کد خبر: ۱۱۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - 06 October 2017
وزیر اقتصاد دستور اخیر رییس جمهور آمریکا به صندوق بین‌المللی پول را نوعی شوخی خواند که هیچ تأثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی، و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آن‌ها با ایران ندارد.
وزیر اقتصاد دستور اخیر رییس جمهور آمریکا به صندوق بین‌المللی پول را نوعی شوخی خواند که هیچ تأثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی، و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آن‌ها با ایران ندارد.

مسعود کرباسیان رفتار دونالد ترامپ مبنی بر دستور عدم رای نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ایران،این دستور را کاملاً سیاسی خواند و به اتاق ایران گفت: دستور اخیر ترامپ به صندوق بین‌المللی پول، هیچ تأثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی، و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آن‌ها با ایران ندارد و درواقع در عمل وضعیت جور دیگری پیش می‌رود. فضای ارتباط بانکی ایران با بانک‌های اروپایی و آسیایی رو به بهبود است و رفتار مناسبی را شاهد هستیم.

وی افزود: قبل از اینکه دستور ترامپ را ارزیابی کنیم باید بپرسیم مگر آمریکا مالک صندوق بین‌المللی پول است؟ مگر آمریکا هنوز هم‌فکر می‌کند کدخداست و همه نهادهای بین‌المللی ازآنجا دستور می‌گیرند؟ پاسخ ایران و پاسخ دنیا به این پرسش منفی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: صندوق بین‌المللی پول، اساسنامه مشخصی دارد که فرآیند تصمیم‌گیری در این نهاد بر عهده یک یا چند شخص نیست، دستورات صندوق به‌صورت گروهی و شورایی اتخاذ می‌شود و رأی یک فرد هرگز نمی‌تواند زمینه‌های تصمیم‌سازی را تغییر دهد، برای همین این گفته یا دستور ترامپ چیزی شبیه شوخی است.

کرباسیان درخصوص اینکه چقدر این رفتارها می‌تواند در مواضع و تصمیمات بانک‌های اروپایی در قبال ایران تأثیرگذار باشد،گفت: شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود، خیلی از بانک‌های اروپایی و آسیایی با ایران همکاری می‌کنند و فاینانس و اعتبارهایی هم که اخیراً گشایش شده این موفقیت و روند رو به بهبود مناسبات بانکی ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی را نشان می‌دهد.

وی با تأکیدبر اینکه حقوق ایران در صندوق بین‌المللی پول، به‌هیچ‌وجه با دستور ترامپ سلب شدنی نیست،افزود: نهاد بین‌المللی قواعد خاص خود را دارد و اعتبار را با یک حرف بی‌منطق از بین نمی‌برد.فضا و عملکرد بانک‌های اروپایی و آسیایی نشان می‌دهد که ترس از آمریکا یا تاثیرگذاری تصمیمات ترامپ بر عملکرد نهادهای بین‌المللی و بانک‌های اروپایی بی‌معنا نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: