کد خبر: ۱۱۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - 26 August 2017
تحویل گواهی سپرده سکه در زمان سررسید قرارداد آتی به جای تحویل فیزیکی سکه، از سوی بورس کالای ایران در قالب اصلاح دستورالعمل معاملاتی آتی به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد شده است که در اولین فرصت، این موضوع در کمیته تدوین مقررات طرح و تصویب خواهد شد.

تحویل گواهی سپرده سکه در زمان سررسید قرارداد آتی به جای تحویل فیزیکی سکه، از سوی بورس کالای ایران در قالب اصلاح دستورالعمل معاملاتی آتی به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد شده است که در اولین فرصت، این موضوع در کمیته تدوین مقررات طرح و تصویب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، قرار است برای نخستین بار در معاملات آتی سکه طلا، تحویل سکه در زمان سررسید قرارداد (موعد شهریور ماه) به جای فیزیکی از طریق اوراق بهادار مربوطه یعنی گواهی سپرده سکه انجام شود.

رییس اداره امور بورس و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تحویل گواهی سپرده سکه به جای تحویل فیزیکی در قراردادهای آتی بورس کالا، هزینه سرمایه گذاران را به طور چشمگیری کاهش داده و فرآیند تسویه را تسهیل می کند؛ همچنین بازار گواهی سپرده کالایی نیز با اجرایی شدن طرح مذکور تقویت خواهد شد.

روح الله نجفی افزود: با تحویل سکه از طریق گواهی سپرده، دیگر نیازی نیست که دارندگان موقعیت تعهدی باز فروش در آخرین روز معاملاتی طلا را از بازار نقدی تامین کنند بلکه در روند تسویه، گواهی سپرده سکه در دستور کار قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: همانطور که می دانید، معاملات گواهی سپرده کالایی طلا از اسفند ماه سال ۱۳۹۴ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد که افزایش میزان شناخت فعالان بازار از این معاملات و راه اندازی صندوق طلا بر پایه گواهی سپرده سکه، موجبات توسعه و رشد هرچه بیشتر این ابزار را فراهم کرده است.

رییس اداره امور بورس و بازارهای سازمان بورس در خصوص زمان اجرایی شدن تحویل سکه در قراردادهای آتی در قالب گواهی سپرده گفت: تحویل گواهی سپرده سکه در زمان سررسید قرارداد آتی، به عنوان پیشنهاد توسط بورس کالای ایران در قالب اصلاح دستورالعمل معاملاتی آتی به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد شده است و در اولین فرصت، این موضوع در کمیته تدوین مقررات طرح و تصویب خواهد شد.

وی در خصوص زیرساخت های لازم برای اجرایی شدن این طرح اظهار کرد: زیرساخت های این موضوع نیز با هماهنگی شرکت مدیریت فن آوری  و شرکت سپرده گذاری در حال نهایی شدن است.

نجفی با اشاره به نیاز بازار سرمایه ایران برای بزرگ شدن اعلام کرد: از آنجایی که بزرگ شدن بازار نیازمند توسعه و پیشرفت ابزارهای مالی است، در بازارهای بزرگ مالی دنیا نیز ابزارهای مالی با یکدیگر همپوشانی بالایی دارند و این مهم تقویت و توسعه هر یک از ابزارها را در پی دارد. در همین راستا انتشار گواهی سپرده کالایی در زمان سررسید قرارداد آتی سکه می تواند بازار قراردادهای آتی و بازار گواهی سپرده کالایی را ارتقا و در نهایت به عمیق تر شدن بازار سرمایه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه سکه به عنوان یک کالای گرانبها و جذاب برای سرمایه گذاران به شمار می رود، اضافه کرد: به طور معمول ابزارهای مشتقه در خصوص دارایی هایی موفق هستند که دارای ویژگی های خاصی از جمله وجود بازار نقد قوی، نوسانات قیمت بالا و روزانه و بازیگران پرشمار باشد، همچنین کالای مکمل کالای دیگر بودن نیز می تواند از ویژگی های تاثیرگذار در این زمینه باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: