کد خبر: ۱۰۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - 26 July 2017
ازدواج پیمان مقدسی است که در اسلام مورد تاکید فراوان قرار گرفته و از سنت‌های انبیا(ع) معرفی شده است. اهمیت ازدواج و زندگی مشترک به این دلیل است که خانواده سنگ بنای جامعه و نخستین واحد اجتماعی است.
روزنامه کیهان در گزارشی، نوشت: ازدواج پیمان مقدسی است که در اسلام مورد تاکید فراوان قرار گرفته و از سنت‌های انبیا(ع) معرفی شده است. اهمیت ازدواج و زندگی مشترک به این دلیل است که خانواده سنگ بنای جامعه و نخستین واحد اجتماعی است.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: ازدواج عاملی برای نجات از آلودگی، نجات از تنهایی و بقای نسل است، به همین دلیل ضرورت دارد که دختران و پسران هنگام ازدواج با مطالعه فراوان و دقت کافی به این امر مقدس مبادرت کنند و با اندیشه‌های رویایی و افکار از پیش ساخته تن به ازدواج ندهند چرا که زندگی مشترک بدون داشتن برنامه و هدف متعالی و مشخص، سست و بی‌پایه خواهد بود و محلی برای آرامش، اطمینان و شکوفایی و بالندگی نیست.

انجام خدمات مشاوره‌ای، زوج‌های جوان را با زندگی آینده و اهداف و وظایفشان بیشتر آشنا می‌سازد و راهنمایی برای آنها خواهد بود تا زندگی مشترک را با گام‌های محکم و استوار آغاز کنند و از مشکلات پیش رو نهراسند.
خوشبختانه امروزه بسیاری از خانواده‌ها با اهمیت خدمات مشاوره‌ای نه‌تنها در امر ازدواج فرزندانشان بلکه در موارد دیگر نیز آشنا هستند و اصطلاحا به خانواده درمانی می‌پردازند که در این گزارش به آنها پرداخته می‌شود:

**نقش مشاوره در ازدواج
مهم‌ترین مرحله برای تشکیل زندگی مشترک آشنایی و شناخت طرفین از یکدیگر قبل از ازدواج است. اگر دختر و پسر قبل از ازدواج همدیگر را به خوبی نشناسند و از توقعات، خواسته‌ها و اهداف یکدیگر باخبر نباشند نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط خوبی برقرار کنند و در زمان کوتاهی دچار اختلاف و سوءتفاهم خواهند شد، اما در صحبت‌های قبل از ازدواج چه مسائلی باید رد و بدل شود؟ چه خواسته‌هایی مدنظر است؟ آیا باید از مسائل مادی و اقتصادی هم سخنی به میان آورند یا گفت‌‌وگو را به مسائل احساسی و فرهنگی محدود سازند؟

انجام مشاوره قبل از ازدواج، رفتن به کلاس‌های آموزشی و جلسات مشاوره به تمامی این سؤالات و ابهامات پاسخ خواهد داد.

«زهره کدخدایی» روانشناس در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در این باره می‌گوید: «هر دختر و پسری که در آستانه امر ازدواج و زندگی مشترک هستند برای شناخت طرف مقابل نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند و این مشاوره به آنها کمک خواهد کرد تا با روحیه بهتر و درک و تفاهم بیشتری، زندگی مشترک را آغاز کنند.»

وی اضافه می‌کند: «مشاوره قبل از ازدواج موجب خواهد شد که طرفین واقع بینانه به ازدواج نگاه کنند و از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی اجتناب کنند و از آنجا که معمولا در جلسات مشاوره با تست‌های مخصوص و مشاوره‌های خاص و زیرکانه تلاش می‌شودکه افراد با صداقت از مسائل زندگی و خواسته‌های خود سخن بگویند نتایج واقعی و صادقانه است و خدای ناکرده دروغ و فریبی در آنها مشاهده نمی‌شود چرا که طرفین می‌دانند مسئله ازدواج یک مسئله ساده و زودگذر نیست و صحبت از یک عمر زندگی در کنار یکدیگر است که باید با سعادت و خوشبختی توأم شود.»

**سلامت جامعه
سلامت جامعه در گرو تامین سلامت افراد جامعه است و افراد سالم، متعادل، مفید و موفق در خانواده‌های سالم و متعادل پرورش پیدا می‌کنند به همین دلیل داشتن یک خانواده سالم و با ثبات از مهم‌ترین نیازهای یک جامعه است خانواده‌‌های سالم و موفق حاصل ازدواج‌های منطقی، عقلانی و موفق هستند و آموزش، آگاه‌سازی و مشاوره قبل از ازدواج از جمله عواملی هستند که سلامت خانواده را تضمین می‌کنند. کارشناسان مسائل اجتماعی نسبت به پدیده طلاق در جامعه هشدار داده‌اند و این هشدارها را باید جدی گرفت.

زهره کدخدایی در این باره می‌گوید: «بیشتر طلاق‌ها در 5 سال اول ازدواج اتفاق می‌افتد و عامل آن هم اختلافات خانوادگی به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و یا سنتی است که منجر به آشفتگی‌های خانوادگی می‌شود در حالی که با برنامه‌ریزی‌های دقیق آموزشی و مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌توان استحکام و ثبات خانواده را فراهم کرد.»

این کارشناس همچنین به مسئله طلاق عاطفی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «عدم مشاوره قبل از ازدواج آمار طلاق در جامعه را بالا می‌برد و به غیر از طلاق‌های رسمی، متاسفانه با پدیده طلاق‌های عاطفی هم مواجه خواهیم بود که در این حالت زن و شوهر نسبت به هم بیگانه و نامانوس خواهند بود و فقط به خاطر فرزندان یا عوامل دیگر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.»

**اهمیت مشاوره خانوادگی از دیدگاه اسلام
در اسلام به مبحث مشاوره و به ویژه مشاوره خانوادگی اهمیت زیادی داده شده است، مطالعه و بررسی آیات و احادیث متعدد نشان می‌دهد که انتخاب همسران مناسب مایه آرامش، مودت و رحمت است. علامه طباطبایی از آیه 187 سوره بقره به عنوان بهترین مصداق برای اهمیت نهاد خانواده یاد می‌کند و می‌گوید: «زن برای مرد و مرد برای زن به عنوان لباس و پوشش هستند که همدیگر را از آلودگی و فساد محافظت می‌کنند و همان‌طور که لباس مایه زینت و زیبایی برای انسان است، زن و مرد نیز مایه زینت و زیبایی برای یکدیگر هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوری محقق، پژوهشگر و مدرس حوزه در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان به اهمیت مشورت در دین اسلام و در زندگی انسان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «در هیچ دینی به اندازه دین اسلام به اهمیت مشاوره و راهنمایی پرداخته نشده است و اصولا فلسفه بعثت انبیاء همین ارشاد، راهنمایی و هدایت مردم است. در آیات قرآن نیز مکررا به این مسئله اشاره شده که مشورت کردن یعنی استفاده از عقل‌های دیگران و مسلما امری که با مشورت و رایزنی و هماهنگی چندین عقل انجام شود بسیار موفقیت‌آمیزتر از عملی است که با تصمیم فردی اتخاذ گردد.»

متاسفانه در کشور ما بسیاری از زوج‌ها از کارکردهای مفید و مثبت مشاوره‌ها اطلاعی ندارند و برخی دیگر هم که اطلاع دارند احساس می‌کنند چون به یک استقلال مالی و خانوادگی رسیده‌اند می‌توانند خودشان مشکلشان را حل کنند و نیازی به مشورت و همفکری با دیگران ندارند در حالی که اگر به یک مشاور معتمد و آگاه مراجعه کنند می‌توانند بدون کوچکترین آسیبی برای خود و خانواده‌شان مشکلات را حل و زندگی سالم و پر از امنیت خاطر و آرامشی برای خود فراهم کنند.

*منبع: روزنامه کیهان، 1396.5.4
برچسب ها: ازدواج
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: