کد خبر: ۱۰۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 10 July 2017
مشکلات صنایع، یکی از دغدغه‌های بزرگ فعالان بخش خصوصی است که تا بحال پیرامون آن راهکارهای مختلفی ارائه شده، اما بنظر می‌رسد نه تنها این قبیل اقدامات راهگشا نبوده، بلکه در برخی موارد موجب تشدید وخامت حال این بیمار رو به احتضار شده است.
مشکلات صنایع، یکی از دغدغه‌های بزرگ فعالان بخش خصوصی است که تا بحال پیرامون آن راهکارهای مختلفی ارائه شده، اما بنظر می‌رسد نه تنها این قبیل اقدامات راهگشا نبوده، بلکه در برخی موارد موجب تشدید وخامت حال این بیمار رو به احتضار شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان بسیاری از کارشناسان امر معتقدند که باید برای حل مشکلات بی‌شمار موجود در صنایع کشور، ابتدا آنها را با دقت بازبینی کرده و سپس راهکار مناسبی برای آن پیشنهاد دهیم.

درک درستی از مشکلات صنایع کشور زمانی محقق می شود که با افرادی که در متن تولیدات صنعتی قرار دارند و این مسائل را از نزدیک لمس کرده اند به گفتگو بنشینیم. این در حالی است که بسیاری از مسئولان تصمیم‌گیرِ صنعتی کشور می‌خواهند، سکاندار این کشتی طوفان‌زده از پشت میزهای خود باشند، با این روش قطعاً راه به جایی نخواهیم برد.

در استای این هدف و واکاوی ریشه‌ای مشکلات صنعت کشور،در پی گفتگو و بازدید از واحدها و کارخانه های صنعتی کشور برآمده تا شاید با بیان این مسائل ،تلنگری به مسئولان امر در این حوزه زده باشیم. 

برای روشن تر شدن زوایای بیشتری از این موضوع با شاهین فاجانی نایب رییس اتحادیه ماشین سازی وفلز تراش پردیس و تولیدکننده موفق صنعتی به گفتگو نشسته ایم؛

به نظر شما دلیل اصلی رکود فعلی در صنایع کشور چیست؟

فاجانی : به دلیل کوچک شدن بازارهای هدف شاهد رکود وسیع در صنایع کشور هستیم.ما نمی توانیم بازار ایجاد کرده و کارخانجات قادر به فروش محصولات خود نیستند و در نتیجه شاهد دپوی بالای محصولات تولیدی در انبار کارخانجات و کارگاه های صنعتی هستیم.

چه راهکاری را به‌منظور ایجاد بازارهای جدید و رفع رکود پیشنهاد می دهید؟

فاجانی : باید بازارهای هدف را بزرگتر کرده و مهمترین اصل در این راه افزایش صادرات است که آن هم بیشتر به عظم جدی دولت در این حوزه بستگی دارد. یک اصل مهم دیگر آن است که دولت باید یارانه مخصوصی به تولید کننده صنعتی برای شرکت در نمایشگاه های خارجی بدهد و یا شرکت هایی را تعیین کند که بتوانند محصولات ایرانی را در نمایشگاه های خارج از کشور معرفی و بازاریابی کنند. همچنین نباید از ظرفیت بالای کشورهای منطقه همچون افغانستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس غافل شویم.

 

با توجه به غیرقانونی شدن واردات محصولات مشابه تولید داخل، آیا تابحال اقدام عملی در این حوزه صورت گرفته است؟

فاجانی : متأسفانه ما اقدام عملی در این حوزه ندیده ایم ، بعنوان مثال شرکت ما به توانایی تولید قطعه ای بر اساس مهندسی معکوس دست یافته بود و سال ها آن را در داخل می فروختیم اما با امضای برجام برخی این قطعه را از کشور انگلستان وارد کردند و در نتیجه ما مجبور به قطع تولید آن شدیم. 

بنظر شما صنایع ما توانسته اند خود را با تغییرات جهانی همگام کنند؟

فاجانی : خیر.دلیل اصلی این موضوع استفاده از دستگاه های قدیمی مربوط به دهه 70 و80 میلادی است و بروزرسانی بشرط فروش محصولات اتفاق می‌افتد و با وجود کارکرد کارخانه‌های کشور با ظرفیت 20 تا 30 درصدی ، چگونه می‌توانند خود را به دستگاه ها وتکنولوژی های روز دنیا مجهز کنند. بهتر بود دولت بجای اخذ مالیات، شرط واردات ماشین آلات و دستگاه های جدید را به ازای پرداخت مالیات قرار می داد.

برخی کارشناسان می گویند که با نوسازی دستگاه های صنعتی،کارگران بیشتری بیکار می شوند،نظر شما در این مورد چیست؟

فاجانی : این حرف را قبول ندارم ،دستگاه های جدید ایجاد ارزش افزوده بالاتر و سود بیشتری می‌کنند، در نتیجه واحد تولیدی می تواند کارگر بیشتری را استخدام کند.

در خصوص مشکلاتی که پرداخت مالیات برای تولیدکننده ها ایجاد کرده، توضیح دهید.

فاجانی : در چند سال گذشته فشارهای مالیاتی، بسیاری از تولیدکنندگان کشور را از پا درآورد و موجب بیکاری تعداد زیادی کارگر شد. روزی نیست که واحدی اعلام بیکاری نکنند. این در حالی است که خیلی ها به‌منظور فرار از مالیات به فعالیت زیر پله‌ای رو آورده اند تا جاییکه حتی نمی توانیم آمار دقیقی از تولیدکننده های کشور ارائه دهیم.

چه راهکاری پیشنهاد می دهید تا فشارهای مالیاتی از دوش تولیدکنندگان داخلی برداشته شود؟

فاجانی : دولت نباید از تولید مالیات بگیرد، بلکه باید از محصول فروخته شده ، مالیات اخذ شود.

آیا پرداخت بیمه هم برای کارفرمایان ایجاد مشکل کرده است؟

فاجانی : بله. پرداخت 30 درصد بیمه به‌ویژه برای واحدهای کوچک صنعتی کار بسیار سختی است و باید توجه داشت که اگر بخواهیم برای یک نفر درصنایع کوچک شغل ایجاد کنیم، باید 300 تا 500 میلیون سرمایه صرف شود ، این در حالی است که بسیاری از تولیدکننده ها نیاز به کارگر دارند اما از ترس قوانین سخت بیمه و کار ،اقدام به استخدام جدید نمی‌کنند. دولت باید حق بیمه را به ده درصد در ازای جذب نیروی کار بیشتر بگذارد، در این‌صورت هم به تولیدکننده فشاری وارد نشده و هم اشتغالزایی بیشتر می‌شود.

فاجانی در پایان یادآور شد: برای نجات صنعت، اول باید بازار ایجاد کنیم، آن زمان که حق با مشتری بود گذشت، الان باید برای مشتری محصول خاصش را تولید کنیم تا از فروش آن مطمئن شویم. در صورتیکه تولیدکنند‌های ما سرمایه کافی را داشته باشند، قادر به توسعه و تحقیق و گسترش هسستند. باید توجه داشت که  توان بالایی در تولیدکننده ایرانی وجود دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: