کد خبر: ۱۰۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۶ - 22 June 2017
فیلم ها و تصاویر قتل، تصادف، درگیری خیابانی، فحاشی و... هر روزه در فضای مجازی منتشر و بین افراد دست به دست می شود. فیلم ها و عکس هایی که بیشتر مستند است و از اتفاقات ناگوار پیرامونمان خبر می دهد.
 روزنامه خراسان با درج گزارشی نوشت: فیلم ها و تصاویر قتل، تصادف، درگیری خیابانی، فحاشی و... هر روزه در فضای مجازی منتشر و بین افراد دست به دست می شود. فیلم ها و عکس هایی که بیشتر مستند است و از اتفاقات ناگوار پیرامونمان خبر می دهد.

در گزیده ای از این مطلب می خوانیم: حتی در گروه های دوستانه «تلگرام»، «وایبر» و... نیز مدام صحبت از فلان کلیپ آزار دهنده ای است که به تازگی در فضای مجازی پخش شده، در صفحه «فیس بوک»، «اینستاگرام» و... این گونه تصاویر و کلیپ های خشن تأیید( لایک) و پیام( کامنت) های زیادی را به خود اختصاص داده اند، در «یوتیوب»،«آپارات» و... فیلم های خشونت بار بازدید کننده های زیادی دارند، در گوشه ای دیگر از دنیای بزرگ و بی انتهای مجازی نیز پیام های خشونت آمیز از قبیل ناسزا، توهین، تخریب، تحقیر و... هر روز و هر ساعت در حال منتشر شدن است.

** آمار چه می گوید؟
اگرچه آمار روشن و دقیقی از خشونت در فضای مجازی در دسترس نیست اما آمار نگران کننده ای از حضور ایرانی ها در دنیای مجازی وجود دارد لذا به نظر می رسد استفاده بیشتر از شبکه ها و فضاهای مجازی با افزایش تولید و انتشار خشونت مجازی مرتبط است.

** خشونت مجازی
اما این خشونت مجازی چه معنایی دارد و چه ابعادی را در برمی گیرد؟
یک کارشناس مسائل رسانه در پاسخ به این پرسش می‌گوید: بر خلاف گذشته که رسانه ها صرفاً در بستر نوشتاری بودند، امروزه در قالب های مختلف گسترش یافته و حتی به رختخواب ما نیز نفوذ کرده اند!

یاسر سلیمانی می افزاید: ما قبل از خواب و موقع بیدار شدن به چک کردن گوشی خود می پردازیم و فرزندانمان نیز تقریباً همین گونه رفتار می کنند. آن ها در حین بازی ها یا دیدن ویدئو خوابشان می برد لذا نفوذ رسانه ها تا این سطح به زندگی ما به یقین مزایا و معایبی را با خود به همراه خواهد داشت.

وی درباره انواع خشونت مجازی به خراسان، عنوان می کند: به طور کلی خشونت مجازی دو معنی دارد یکی نمایش خشونت و دیگری اعمال خشونت از طریق رسانه؛ که در نوع اول مخاطب خاصی وجود ندارد، فرد مختارانه آن را دریافت می کند، از دریافت آن لذت می برد و صرفا مصرف کننده خشونت بوده و قربانی به حساب نمی آید مانند پخش تصاویر، فیلم ها و کلیپ های خشن.

** کودکان و خشونت های مجازی
« با کشتن هر چه بیشتر دشمن شما امتیاز بالاتری می‌گیرید! بکشش! آتش، آتش! نابودش کن! و...» (زد و خورد و ترور آدم ها و دستور به انجام اعمال خشونت بار در بازی های رایانه ای)، «دست تقدیر بازم در حال گشتن برای یه قربانی دیگه اس و انگشتش روی تو می ایسته، با یه مشت مجبورت می کنه زانو بزنی و حالا تو چی کار می‌خوای بکنی؟ و داری هر شب نابود شدن دنیا رو تماشا می کنی! ...» (متن ترجمه شده یکی از اشعار گروه متالیکا) و...

**علت محبوبیت
اما با توجه به مضر و ناپسند بودن تماشای این خشونت ها از لحاظ بصری، علت این محبوبیت در فضای مجازی چیست؟
الهه رضوی در این باره اظهار می کند: به دلیل سرعت بالا و آسان بودن انتقال پیام و مفاهیم در این نوع فضاها، افراد می توانند پیام خود را هر چند دارای مفاهیم خشن باشد به سرعت و آسان منتقل کنند لذا انتقال احساسات، آنی و راحت است.

** قابلیت کنترل
و اما راهکار مقابله یا کاهش اثرات مخرب این خشونت عریان و در حال افزایش در دنیای مجازی چیست؟
سلیمانی راهکارهای مقابله با آسیب های این خشونت را در درون خانواده می داند و تصریح می کند: باید بستری فراهم شود که خشونت حاصل از آن محیط ها تخلیه شود، انباشت حس خشونت های منتقل شده که برخی از آن ها واقعاً در اختیار خانواده نیست، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد.

*منبع: روزنامه خراسان، 1396.4.1
برچسب ها: خشونت ، فضای مجازی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: