کد خبر: ۱۰۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۶ - 30 June 2017
بسیاری از کارشناسان معتقدند پروژه نفوذ آمریکا با تمرکزِ بر مسائل اقتصادی ایران در دستور کار کاخ سفید قرار گرفته،موضوعی که از مدت ها پیش از سوی مقام معظم رهبری پیش بینی شد و یکی از دلایل تعریف و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بر این امر استوار بود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند پروژه نفوذ آمریکا با تمرکزِ بر مسائل اقتصادی ایران در دستور کار کاخ سفید قرار گرفته،موضوعی که از مدت ها پیش از سوی مقام معظم رهبری پیش بینی شد و یکی از دلایل تعریف و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بر این امر استوار بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،مطرح شدن سیاست انتقال مسالمت آمیز قدرت(به تعبیر آمریکایی ها)در ایران،بار دیگر نگاه ها را به تحرکات ضد ایرانی و ضد انقلابی ایالات متحده متمرکز کرد.

اگرچه در طول چهار سال گذشته،موضوع مذاکره هسته ای به موضوعی نوید بخش برای عده ای از سیاستمداران و کارشناسان تبدیل شده بود و بصورت تلویحی یا تصریحی به این امر اشاره می کردند که با رویکرد مذکور می توان بسیاری از موانع و مشکلات میان تهران و واشنگتن را حل و فصل نمود.

البته از همان ابتدا،مقام معظم رهبری با نگاهی ژرف و حکیمانه،نسبت به این مذاکرات اظهار خوشبینی نکردند و اساسا آمریکایی ها را غیر قابل اعتماد عنوان نمودند.

چندی پیش با اظهار نظر ضد ایرانی وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر انتقال مسالمت آمیز قدرت در ایران،بار دیگر این واقعیت مُبَرهَن و عیان شد،که مشکل آمریکا با ایران صرفا به مسائل هسته ای،حقوق بشر و...خلاصه نمی شود.

به واقع در هر دو حوزه مذکور،مصادیق و موارد متعددی از فعالیت های هسته ایِ نظامی و رویکردهای ضد حقوق بشری وجود دارد که ایالات متحده با نادیده انگاشتن آن،روابط گرم و نزدیک خود را با بانیان و عوامل این سیاست ها حفظ کرده است.

فعالیت هسته ای رژیم صهیونیستی،برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی،اقدامات ضد حقوق بشری عربستان بحرین،اردن و...نمونه هایی از این تناقض و دوگانگی ها در رفتار و مشی کاخ سفید می باشد.

در واقع اختلاف آمریکا با ایران بر سر مبانی انقلاب اسلامی و ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و در طول چهار دهه گذشته نیز واقعیت ها و فراز و فرودهای سیاسی نشان داده از هر فرصتی برای سوء استفاده و دستاویز قرار دادن موضوعات کوچک و کذب برای فشارِ بر ایران دریغ نکرده است.

با عنایت به تحرکات نظامی آمریکا علیه ایران در طول دهه های گذشته و شکست اهداف مورد نظر سیاستمداران کاخ سفید،بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که ایالات متحده با تغییر تاکتیک ، در صدد عملیاتی ساختن اقدامات ضد ایرانی خود با حربه ها و ابزارهای اقتصادی می باشد.

در ذیل این گزارش در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران،رویکرد ایالات متحده بصورتی دقیق تر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

کاخ سفید به دنبال وابستگی اقتصادی ایران به غرب می باشد

معصومه شمسیان،کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ،اظهار داشت:به واقع در طول سالیان اخیر،دولت آمریکا،تلاش کرده با استفاده از ابزارهای اقتصادی و به اصطلاح تحریم های فلج کننده(به زعم هیلاری کلینتون)وزیر امور خارجه پیشین آمریکا،ایران را وادار به تمکین و سکوت در قبال خواسته ها و زیاده خواهی های خود نماید.

وی افزود:البته این جنگ اقتصادی موضوعی جدید و نوظهور نیست و از همان ابتدای انقلاب به عنوان یکی از رویکردها و دستورکارهای آمریکا علیه ایران،مد نظر سیاستمداران نظام سلطه قرار داشته ،اما در طول قریب به 15 سال اخیر،این رویه و رویکرد وارد فازهای جدید تری شده است.

شمسیان عنوان کرد:بدون تردید یکی از شاخصه ها و ملاک های محبوبیت دولت ها و حکومت ها در هر کشور و جامعه ای،به عملکرد اقتصادی آن معطوف می شود و با عنایت به اهمیت این امر،کاخ سفید تلاش می کند با ایجاد موانع فرسایشی،مسیر عادی و ضریب پیشرفت و شکوفایی اقتصادی ایران را کُند سازد و آن را با اختلالاتی جدی مواجه سازد.

این کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی گفت:القاء ناکارآمدی نظام در عرصه های اقتصادی با بزرگنمایی و پُروپِگاندای تبلیغاتی نظام سلطه،تنها نمونه کوچکی از تحرکات تبلیغاتی و رسانه ای شوم دشمنان نظام برای مهندسی افکار عمومی و ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت می باشد که با هوشمندی و درایت بی نظیر مقام معظم رهبری این خط و رویه نامیمون،پیش بینی شد که به واقع سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان پاد زهری در برابرِ نبردِ اقتصادی مورد اشاره ، مطرح و تبیین شد.

وی افزود:کم نیستند کارشناسانی که یکی از راهکارهای ایالات متحده را برای پیاده سازی پروژه نفوذ در قالب ها و چارچوب های اقتصادی پیش بینی و تعریف می کنند.

شمسیان گفت:مقام معظم رهبری نیز قریب به دو سال پیش در این خصوص فرمودند"در زمینه های اقتصادی چشم بینای مسئولان اقتصادی بایستی باز باشد و مواظب باشند که دشمنان نفوذ اقتصادی پیدا نکنند،چون نفوذ دشمن،پایه اقتصاد محکم را متزلزل می کند،آنجا که نفوذ اقتصادی کردند،آنجاهایی که توانستند خودشان را براقتصاد کشورها و ملت ها مثل یک بَختَگی سوار کنند،پدر آن کشورها در آمد".

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت:این سخنان حکیمانه،به روشنی عمق و ماهیت تحرکات پشت پرده و علنی دشمنان را برای مسئولان به تصویر می کشد، و به اعتقاد بنده نخستین ضرورت مقابله هوشمندانه با این تحرکات به این معطوف می شود که بپذیریم و باور کنیم،دشمنی دشمنان نظام با این مملکت و مرز و بوم تمامی ندارد و باید برای مقابله با این عِنادها،بر توانمند سازی حوزه های اقتصادی بومی و داخلی کشور تمرکز مضاعفی را لحاظ نمود.

وی افزود:متاسفانه هر بار که چنین اظهار نظرهای کارشناسانه ای مطرح می شود عده ای دانسته یا نادانسته اینطور تحلیل می کنند که نمی توان دور تا دور کشور را محصور کرد و قید روابط و تعاملات خارجی و بین المللی را زد،در صورتی که منظور نظر این نیست،زیرا همگی به این واقعیت واقف هستند که در انزوا،امکان رشد،تعالی و پیشرفت وجود ندارد اما باید با دور اندیشی و هوشمندی،در کیفیت این تعاملات تجدید نظر کرد.

شمسیان گفت:توسعه صادرات،جذب سرمایه گذاری های خارجی،انتقال فناوری ها،همگی از ضروریات اقتصاد مقاومتی است که در فقدان آن نمی توان در راستای حصول و تحقق این اهداف گام برداشت و به تبع،پیش نیاز این امر به ارتقای مناسبات بین المللی معطوف می شود اما ین به معنای خلاصه شدن تمامی راه ها به ایالات متحده نیست و در صورت برنامه ریزی اصولی و رویکرد و تلاش جهادی می توان ضمن تقویت روابط بین المللی،راه را بر دشمنی و نفوذ ایالات متحده بست و مسدود کرد.

گسترش تنوع مبادی وارداتی،در دستور کار قرار گیرد

مصطفی رشادتی،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ،با اشاره به آفتِ واردات برای اقتصاد کشور گفت:یقنا بدون واردات،امکان تامین نیازهای کشور وجود ندارد و تقریبا هیچ دولت و کشوری را در صحنه جهانی نمی توان یافت نمود که راه واردات را بر کشور و جامعه خود بصورت قطعی و صد در صدی بسته باشد.

وی افزود:اما منطق واردات در شرایط اقتصادی فعلی ایران،اقتضاء می کند که محصولات و کالاهایی روانه کشور شوند که نمونه و مشابه داخلی ان وجود ندارد و در شرایطی که بسیاری از مراکز و کارخانجات داخلی با حمایت بیشتر،قادر به تامین مایحتاج مملکت هستند،اتکای به واردات،منطقی و معقولانه به نظر نمی رسد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:موضوع حائز اهمیت دیگر به مبادی وارداتی و کشورهای صادر کننده محصولات به ایران باز می گردد که باید با تجدید نظر در سیاست های اقتصاد،گستره ارتباطات و تنوع کشورها را افزایش دهیم تا عمده واردات تنها به 5 یا 6 کشور خلاصه نشود و قطعا با توجه به این امر،ضریب و احتمال وابستگی اقتصادی کشور به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

رشادتی گفت:یکی دیگر از ضروریات حفظ و تقویت استقلال اقتصادی کشور،به تلاش برای خودکفایی در محصولات غذایی،زراعی و کشاورزی معطوف می شود زیرا تجارب گذشته نشان می دهد اصلی ترین ابزار وابستگی اقتصادی نظام سلطه از مسیر و دالانِ وابسته سازی کشورهای هدف ، به محصولات کشاورزی و غذایی باز می گردد.

وی در خاتمه یادآور شد:تحقق و حصول این مولفه جز با تلاش،جدیت،برنامه ریزی و حمایت مجدانه از تولید داخلی،امکان پذیر نخواهد بود و قطعا با رعایت و پیاده سازی موارد اشاره شده بسیاری از منافذِ احتمالیِ نفوذِ اقتصادی بسته خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: