کد خبر: ۱۱۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - 13 September 2017
مناقصه دو اپراتور بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده برگزار و به زودی تمامی کمبود امکانات بنادر جنوبی کشور برطرف خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر گفت: مناقصه دو اپراتور بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده برگزار و به زودی تمامی کمبود امکانات بنادر جنوبی کشور برطرف خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد راستاد مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به امضای تفاهم نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: این تفاهم نامه در حوزه جستجو و نجات دریایی بین سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی ارتش منعقد شده تا در مواقع اضطرار و مقابله با آلودگی های دریایی همکاری داشته باشند.

مدیر عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه 21 فروند شناور ناجی، 6 فروند هلیکوپتر، 1 فروند هواپیما و 2 فروند هاورکرافت در ناوگان جستجو ونجات دریایی سازمان بنادر فعال است.

راستاد در ادامه به افزایش سهم ریل در توسعه زیرساخت های بنادر کشور تاکید کرد و گفت:  تمامی بنادرها در کشور باید به ریل متصل شوند، همچنین در بنادری نظیر شهید رجایی، خرم شهر، بندرامام خمینی، امیرآباد و انزلی باید زیرساخت های ریلی توسعه پیدا کند.

وی افزود: طی تعاملی که باشرکت  راه آهن خواهیم داشت به اهداف مورد نظر وزیر راه و شهرسازی درخصوص اتصال بنادر  و تشکیل معاونت ریلی در بنادر می رسیم و به این ترتیب شاهد کاهش ترافیک در جاده های کشور خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری ارتقای رقابت پذیر در بنادر کشور را از مهمترین برنامه های خود عنوان کرد و گفت: هم اکنون باید در سطح منطقه و جهان شرایط مناسبی برای رقابت پذیری و حمل دریایی و تجارت جهانی ایجاد شود.

راستاد در ادامه توسعه بنادر فرعی کشور و ایجاد شبکه بنادر اصلی و فرعی را از دیگر برنامه های خود بیان کرد و گفت: با تکمیل زیرساخت ها تحولی منطقه ای و جهانی در این بخش ایجاد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری به کمبود امکان تجهیزات و شناورهای گردشگری در کنار نبود زیرساخت در این بخش اشاره کرد و گفت: با ورود سازمان بنادر و دریانوردی به این بخش خواهیم توانست تجهیزات را در این حوزه افزایش دهیم.

وی از تعیین تکلیف اپراتورهای بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: در این حوزه برای تحقیقات و تجهیزات بندر شهید رجایی سرمایه گذاری قابل توجهی صورت گرفته و در حداقل زمان ممکن فرآیند واگذاری های آنها را تعیین خواهیم کرد.

راستاد به بندر چابهار نیز اشاره کرد و گفت: بندر شهید بهشتی چابهار تنها یک اپراتور دارد که پس از طی مراحل اداری آن مشخص می شود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مهلت اعلام شده برای کشتی های موجود جهت تصفیه با کنوانسیون آب توازن را دو سال اعلام کردو گفت: کشتی ها ملزم هستند تا اتمام مهلت اعلام شده سیستم های تصفیه کننده را نصب کرده ودر  فاصله 200 مایلی در سواحل تبادل آب توازن داشته باشند.

راستاد در خصوص اظهار نظر ها از سوی هیات های ایرانی در مجمع بین المللی دریایی گفت: سال گذشته درمجموع 6 بیانیه ایرانی عنوان شد که در سال جاری به 27 بیانیه ارتقا پیدا کرد همچنین امسال نیز 73 مورد اظهار نظر عنوان شده که نسبت به 35مورد سال قبل رشد قابل توجهی داشته ایم.

وی در ادامه به برگزاری همایش های ارگانیک های دریایی در بهمن ماه سال جاری در چابهار اشاره کردو گفت: در این همایش دریانوردان برای هم فکری و برنامه ریزی حضور پیدا می کنند همچنین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش دریایی کشور در آینده ای نزدیک برگزار می شود.

 

راهی طولانی ، پیش روی سواحل مکران 

هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این مراسم  با اشاره به اینکه کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی در کنفرانسی که در سال 1948 در شهر ژنو به تصویب رسید، اظهار کرد: طی 69 سال گذشته سازمان بین المللی دریانوردی تحت سیستم سازمان  ملل متحد، فعالیت موثری داشته است.

وی در ادامه افزود: سازمان بین المللی دریانوردی با تصویب کنوانسیون ها و پروتوکول‌های مختلف به ارتقای ایمنی و امنیت تردد شناورها در دریاها و اقیانوس ها پرداخته و با الزام صنایع مختلف برای استفاده از تکنولوژی های جدید در ساخت شناورها کمک بزرگی به محیط زیست دریایی کرده است.

حق شناس تصریح کرد: ایران از 59 سال قبل به سازمان آیمو پیوسته و طی سالهای گذشته با پذیرش 28 کنوانسیون و آیین نامه های مصوب سازمان های بین المللی دریانوردی عملاً یکی از سازمان های مؤثر در اجرای قوانین بین المللی دریانوردی برای افزایش ایمنی  و امنیت تردد شناورها و پیشگیری از آلودگی دریایی در منطقه و جهان شناخته می شود.

حق شناس تاکید کرد: هدف از برگزاری مراسم سالانه توجه به مسائل بخش دریایی کشور و مشکلاتی است که سایر کشورها نیز با آن مواجه هستند، مانند کیفیت آموزش دریانوردی، توجه به شرایط سخت و طاقت فرسای کار در دریا، حوادث و خطرات دزدان دریایی یا برخوردهای سلیقه ای است که در برخی از بنادر خارجی با دریانوردان انجام شده که منجر به سختی بیشتر کار در دریا می شود .

حق شناس گفت: توزیع نامناسب جمعیت کشور منجر به تمرکز شهرنشینی در پایتخت و شهرهای کویری شده که با آبادکردن بنادر ، این مسئله بهبود پیدا می کند.

معاون دریایی سازمان بنادر شرط  تحقق این موضوع را افزایش سهم بخش دریا و تولید ناخالص دانست و افزود: با هدفگذاری رشد حداقل 5 برابری حمل ونقل دریایی به نسبت رشد اقتصادی بلندمدت کشور قابل تحقق است.

وی یادآور شد: در چشم انداز 20 ساله، برنامه‌های 5 ماهه همواره توجه به سواحل یا توسعه دریامحور مورد تأیید برنامه ریزان بوده اما در تحقق سواحل آباد به ویژه سواحل مکران راه درازی در پیش روی قرار دارد.

پوشش یک میلیارد دلاری بیمه های اتکایی توسط سازمان کشتی رانی

در ادامه محمد سعیدی مدیر عامل سازمان کشتیرانی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست همواره اولویت سازمان کشتیرانی بوده ، اظهار کرد:  شعار سال 2013 سازمان IMO پیوند کشتی ها، بنادر و مردم است و حمل ونقل و تجارت دریایی از مهمترین شاخصه های مهم رشد اقتصادی در کشور به شمار می رود.

سعیدی استفاده از ظرفیت های سواحل در شمال و جنوب کشو را نیازمند رشد همگن و توسعه دریامحور دانست و گفت: اقتصاد دریامحور سبب افزایش امنیت،  ارتقای جایگاه اقتصادی،  ایجاد بازارهای جدیدو افزایش نرخ اشتغال می شود.

مدیرعامل سازمان کشتی رانی توضیح داد: افزایش دغدغه های زیست محیطی از سوی IMO برای بهینه سازی ناوگانهای دریایی بسیار مهم است و بازنگری و اجرای مقررات جدید زیست محیطی باید همواره مالکان کشتی باشد اما محدودیت ها و هزینه های کشتی ها در کنار شرایط نامساعد بازار سبب شده برخی مالکان به دنبال اوراق شناورها باشد.

وی ترویج فرهنگ دریایی از منظر جذب سرمایه‌ گذاری و منابع انسانی را برای حفظ کارآمدی و بهره مندی مناسب از دریا با اهمیت دانست و گفت: غنی سازی اطلاعات نهادهای اجتماعی برای ساختن فرهنگ دریامحور، بسیاری لازم و ضروری است.

سعیدی با اشاره به اینکه مجاورت کشور در شمال و جنوب با دریا، پتانسیل گسترده دریایی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: عملکرد دریانوردان ایرانی نسبت به همتایان خارجی خود نمونه موفق برای ورود به صنعت تأمین نیروی انسانی دریایی است .

وی به مهمترین دستاوردهای مهم این سازمان طی 2 سال گذشته اشاره کرد و گفت: با هدایت مقام معظم رهبری و مسئولان دولتی در حال حاضر سازمان کشتی رانی از تمام بسترهایی که برای برجام ایجاد شده، استفاده کامل را می برد، همچنین این سازمان موفق شده سهم خود را از حمل ونقل بین المللی دریایی بازیابی کند.

مدیرعامل سازمان کشتی رانی بیان کرد: همکاری مجدد با مؤسسات معتبر بین المللی رده بندی و پوشش یک میلیارد دلار بیمه های اتکایی از دیگر نمونه های موفق ناوگان ملی طی اجرای برجام است و با این اقدامات شخصیت تجاری سازمان کشتی رانی در جهان احیا شده است.

به گفته وی هم اکنون کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران مطابق با استاندارهای روز جهانی و هم تراز با خطوط بزرگ بین المللی جهانی فعالیت می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: