کد خبر: ۱۰۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 23 May 2017
درحالی‌که ابراهیم رئیسی، نامـــزد شکست‌خورده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به برخی تخلفات انتخاباتی شد،
 روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی از شائبه تخلفات گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری؛ نوشت: درحالی‌که ابراهیم رئیسی، نامـــزد شکست‌خورده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به برخی تخلفات انتخاباتی شد، کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبـــان، روز گذشتـــه اعلام کرد تخلفات انتخاباتی جزئی بوده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: این در شرایطی است که برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های حامی رئیسی از تخلف گسترده در انتخابات خبر می‌دهند و به نظر می‌رسد تمایل دارند با باطل‌شدن سه میلیون رأی مأخوذه، روند پیروزی روحانی را مختل کرده و انتخابات را به دور دوم بکشانند. بر اساس قانون اگر تخلفات انتخاباتی عنوان مجرمانه داشته باشد، قوه‌قضائیه صلاحیت دخالت و واکنش را دارد. آن‌طور که در ماده «33» قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده، «خرید و فروش رأی»، «تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات»، «تهدید یا تطمیع در امر انتخابات»، «رأی‌دادن با شناسنامه جعلی»، «رأی‌دادن با شناسنامه دیگری»، «رأی‌دادن بیش از یک بار»، «اخلال در امر انتخابات»، «کم و زیاد‌کردن آرا یا تعرفه‌ها»، «تقلب در رأی‌گیری و شمارش آرا»، «رأی‌گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد»، «توصیه به انتخاب کاندیدای معین از طرف اعضای شعبه اخذ رأی اعم از مجریان یا ناظران یا هر فرد دیگر محل صندوق رأی به رأی‌دهنده. تغییر و تبدیل یا جعل یا ربودن یا معدوم‌نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل: تعرفه و برگ رأی و صورت‌جلسات و تلکس و ‌تلفنگرام‌ها و تلگراف‌ها»، «باز‌کردن یا شکستن قفل و محل نگهداری و لاک و مهر صندوق‌های رأی بدون مجوز قانونی»، «جابه‌جایی، دخل‌وتصرف یا معدوم‌نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی»، «دخالت در امر انتخابات با سند مجعول»، «ایجاد رعب و وحشت برای رأی‌دهندگان یا اعضای شعب ثبت‌نام و اخذ رأی با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات» و «دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول یا به هر نحو غیر‌قانونی» از مصادیق جرایم انتخاباتی بوده و قوه‌قضائیه بر‌اساس ماده «34» این قانون مکلف است یکی از شعب موجود در هر حوزه قضایی را به‌ منظور رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات و جرایم انتخاباتی اختصاص دهد؛ البته این اولین باری نیست که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به نتایج اعلام‌شده اعتراض می‌کند و خواستار رسیدگی به برخی تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات می‌شود. 

نظر شورای نگهبان و وزارت کشور در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نهایت تأیید وجود تخلف در انتخابات اما به صورت جزئی بود، به‌طوری‌که نمی‌توانست در نتیجه انتخابات تأثیر داشته باشد. 

آن‌طور که کدخدایی می‌گوید گزارش‌های متعددی نسبت به تخلفات صورت‌گرفته در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای نگهبان ارسال شده و این نهاد منتظر بررسی کارشناسان است تا آنها نیز با دفاتر و هیأت‌های نظارت استانی پیگیری کرده و گزارش آن را به شورای نگهبان اعلام کنند. 

عباسعلی کدخدایی تأکید می‌کند: «اعضای شورا باید نظر نهایی خود را پیرامون صحت انتخابات اعلام کنند و شورای نگهبان تا تاریخ ٩ خرداد نظر خود را درباره گزارش‌های تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند.» به گفته سخنگوی شورای نگهبان «تخلفات جزئی بوده و تخلف مهمی که نیاز به متوقف‌کردن روند انتخابات داشته باشد، رخ نداده است.»

*کاهش یک‌سومی تخلفات نسبت به دوره گذشته
پیش از برگزاری انتخابات نیز موضوع تخلفات بخشداران و هیأت‌های اجرایی مطرح شد اما وزیر کشور اعلام کرد موارد حاد تخلف که امنیت ملی و اخلاق عمومی را دچار اشکال کند، رخ نداده و در مجموع میزان تخلفات در این دوره نسبت به دوره قبل یک‌سوم کاهش داشته است. 

رحمانی‌فضلی دو روز پیش از برگزاری انتخابات در یک نشست خبری اظهار کرد: «ما در این دوره از انتخابات در فضای مجازی با موارد حاد تخلف که امنیت ملی و اخلاق عمومی را دچار اشکال کند، مواجه نبودیم؛ البته تخلفاتی صورت گرفت که تذکر دادیم.» آن‌طور که وزیر کشور تأکید کرد گزارش‌های تخلفات وقتی به وزارت کشور اعلام می‌شود به قوه‌قضائیه ارجاع و متناسب با آن برخورد می‌شود. وزیر کشور درباره تبلیغات صداوسیما و تخلفاتی که برخی معتقدند ازسوی این دستگاه صورت گرفته، گفت: «برخی از موارد تخلف صداوسیما به رئیس این سازمان ارجاع و تلاش شده است این تخلفات کمتر شود. کمیسیون بررسی تبلیغات در برنامه‌های ضبط‌شده تا جایی که توانسته تخلفات را حذف کرده اما امکان این کار در برنامه‌های زنده وجود ندارد و اتفاقاتی افتاده که مسئولیتش با خود نامزدها‌ست؛ البته نامزدها شکایات متعددی از یکدیگر داشته‌اند که با توجه به محدودیت وقت امکان رسیدگی به همه آنها نبود. از‌سوی‌دیگر، خود نامزدها در آن برنامه‌ها جواب یکدیگر را داده‌اند.»

*مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخاباتی نداریم
یکی دیگر از اظهارنظرهای انجام‌شده درباره تخلفات انتخاباتی مربوط به معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان است. سیامک ره‌پیک ظهر روز برگزاری انتخابات یعنی 29 اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت که مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخاباتی نداریم: «گزارش‌های تخلفات به صورت جاری هم از هیأت‌های نظارت و هم از سوی نماینده کاندیدا‌ها به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ارسال می‌شود که به مناسبت و اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد و اولویت رسیدگی به گزارش تخلفات این بوده که مواردی بررسی می‌شود که ممکن است در روند برگزاری انتخابات مشکل ایجاد کند.» 

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان این مطلب تأکید کرد: درحال‌حاضر مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخابات نداریم و در حدی نیست که در روند انتخابات تأثیرگذار باشد و روال عادی است. او در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که برخی گزارش‌ها حکایت از این دارد که در بعضی از شعب اخذ رأی، تعرفه‌ها بدون مُهر نظارت توزیع می‌شود، توضیح داد: «بنده هنوز گزارشی دراین‌باره ندیدم، علی‌القاعده هر احراز هویتی که صورت می‌گیرد، باید تعرفه آن ممهور به مُهر نظارت باشد، در غیر‌این صورت آن تعرفه اعتبار ندارد.» 

ره‌پیک در پایان با تأکید بر اینکه اگر گزارشی درباره تعرفه‌های بدون مُهر به ما ارسال شود آن را سریعا بررسی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «اگر کسی با تعرفه بدون مُهر رأی دهد، آن رأی از اعداد شمارش آرا خارج می‌شود و نادرست است.»
به جای تخریب، تبریک بگوییم

*نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در امنیت کامل برگزار شد و بازرسان، ناظران، شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، وزارت کشور و بقیه دستگاه‌های دست‌اندرکار انتخابات بسیار خوب و فعال عمل کرده و تلاش‌های بسیاری در این دوره کردند. 

کمال دهقانی‌فیروز‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید بر اینکه انتخابات، تبلور غرور ملی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام است، گفت: «رأیی که ما به صندوق می‌اندازیم همچون برگ سندی است که باعث افزایش جایگاه نظام می‌شود.» نماینده مردم تفت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «زمانی که نامزدی پیروز انتخابات می‌شود رقیبش باید به وی تبریک بگوید، در کنارش باشد و به او کمک کند، نه اینکه از همان روز اول شروع به تخریب و بداخلاقی کند. این موضوع پذیرفته نیست، ما همه باید برای آبادانی و عمران کشور تلاش کنیم، نه اینکه تخریب را شروع کنیم.»

*رقابت تمام شد، رفاقت‌ها را آغاز کنیم
با وجود آنکه روند بررسی تخلفات انتخاباتی در جریان بوده اما نماینده ابهر و خرمدره در مجلس معتقد است نباید حواس رئیس‌جمهوری را پرت حاشیه‌ها کرد. محمد عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید می‌کند: «رقابت‌های 29 اردیبهشت تمام شده و از 30 اردیبهشت رفاقت‌ها آغاز شد. حاشیه‌سازی و پرداختن به مسائل انتخاباتی جز تحلیل‌رفتن انرژی و وقت دولت دوازدهم نتیجه دیگری ندارد. حواس رئیس‌جمهوری را نباید پرت کرد، باید یا علی گفت و دوران جدید را با برنامه‌های وعده داده‌شده به خوبی آغاز کرد. آقای رئیس‌جمهوری قطعا انسان بزرگ و رجل سیاسی است که اگر نبود هرگز مورد حمایت مجدد مردم قرار نمی‌گرفت.» این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد داد: «چه زیباست که از تخریب‌ها، تهمت‌ها، افتراها، دروغ‌ها و بی‌حرمتی‌های اتفاق‌افتاده در رقابت‌های انتخاباتی چشم‌پوشی شود و رئیس‌جمهوری منتخب دوستی ملی را بر فضای عمومی و سیاسی کشور حاکم کند.»

* روزنامه وقایع اتفاقیه؛ 1396،3،2
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: