کد خبر: ۱۰۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ - 04 July 2017
نمایندگان بیش از 30 کشور در تهران گرد هم آمده‌ اند تا راهکار‌هایی برای مهار گرد و غبار فزاینده در منطقه بیندیشند؛ این هم ‌گرایی بی ‌سابقه را می‌توان برجام زیست‌ محیطی ایران نامید.
 روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: نمایندگان بیش از 30 کشور در تهران گرد هم آمده‌ اند تا راهکار‌هایی برای مهار گرد و غبار فزاینده در منطقه بیندیشند؛ این هم ‌گرایی بی ‌سابقه را می‌توان برجام زیست‌ محیطی ایران نامید.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: ایران روز گذشته میزبان بیش از 30 کشوری بود که در افتتاحیه کنفرانس بین ‌المللی مقابله با گرد و غبار شرکت کرده بودند. این کنفرانس که با حضور رئیس ‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست آغاز به کار کرده است، عزم ایران برای جلب همکار‌ی های بین ‌المللی و منطقه ‌ای برای مقابله با معضل گرد و غبار را نشان می ‌دهد. نمایندگان بیش از 30 کشور در تهران گرد هم آمده‌ اند تا راهکار‌هایی برای مهار گرد و غبار فزاینده در منطقه بیندیشند؛ این هم ‌گرایی بی ‌سابقه را می‌ توان برجام زیست‌ محیطی ایران نامید.

** قطعنامه سازمان ملل، پشتوانه معضل گرد و غبار ایران
صبح دیروز کنفرانس بین‌ المللی مقابله با گرد و غبار با حضور رئیس‌ جمهور، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان ‌حفاظت محیط‌ زیست، وزرا و نمایندگان بیش از 30 کشور و برخی نمایندگان سازمان ملل در محل سالن اجلاس ‌سران برگزار شد. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست پشتوانه برگزاری همایش بین ‌المللی مقابله با گرد و غبار را آخرین قطعنامه سازمان ‌ملل در حوزه گرد و غبار دانست و گفت: بر اساس یکی از بندهای قطعنامه سازمان ملل، همایش بین ‌المللی گرد و غبار در ایران برگزار می ‌شود. این همایش جهانی به همت سازمان ملل و دولت‌ جمهوری اسلامی ایران برپا شده است که وزارتخانه ‌های امور خارجه، نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی در وزارت راه و دفتر فناوری ریاست‌جمهوری، همکاران سازمان حفاظت محیط‌زیست در برگزاری این اجلاس هستند. معصومه ابتکار با اشاره به ضرورت حل چالش ‌های مشترک بین کشورهای مختلف در حوزه مقابله با گرد وغبار گفت: سازمان ملل و سازمان ‌های توسعه‌ای جهانی باید چارچوب و مقدمات لازم برای ارتباطات مشترک بین کشورها را فراهم کنند تا مشکل گرد وغبار به عنوان مشکل قرن حل و فصل شود. 20درصد اراضی ایران بیابانی شده‌اند.

** اجماع برای رسیدن به راه‌ حلی مشترک
رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس در گفت ‌و‌گو با «آرمان» با اشاره به لزوم همکاری ‌های بین ‌المللی برای حل معضل گرد و غبار در کشور می ‌گوید: پدیده گرد و غبار بر اساس صحبت ‌های رئیس‌ جمهور یک پدیده ملی نیست و یک پدیده منطقه ‌ای و شاید فرامنطقه‌ای است. محمدرضا تابش می ‌افزاید: ایشان از هشت کشور نام بردند که80‌ درصد منشأ تولید گرد و غبار در ایران هستند و تنها 20‌درصد از گرد و غبار منشأ داخلی دارد. او تاکید می ‌کند: این گونه همایش ‌ها که سازمان ملل محور آن است ‌می ‌تواند اتحاد و اتفاق کافی را بین کشورها برای حل مسائل زیست‌ محیطی به وجود بیاورد، تکالیفی را برای آنها مقرر کند، بر انجام پروتکل‌ های بین ‌المللی در زمینه زیست ‌محیطی به عنوان یک ناظر بین ‌المللی نظارت کند ‌و در نهایت در راستای کاهش اثرات مخرب پدیده گرد و غبار راهگشا باشد. اگر اقدامات سلبی و ایجابی که باید اجرا شوند تحت نظارت سازمان ملل متحد باشند و کشورها نیز به تعهدات خود تحت نظارت یک سازمان بین ‌المللی عمل کنند، می ‌توان شاهد کاهش آثار منفی این پدیده زیست ‌محیطی بود. 

تابش در جواب این سوال که آیا با نظارت سازمان ملل ضمانت اجرای برنامه ‌های زیست ‌محیطی افزایش پیدا می ‌کند، می‌ گوید: خیر، اما در هر صورت داور و ناظری وجود دارد که روند اجرای معاهده ‌های بین ‌المللی یا تصمیماتی که در این‌ گونه اجلاس‌ ها گرفته می ‌شود را نظارت و ارزیابی می ‌کند و این کار ضریب اطمینان بیشتری برای بار اجرایی این جلسات می ‌دهد. 

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.4.13
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: