کد خبر: ۱۰۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 22 May 2017
مشارکت گسترده و 70 درصدی مردم در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و همین ‌طور حضور گسترده در انتخابات شورای شهر هم از لحاظ سیاسی حاوی نکات آموزنده و هشدار آمیزی است. هم از لحاظ بین ‌المللی پیام‌ های معنا‌داری به منطقه و جهان مخابره کرده است.
روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی ضرورت‌ های مرمت دولت آینده را بررسی کرد و نوشت: مشارکت گسترده و 70 درصدی مردم در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و همین ‌طور حضور گسترده در انتخابات شورای شهر هم از لحاظ سیاسی حاوی نکات آموزنده و هشدار آمیزی است. هم از لحاظ بین ‌المللی پیام‌ های معنا‌داری به منطقه و جهان مخابره کرده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اما آنچه اکنون در کنار اهمیت سیاسی و فرهنگی این مشارکت معنا می‌یابد، توجه به خواست حداکثری مردم از سوی رئیس اجرایی کشور است. ناهمسویی مجلس نهم با دولت یازدهم و برخورد و اصطکاک این دو سبب شد دولت یازدهم آن ‌طور که حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری انتظار داشت دولت مطلوبی نباشد.

رأی عدم اعتماد به سه وزیر و رفت و برگشت وزرای پیشنهادی دولت به مجلس و فشار تندروهای مجلس نهم انرژی بسیاری از دولت گرفت تا اینکه حادثه 24 اسفند سبب شد نیروهای اصلاح ‌طلب و اعتدالی اکثریت مجلس را در دست بگیرند و رابطه مجلس و دولت رابطه معقولی شود اما دست‌زدن به بدنه کابینه که در داخل با فشارهای ناشی از مسائل مرتبط با معیشت مردم و در خارج با مسائل مرتبط با بحران هسته ‌ای و مسئله تحریم‌ها رو به‌ رو بود، کار چندان عاقلانه و البته در اولویتی نبود. 

رئیس‌ جمهوری و تیم همراهش بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 اما دیگر آن محدودیت سال 92 را ندارند. مجلس همراه است و دولت تجربه خوبی در مدیریت کشور دارد و می‌تواند با انتخاب‌های دقیق خواست ‌های بدنه رأی اجتماعی و سیاسی خود را راضی کند. حسن روحانی به گفته مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، حالا کمتر نگرانی چهار سال پیش را دارد و می‌تواند به خوبی کابینه جدید را سامان دهد. 

الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و نماینده پیشین مجلس، دراین‌باره نیز به ایلنا گفت: آقای روحانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود با دست بازتری می‌تواند در جهت برآورده‌کردن انتظارات مردم ایران و سهیم‌شدن در منافع و منابع کشور رفتار کند. این نماینده مجلس ششم با اشاره به رأی مردم به حسن روحانی و پیام آن گفت: رأی اکثریت مردم ایران به آقای روحانی رأی «نه» به پوپولیسم و عوام ‌گرایی بود.

او افزود: مردم ایران هوشیارانه بر‌اساس تجربه‌های ارزشمند خود و دیگران و همچنین با توجه به تحولاتی که در ماه‌های اخیر در کشورهای جهان از جمله انگلیس، آمریکا و فرانسه اتفاق افتاده است با هوشیاری و درایت مثال‌زدنی راه خود را برای اصلاحات، در پای صندوق رأی مورد تأکید قرار دادند. کولایی با بیان اینکه مردم ایران با رأی به روحانی حقوقدانی را دوباره برای تصدی سمت ریاست‌ جمهوری برگزیدند که از حقوق فردی و جمعی آنها آگاهی دارد، اظهار کرد: روحانی به حقوق افراد آگاهی و باور دارد و این آگاهی تنها به حوزه سیاست محدود نمی‌شود، هرچند یکی از مهم ‌ترین عرصه‌ ها سیاست بوده اما در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مطالبه رأی ‌دهندگان به روحانی پیشبرد برنامه تغییر است.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: مردم به خوبی از دشواری‌های مسیر روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری به دنبال هشت سال عملکرد سوء و زیان‌بار دولت نهم و دهم آگاهی دارند و آن دوران را تجربه کردند و برخلاف کم‌حافظه‌بودن آنها، مردم به خوبی نشان دادند که این دوران را از یاد نبردند و نمی‌خواهند هزینه ‌های گزاف آن را دوباره بپردازند. کولایی با اشاره به دور دوم ریاست ‌جمهوری روحانی بیان کرد: آقای روحانی در دوره دوم ریاست ‌جمهوری خود با دست بازتری می‌تواند در جهت برآورده‌کردن انتظارات مردم ایران و سهیم‌شدن آنان در منافع و منابع کشور رفتار کند و بیش و پیش از همه مبارزه با رانت‌خواری، فساد و تبعیض باید جلوه‌ای در شکل‌‌گرفتن کابینه ایشان پیدا کند. 

نماینده مجلس ششم گفت: همکاران رئیس‌ جمهوری باید باور او را به نمایش بگذارند و چرخش نخبگان و به کارگرفتن جوانان و زنان و همکاری برای برآورده‌کردن انتظارات مردم صورت گیرد. کولایی اظهار کرد: مردم ایران هوشیارانه تغییر را از طریق سیاست‌های آقای روحانی هدف قرار دادند که البته به خوبی می‌دانند روند تغییر به سرعت طی نمی‌ شود و آنها صبورانه در انتظار آشکار‌شدن شواهد و علائم این حرکت رو به پیش خواهند بود. 

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه،1396.3.1
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: