کد خبر: ۱۰۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 09 July 2017
هر کشاورزی که تا دو هفته آینده گندم تحویل می‌دهد، حداکثر 72 ساعته 50 درصد پول خود را دریافت می‌کند و طبق مصوبه دولت، بقیه پول کشاورز همراه خسارت تاخیر پرداخت می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: هر کشاورزی که تا دو هفته آینده گندم تحویل می‌دهد، حداکثر 72 ساعته 50 درصد پول خود را دریافت می‌کند و طبق مصوبه دولت، بقیه پول کشاورز همراه خسارت تاخیر پرداخت می‌شود.

به گزارش  فارس یزدان سیف اظهار داشت : تاکنون 2 سناریو برای تأمین کالاهای اساسی کشور موردتوجه بوده است، یک سناریو که در دولت دهم اجرا می‌شد و به این صورت بود که 3 تا 4 هزار میلیارد تومان از گندم مصرفی را از طریق خرید گندم داخلی از کشاورزان و 7 تا 8 هزار میلیارد تومان گندم دیگر را از خارج کشور تأمین می‌کرد، در حالی‌که دولت یازدهم علیرغم تحمل فشار مالی سنگین تاکنون تلاش کرده است تا پول خرید گندم در سفره کشاورزان کشور مصرف شود.

یزدان سیف تشریح کرد: از محاسن سناریوی اول این بود که فشار مالی کمتری متوجه دولت بود و دولت در بازده زمانی کوتاه خرید داخلی، اعتبارات کمی را باید تأمین و هزینه کند و بیشتر هزینه‌های خرید گندم را در طول سال و به فراخور میزان واردات تأمین می‌کرد و لذا فشار سنگینی متوجه دولت برای تأمین اعتبارات لازم خرید نبود.

بنابر اعتقاد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در این دولت تصمیم گرفته شده با وجود فشار مالی زیاد و کاهش درآمدها، تمام پول و اعتبارات خرید و تأمین گندم موردنیاز کشور در داخل مصرف و به تولیدات داخلی پرداخت شود، که رهاورد بزرگ این تصمیم رسیدن به خودکفایی در تولید گندم داخلی بود.

وی افزود: به عبارتی اگر سال 1391 از سوی دولت 3800 میلیارد تومان به کشاورزان پول داده شد، در سال 1395 با اینکه تورم افزایش نیافته بود و کمتر هم شده بود، 15 هزار میلیارد تومان بابت خرید گندم داخلی به کشاورزان ایرانی پرداخت شد، یعنی عملاً تلاش شد در کنار عزم جدی برای تولید، پول گندم نیز وارد سفره ایرانی شود و چنین برنامه‌ای تبعات و فشارهای مالی شدیدی را به دولت تحمیل کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: امسال از شخص آقای رئیس‌جمهور گرفته تا معاونان ایشان و وزیر جهاد کشاورزی و مدیران شرکت بازرگانی دولتی ایران و همه دست‌اندرکاران امر ، همت و تلاش کردند، تا تأمین مالی خرید گندم به بهترین نحو ممکن انجام شود، تا هم افزایش تولید در داخل انجام گیرد و هم پول کشاورزان به موقع داده شود و هم این پول سر سفره کشاورزان کانادایی، استرالیایی، فرانسوی و ... نرود.

وی گفت: سال گذشته نه تنها در زمینه تأمین نیاز گندم مصرفی کشور خودکفا شدیم، بلکه مازاد تولید هم داشتم و امسال نیز تاکنون بیش از 5 و میلیون 431 هزار تن گندم به نرخ تضمینی هر کیلو گندم معمولی 1300 تومان و گندم دروم 1330 تومان خریداری کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با ضرورت انجام خرید تضمینی تولیدات کشاورزی گفت: خرید تضمینی محصولات توسط دولت تماماً جنبه حمایتی داشته و دولت به این دلیل قیمت تضمینی خرید را عملیاتی می‌کند که با پایین‌تر بودن قیمت بازار از قیمت خرید دولتی هزینه‌های کشاورزان را دهد و به این طریق از کشاورز حمایت می‌کند تا متضرر نشود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد خرید تضمینی دانه‌های روغنی اظهار کرد: در طول مدت زمان گذشته از سال جدید در کنار خرید گندم داخلی،148 هزار و 702 تن دانه روغنی کلزا نیز از کلزاکاران کشور خریداری شده است که این اقدام هم به عنوان یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی جهت تأمین نیازهای اساسی کشور است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تأمین منابع مالی خرید تضمینی گندم تشریح کرد: ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده 64 هزار میلیارد تومان است که تاکنون قریب به 37 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته کشاورزان به یک نسبت پول دریافت نمی‌کردند و کشاورزانی که گندم خود را زودتر تحویل می‌دادند مطالباتشان زودتر واریز می‌شد، لذا دولت برای سال جاری با توجه به این موضوع، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی برای منابع مالی کرده تا حداقل کشاورزان بخشی از هزینه‌های خود را به محض تحویل گندم دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: برای این منظور پرداخت دومرحله‌ای در دولت به تصویب رسید و بر اساس بخش‌نامه‌ای که به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد، قرار شد پول کشاورزان طی دو مرحله پرداخت شود و در حال حاضر با این روش کشاورزانی که تا 30 خرداد گندم تحویل داده‌اند، حداقل 50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند.

بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تا ظرف دو هفته آینده هر کشاورزی که گندم تحویل می‌دهد حداکثر ظرف 48 ساعت تا 72 ساعت 50 درصد پول خود را دریافت کند و در مورد مابقی پول گندم‌ها نیز طبق مصوبه دولت، پیش بینی شده که کشاورز علاوه بر دریافت پول خود مبلغی را به عنوان خسارت تأخیر دریافت کند.

سیف در پایان از آغاز خرید تضمینی دانه روغنی گلرنگ در استان سیستان و بلوچستان با تحویل 21 تن و همچنین شروع خرید تضمینی دانه روغنی آفتابگردان در استان خوزستان با تحویل 270تن از این محصولات به مراکز خرید دولتی خبر داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: