کد خبر: ۱۰۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 18 July 2017
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با بیان این که مرکز تجارت ترکیه در تهران مرکز عرضه کالا به مصرف کنندگان نیست، در عین حال بازاریابی محصولات ترک در ایران را یکی از اهداف این مرکز اعلام کرد.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با بیان این که مرکز تجارت ترکیه در تهران مرکز عرضه کالا به مصرف کنندگان نیست، در عین حال بازاریابی محصولات ترک در ایران را یکی از اهداف این مرکز اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: مرکز تجارت ترکیه در تهران مرکز عرضه کالا به مصرف کنندگان نیست بلکه بستری برای تعامل بیشتر تجار و فعالان اقتصادی بین دو کشور و رایزنی در حوزه های مختلف به ویژه تجارت، سرمایه گذاری و غیره است.

میرهادی سیدی که در مصاحبه با رادیو سخن می گفت افزود: البته ناگفته نماند برخی از اقلام تولیدی کشور ترکیه بصورت محدود به عنوان نمونه در مرکز مورد نظر نمایش داده می شود ولی برای فروش نیست.

وی اظهارداشت: مرکز تجارت ترکیه در تهران با هدف تسهیل تجارت، بازاریابی، سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی و مواردی این دست راه اندازی شده است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت:ایران نیز دارای مراکز مشابهی در سایر کشورهای جهان به ویژه در ترکیه است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط نابرابر تولید پوشاک بین ایران و ترکیه آیا لزومی به بازاریابی در این حوزه وجود دارد، افزود: فعالیت های بازاریابی در بین کشور های مختلف جهان انجام می شود و یک اقدام متقابلی است.

سیدی ادامه داد: براساس مصوبه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت برندهای خارجی موظف به ایجاد نمایندگی و تولید بخشی از محصولات خود در داخل کشور هستند.

وی گفت: تولید کالا از سوی برندهای خارجی در ایران با سهم 20 درصدی آغاز و به مرور به عدد 50 درصد خواهد رسید.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این مصوبه مشمول شرکت های خارجی است که صادرات کالا به ایران را در دستور کار دارند.

وی اضافه کرد: تمهیدات مورد اشاره با هدف همکاری و تعامل بیشتر صنعت پوشاک داخلی با برندهای خارجی بویژه ترکیه طرح ریزی شده است.

سیدی گفت: تعامل بیشتر با جهان و همکاری مشترک با صاحبان برندهای معروف در دنیا از مزیت های فراوانی مانند انتقال تکنولوژی، سبک مدیریت های جدید، بهره گیری از فناوری های روز، ارتقای کیفیت، کاهش هزینه های تولید، قیمت رقابتی، رونق صادرات، اشتغال، توسعه سرمایه گذاری و غیره برخوردار است.

سابقه خبر؛

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجتبی موسویان مدیرکل آسیا اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران درباره ایجاد مرکز تجاری ترکیه در ایران دو مرتبه به وزیر اقتصاد ترکیه نامه نوشته است، اما ظاهراً نامه‌های وی  بی‌اثربوده و رئیس وی (خسرو تاج) خود رأساً در مراسم افتتاحیه حضور یافته و سخنرانی می‌کند.

وی یادآور می‌شود که تا حال حاضر هیچ شرکت ترکیه‌ای بر اساس  مقررات جدید ایران مجوز واردات نگرفته است.

موسویان در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار تسنیم قرار دارد می‌گوید: ما به همه شرکت‌های ترکیه‌ای توصیه کردیم که قبل از مشارکت در چنین جشنواره‌هایی اقدامات قانونی لازم را انجام دهند در غیر این صورت مقامات مسئول، چنین مراسم هایی را متوقف خواهند کرد و راه‌اندازی جشنواره پوشاک ترکیه هیچ مبنای قانونی ندارد.

بنابر این گزارش‌ نامه دوم موسویان به چنگیز گورسل که آن هم در تاریخ 12 تیر ارسال‌شده به شرح زیر است:تأسیس مراکز تجاری در دو کشور مفیدِ فایده خواهد بود. اما تأسیس چنین مراکزی نیاز به طی مراحل اداری و تأمین شرایط لازم دارد که چنین اقداماتی برای تأسیسمرکز تجاری ترکیه در تهران انجام نگرفته است.

وی همچنین یادآور می‌شود: وزارت صنعت ایران تنها در صورتی اجازه تأسیس مراکز تجاری خارجی در ایران را می‌دهد که موافقت‌نامه دوجانبه‌ای با کشور مربوطه منعقد شود و حق متقابلی برای ایران به رسمیت شناخته شود.

موسویان  تأکید می‌کند که  بعد از دستیابی به توافق فوق چنین مرکزی به عنوان یک نهادغیرانتفاعی که هدفش توسعه و ارتقا تجارت دوجانبه و تأمین خدمات به شرکت‌هایصادرکننده باشد قابل تأسیس خواهد بود. بنابراین لازم است قبل تأسیس مرکز تجاری ترکیه در تهران متقاضی تأسیس این مرکز درخواستی را به سازمان توسعه تجارت ایران ارائه دهد. واضح است بعد از امضای موافقت‌نامه دوجانبه با وزارت خانه متناظر ترکیه و همچنین تعیین وظایف و کارکردهای چنین مراکزی اقدامات اجرایی برای تأسیس آن انجام خواهد گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: