش از بزرگراه شهید شوشتری بسیار مهم است، برای اینکه میتواند رینگ غربی تهران را به رینگ شرقی وصل کند و این در کنار مترو، چون اولویت دارد، برای ما مهم است و در اولویت ها قرار گرفته است.» نجفی میگوید که درکنار توجه به مترو، تکمیل این بزرگراه به واسطه اهمیت آن در اولویت است اما از آغازنکردن ساخت بزرگراه جدید هم سخن میگوید؛ موضوعی که به نظر میآید انتظار شهروندان از مدیران شهری تهران باشد و برنامه این مدیران پیش از رسیدن به ساختمان خیابان بهشت هم بوده است.
*منبع: روزنامه شهروند؛ 1396،9،12