کد خبر: ۱۱۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - 01 October 2017
بحران اقتصادی غرب موجب کاهش صادرات فرش ایرانی شده و نتوانستیم با رقبای چابک خارجی رقابت کنیم.
بانكداري ايراني - فعال حوزه فرش دستباف گفت: بحران اقتصادی غرب موجب کاهش صادرات فرش ایرانی شده و نتوانستیم با رقبای چابک خارجی رقابت کنیم.

محمود اخوان، حوزه فرش دستباف در گفتگو باباشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: موانع پیش روی فرش دستباف ایرانی از لحاظ  فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است.

اخوان در ادامه تصریح کرد: با تغییر رویکرد جامعه ایرانی در چند سال گذشته، مردم مانند کشورهای خارجی به سمت مدگرایی و استفاده از چیدمان‌های جدید رفته و چون طرح و نقش قالی‌های ما همچنان همانند صد سال پیش است، شاهدیم که رغبت جوانان به استفاده از آن کمتر شده است.

این فعال صنعت فرش دستباف با بیان این موضوع که این تغییر ذائقه فرهنگی، تأثیر منفی بر بازار فرش گذاشته است، تاکید کرد: برخی معتقدند که تنها عامل رکود بازار فرش دستباف، کمبود نقدینگی در دست مردم است، اما اگر این‌طور بود کفپوش های جدید را جایگزین قالی های ملی نمی‌کردند.

وی گفت: بحران اقتصادی که چند سال پیش در غرب رخ داد، موجب شد بازار صادرات فرش ایرانی افت شدیدی کند و از طرف دیگر ما هم به دلایل مختلف نتوانستیم با رقبای چابک خارجی رقابت کنیم.

این فعال صنعت فرش دستباف در پایان گفت: نهادهای دولتی مانند مرکز ملی فرش ایران و شرکت سهامی فرش،نه تنها کمک حالِ بخش خصوصی نبوده، بلکه  سنگ اندازی هم می‌کنند. به نظر می رسد در صنعت فرش هم، مانند صنایع دیگر دست هایی در کار است که فعالیت های دولتی پرسودتر از فعالیت بخش خصوصی باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: