کد خبر: ۱۱۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - 04 November 2017
اگر صنعتی نتواند برای خود یک سهم حداقلی ۲۰ تا ۳۰ درصدی از صادرات کسب کند، نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.
 بانكداري ايراني -اگر صنعتی نتواند برای خود یک سهم حداقلی ۲۰ تا ۳۰ درصدی از صادرات کسب کند، نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، برای رسیدن به آمارهای صادراتی که شایسته کشور ما است، باید دولت برنامه از پیش تعیین شده‌ای به منظور قیمت گذاری کالا، تعیین مشوق های صادراتی و تشکیل کنسرسیوم های صادراتی داشته باشد، اما دولت هنوز نتوانسته‌ در خارج از مرزها در عرضه و تقاضای محصولات با صادرکننده هماهنگ عمل کند.

متاسفانه در بازارهای خارجی بیشتر با همتایان ایرانی خود رقابت می‌کنیم، به همین دلیل بازار آن کشورها را از دست می‌دهیم و این جدا از وجود شرکت‌های دولتی است که با داشتن مزیت‌های بالاتر به‌عنوان رقیب بخش خصوصی عمل می‌کنند و بدون توجه به ساز و کار تعیین قیمت‌های رقابتی در بازار و تنها به اتکای بودجه نفت در نبردی نابرابر بخش خصوصی را تضعیف می‌کنند.

برای توفیق در این امر باید قوانین مصوب مجلس، مقررات بانک مرکزی، نظام بانکی، مقررات صادرات و واردات، مقررات گمرکی و... همه و همه در جهت حمایت از صادرات و افزایش آن و کاهش هزینه‌های صادراتی با هم هماهنگ باشند و در همین حال سایر مقررات وزارتخانه‌های تخصصی نیز در جهت افزایش صادرات ساماندهی و نظارت شود.

برای اینکه یک محصول در کشورهای هدف صادراتی قدرت رقابت داشته باشد، باید از مارکتینگ و ابزارهای جدید جهانی استفاده کرده و مدیران ذی‌ربط دولتی باید این دانش، تجربه و حساسیت را داشته باشند. در نتیجه کشوری موفق است که بتواند ارز بیشتری وارد کند.

افزایش صادرات غیرنفتی موجب ایجاد کار و اشتغال و کمک به توسعه صنعت می شود و بخش خصوصی توانایی تولید محصولات خوبی را با استانداردهای روز دنیا خواهد داشت و با صادرات آن به درآمد ارزی دست خواهد یافت.

آنچه که مسلم است؛ ما نمی‌توانیم کشوری صادرکننده باشیم، مگر اینکه مجموعه قوانین صادراتی هماهنگ و دورنمایی را برای این موضوع تعیین کنیم.

صادرات شریان اقتصادی کشور است

رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: صادرات به حدی برای هر کشور اهمیت دارد که می‌توان گفت شریان حیات اقتصادی کشور به آن وابسته است.

وی در ادامه افزود: اگر هر صنعتی نتواند برای خود یک سهم حداقلی 20 تا 30 درصدی از صادرات کسب کند، نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

علیزاده تصریح کرد: باید سعی کنیم تولیدات داخلی را از جهت کیفیت ارتقا داده و با کاهش قیمت برای رقابت در بازارهای جهانی آماده شویم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص قیمت بالای محصولات ایرانی به دلیل مشکلاتی مانند بکارگیری تکنولوژی قدیمی در تولید، تاکید کرد: اگر عزم جدی داریم که صادرات کشور را گسترش دهیم با حرف نمی شود و باید پای کار بایستیم.

وی با تاکید بر تقویت زیرساخت های صادراتی، تصریح کرد: یکی از بهترین راهکارها در جهت توسعه صادرات ،تشکیل کنسرسیوم های صادراتی است، زیرا یک واحد تولیدی کوچک یا متوسط نمی‌تواند به تنهایی کالای خود را در بازارهای جهانی معرفی و تبلیغ کند، اما یک هلدینگ با مثلا 50 واحد تولیدی می تواند با استفاده از یک برند قوی، وارد بازارهای جهانی شده و کالاهای خود را ارائه دهد.

علیزاده در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با پرداخت به موقع مشوق های صادراتی بتوانیم به توسعه صادرات کشور کمک کنیم.

جذب سرمایه گذاران خارجی راهگشای افزایش صادرات است

محمدرضا منصوری یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: تا زمانیکه فضای رقابتی در تولید ایجاد نکنیم، نمی توانیم در صادرات هم موفق باشیم.

وی ادامه داد: در سال های گذشته به واسطه تعیین تعرفه های سنگین ، بیش از حد از تولید حمایت کرده ایم و این موضوع موجب شده تا در زمینه های مختلف از دنیا عقب بمانیم.

منصوری بیان کرد: به دلیل منابع ارزان قیمت انرژی در کشور ما، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی علاقمند به حضور در ایران هستند.

وی در خاتمه اضافه کرد: در صورتیکه شرایط مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در داخل کشور فراهم کنیم ، می توانیم امیدوار باشیم که صادرات نیز در آینده توسعه پیدا کند.

حمایت از تجارت،حمایت از تولید است

فریدون احمدی عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: نکته اصلی در ارتباط با صادرات این است که ما تجارت را رها کرده  و مدام شعار حمایت از تولید می دهیم .

وی در ادامه در خصوص این موضوع که تولید ما صادرات محور نیست، افزود: واقعیت این است که هیچ کاری برای توسعه صادرات کشور نکرده و حتی شاهدیم که مالیات های صادراتی با تاخیر یک ساله به صادرکنندگان بازگردانده شده است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: دیپلماسی سیاسی، مقدمه دیپلماسی اقتصادی است ولی حتی در این سال‌ها نتوانسته ایم با کشورهای منطقه دیپلماسی سیاسی مناسبی برقرار کنیم.

احمدی با بیان اینکه سفرای ما الفبای اقتصادی را نمی‌دانند،گفت: سفارت های ایران به جای اینکه به دنبال رسیدگی به امور تجار و بازرگانان ایرانی باشند، بیشتر در پیِ حمل ونقل خانواده های مسوولان ، پیداکردن مراکز تجاری و رستوران حلال هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با تاکید بر این موضوع که ساز و کار مورد نیاز برای صادرات فراهم نیست، تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است که اگر می خواهیم تسهیلاتی بدهیم، بهتر است که این تسهیلات به صادرکننده ها تعلق گیرد و آنها خودشان به دنبال تولیدکننده رفته و مسائل و مشکلات تولید داخلی را در جهت افزایش تولید صادرات محور حل کنند.

وی اضافه کرد: نباید منابع کشور برای تولیدکننده ای صرف شود که فقط به بازار داخلی می اندیشد و هیچ مزیتی در تولید رقابتی ندارد.

احمدی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: وزیر جدید صنعت معدن و تجارت اهتمام بیشتری به حوزه صادرات داشته و بتواند جهشی را در توسعه تجارت کشور به وجود آورد.

فرهنگ صادراتی باید دربین تولیدکنندگان داخلی نهادینه شود

کمال سید علی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: بر اساس صحبت های معاون اول رییس جمهور، منابع ارزی ما کفایت تقاضای ارزی ما را می‌کند و این افزایش منابع کشور به دلیل بالا رفتن قیمت نفت ،بهتر شدن میزان صادرات و مثبت شدن تراز تجاری صورت گرفته است.

وی درپاسخ به این پرسش که صندوق ضمانت صادرات در جهت افزایش صادرات کشور چه اقداماتی صورت داده است، افزود: صندوق یک نهاد ترویج صادرات نیست و باید صادراتی اتفاق بیفتد تا در مرحله بعد صندوق ضمانت صادرات وارد عمل شود.

به گفته وی نهادینه کردن فرهنگ صادرات در بین تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور یک امری ضروری است.

سیدعلی بیان کرد: سرانه پرداخت بیمه در کشور ما 150 دلار است و در حالیکه این عدد در کشورهای دیگر به 6 تا 7 هزار دلار می رسد.

وی اضافه کرد: فرهنگ بیمه اعتباری، نوع فعالیت های صندوق ضمانت صادرات و نهادهای مشابه آنها برای بسیاری ازفعالان اقتصادی کشور ناشناخته است و شاید دلیل اصلی این موضوع انجام فعالیت های وارداتی در بیشتر این افراد باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: یکی از روش های کاربردی در جهت ترویج فرهنگ صادرات و شناساندن نهادهایی که به صادرات کمک می‌کنند، رسانه های عمومی است و مانیز در جهت افزایش تبلیغات برای آشنایی بیشتر تولیدکننده ها با خدمات صندوق ضمانت صادرات ، این اواخر اقداماتی را صورت داده ایم.

وی ادامه داد: این مهم است که صادرکننده های کشور با  منافع خود در صندوق ضمانت صادرات آشنا شده و بدانند چقدر می توانند از منابع ما در جهت کاهش ریسک معاملات خود بهره برند.

سید علی در رابطه با هدف گذاری صورت گرفته در دولت، تصریح کرد: هدف ما رساندن میزان صادرات از 42 میلیارد دلار در سال به 55 تا 60 میلیارد دلار تا سه سال آینده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در پایان یادآور شد: صندوق ضمانت صادرات در 30 استان کشور به واسطه اتاق های بازرگانی، اتحادیه ها و سازمان های دیگر نمایندگانی را برای ارتباط با صادرکنندگان تعیین کرده است و به طور حتم آشنایی بانک ها با عملکرد صندوق کمک بسزایی در شناساندن آن به فعالان اقتصادی خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: