کد خبر: ۱۱۷۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - 11 November 2017
پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی و گسترش شبکه‌های اینترنتی فرصت مناسبی را در اختیار شرکت‌های پستی قرار داده تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه وظیفه خود را انجام دهند.
بانكداري ايراني - روزنامه ستاره صبح در گفت‌ وگویی با حسین مهری مدیرعامل پست ایران، نوشت: پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی و گسترش شبکه‌های اینترنتی فرصت مناسبی را در اختیار شرکت‌های پستی قرار داده تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه وظیفه خود را انجام دهند.

در ادامه این گفت‌ وگو آمده است: زمانی بود که صنعت پست در ارتباطات اجتماعی حرف اول و آخر را می‌زد. اما اکنون برخی اعتقاد دارند که این صنعت دچار افول شده است. با گسترش باجه‌های پستی و افزایش تعداد پستچی‌ها بود که چاپارها و چاپارخانه‌ها به تاریخ پیوستند و فقط در قصه‌های کهن می‌شد سراغ از آن‌ها گرفت. با شتاب‌گیری اینترنت و نفوذ شبکه‌های جدید ارتباطی درمیان مردم، به نظر می‌رسید که شرکت‌های پستی نیز سرنوشتی مشابه چاپارخانه‌ها پیدا کنند و در فرگشت ارتباطات به باد فراموشی سپرده شوند. اما حسین مهری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل پست ایران، اعتقاد دارد که پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی و گسترش شبکه‌های اینترنتی فرصت مناسبی را در اختیار شرکت‌های پستی قرار داده تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه وظیفه خود را انجام دهند. در ادامه گفت‌وگوی ستاره صبح با او را می‌خوانید.

**با توجه به گسترش شبکه‌های ارتباطی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت وضعیت صنعت پست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا شرکت پست ایران برنامه‌ای برای به‌روزرسانی خود دارد یا خیر؟
باید توجه داشت که امروزه همگام با تغییر تکنولوژی، جهت‌گیری صنعت پست نیز در ایران و جهان تغییر پیدا کرده است. اکنون شرکت‌های پستی از روال سنتی خود جدا شده‌اند و از پست نامه به سمت پست اسناد و کالا رفته‌اند. البته نه به این معنا که دیگری هیچ نامه‌ای پست نمی‌شود، بلکه با گسترش ابزارهای تکنولوژی و ضریب بالای نفوذ اینترنت تعداد نامه‌های پستی به‌صورت محسوس کاهش یافته است. 

این اتفاق را نباید افول صنعت پست تلقی کرد و فقط تغییری است برای تکامل پست لازم بود. شرکت پست ایران نیز متناسب با تغییرات پیش‌آمده در سه سال گذشته بیشتر زیرساخت‌های خود را تغییر داده است. درواقع پیشرفت شبکه‌های ارتباطی نه‌تنها به ضرر ما نیست، بلکه ما سعی کرده‌ایم از این تغییر به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم و امکانات جدید خلق کنیم و وجود این شبکه‌ها تهدید و خطری برای پست ندارد. ازجمله این به‌روزرسانی‌ها اجرای طرح «جی‌نَف» است. این طرح پارسال پنج شهر اجرا شد و تا پایان امسال در 71 شهر و 1000 روستای کشور اجرایی می‌شود. راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌سازی مدیریت املاک (سیماک) به همراه چهار طرح دیگر نیز از مهم‌ترین این طرح‌هاست که در راستای همگامی با پست روز جهان در حال اجراست.

**شرکت ملی پست در حوزه تجارت الکترونیک چه نقشی را ایفا می‌کند؟
در حوزه تجارت الکترونیک شرکت ملی پست در اساس‌نامه به‌عنوان متولی این کار تعیین شد. زیرا ما قصد داریم بر پذیرش، جمع‌آوری، رهسپاری و توزیع کالاهای تجاری نظارت داشته باشیم. بر اساس قانون مدیریت وجوه هم در اختیار شرکت پست قرار دارد. 

آمار نشان گواه آن است که ما در سال گذشته حدود 50 درصد رشد ترافیک بسته و امانت داشتیم. در شش ماه اول سال جاری نیز رشد 42 درصدی را تجربه کردیم. حرکت به سمت الکترونیکی شدن امور تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود، ما طرح کارپوشه ایرانیان را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات راه‌اندازی کردیم. به‌زودی با اجرای طرح رجیستری پستی محدودیت مکانی شهروندانی که مبادله اطلاعات دارند رفع و به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. 

همان‌طور که اشاره شد سامانه یکپارچه مدیریت املاک را راه‌اندازی کردیم که تاکنون در 16 استان عملیات اجرایی داشتند و در چهار استان هم به بهره‌برداری رسیده است. این‌ها اقداماتی است که در راستای تحول در حوزه پست دنبال کرده‌ایم.

**آیا پستچی‌ها و نامه‌رسان‌ها مجهز به ابزار الکترونیکی شده‌اند یا خیر؟
100 درصد نامه‌رسان‌های ما به اسمارت‌فون مجهز شده‌اند که‌ای امر در کاهش هزینه‌ها تأثیر بسزایی دارد. افزایش کیفیت، نظارت بر مجموعه پست و صرفه‌جویی در وقت نامه‌رسان‌ها از دیگر اقداماتی بوده که در سه سال گذشته انجام داده‌ایم. 

اخیراً دستگاه‌های ام‌پوز را راه‌اندازی کردیم که در پنج استان کاربرد دارد و سیاست ما این است که تا پایان سال 100 درصد نامه‌رسان‌های ما به ام‌پوز مجهز شوند. این‌ها اتفاق‌ها و رویکردهای جدید است. وضعیت پست بهبود پیدا کرده و حجم مراودات پستی ما در بخش‌های مختلف رو به رشد است. همه تصور می‌کردند که تهدید حضور اینترنت بر پست اثر می‌گذارد و ما از این فضا فرصت ساختیم.

**امروزه برخی روزنامه‌ها در پخش و توزیع دچار مشکل شده‌اند. آیا راهکاری برای بهبود این مشکل وجود دارد؟
زمانی که در دولت اصلاحات من مدیر پست استان تهران بودم روزنامه‌ها مابین ساعت شش تا هشت صبح به در منازل مردم می‌رفت و این توافقی بود که بین ما و وزارت ارشاد شکل گرفته بود. توانایی بهبود شرایط کنونی در مجموعه پست ایران وجود دارد، ولی باید بودجه‌ای به ما اختصاص یابد، زیرا ما نمی‌توانیم هزینه این بخش را بپردازیم. به‌طور طبیعی وزارت ارشاد باید بخشی از این یارانه را بپردازد و بخشی را شرکت ملی پست متقبل شود. چون این اقدام، فرهنگی است و بخش اندکی را هم خود مطبوعات و روزنامه‌ها باید بپردازند. ما در دوره اصلاحات هم برخی از روزنامه‌هایی را که عصرها منتشر می‌شد سریعاً به دکه‌ها و منازل می‌رساندیم.

بر اساس نامه‌ای که مسئولان وقت نوشته بودند برایشان جالب بود که روزنامه همان روز هنگام صرف صبحانه کنارشان قرار داشت. اکنون هم این ظرفیت در پست کشور وجود دارد و اگر وزارت ارشاد آمادگی داشته باشد این کار قابل اجراست. زمانی که تمام این اتفاقات در راستای هم یکپارچه شوند، این عمل توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

*منبع: روزنامه ستاره صبح؛ 1396،8،20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: